סגור

שפיר עברה להפסד רבעוני - "חלק מהלקוחות מתקשים לעמוד בתנאי התשלום"

ההשפעות השליליות של המצב הבטחוני קיצצו 64% ברווח התפעולי של שפיר הנדסה ברבעון הרביעי. חברת התשתיות סיימה את הרבעון עם ירידה של 24% בהכנסות ובהפסד של 47 מיליון שקל

שפיר הנדסה מסיימת את הרבעון האחרון של 2023 עם ירידה של 24% בהכנסות ל-1.14 מיליארד שקל, וזאת לצד נפילה של 64% ברווח התפעולי שהסתכם ב-77 מיליון שקל.
הדוח משקף את ההשפעה השלילית החזקה של מלחמת חרבות ברזל על עסקי שפיר - בשורה התחתונה עברה חברת התשתיות שבשליטת האחים שפירא להפסד רבעוני של 47 מיליון שקל. זאת בהשוואה לרווח נקי של 127 מיליון שקל ברבעון מקביל ב-2022.
בעקבות המלחמה נפגעו כל מגזרי הפעילות של שפיר. ההשפעה השלילית של המלחמה על עסקי החברה פגעה כמעט מגזרי הפעילות שלה. שפיר מציינת בדוח כי המצב הבטחוני הוביל לצמצום בהיקף המכירות והביצוע, לעיכובים בלוחות זמנים ביחס לפרויקטים שבשלבי ביצוע וכן לגידול בעלויות פרויקטים.
בתחומי התשתיות הזכיינות והתעשיה, הואטה הפעילות כתוצאה ממחסור בכוח אדם בשל גיוס המילואים הנרחב, מחסור בעובדים ומומחים זרים (שחלקם עזבו לארץ מוצאם) וכן בשל הגבלה על כניסת עובדי הרשות הפלשתינאית לשטחי ישראל. לכך לוותה היעדר פעילות או פעילות חלקית של קבלני משנה.
עוד מציינת שפיר כי כי לנוכח המגבלות שהוטלו כתוצאה ממצב החירום, החברה נאלצה להשבית לתקופה של מספר שבועות או לפעול באופן חלקי, במספר אתרי בנייה ובחלק ממפעלי התעשיה של החברה. כמו כן, כפועל יוצא מהאטה הכללית של ענף הבניה והתשתיות, "מורגשת ירידה גם בביקוש לחומרי תעשיה הנמכרים ומשווקים על ידי החברה, וחלק מלקוחות החברה מתקשים לעמוד בתנאי התשלום המוסכמים ופונים לחברה בבקשה לבצע פריסת חוב".
הימשכות המלחמה וכן התקיפות בים אדום השפיעו גם על פעילות השילוח בתחום הלוגיסטיקה והובילו לצמצום בקיבולת המטענים המגיעה ויוצאת מישראל וכן לעליית מחירים – הן בשילוח ימי והן בשילוח אווירי. בה בעת, בתחום הלוגיסטיקה, שבמסגרתו שפיר נותנת מענה לחברות מהתעשייה הביטחונית, נרשמה ברבעון הרביעי עלייה בביקושים לשטחי אחסון ולשירותי הלוגיסטיקה שהחברה מספקת.
את שנת 2023 כולה שפיר סיימה עם צמיחה של 14% בהכנסות שהסתכמו ב-5.2 מיליארד שקל, אך עם ירידה של 21% ברווח התפעולי שהסתכם ב-482 מיליון שקל. הרווח הנקי השנתי נחתך ל-185 מיליון שקל, לעומת 427 מיליון שקל ב-2022.
הירידה החדה ברווח, חרף הצמיחה בהכנסות, נובעת משילוב של מספר גורמים, שהבולט שבהם הוא שחיקת הרווחיות הגולמית של שפיר - זו עמדה ב-2023 על 14%, בהשוואה ל-16% בשנת 2022. ההשפעות השליליות האמורות של המלחמה על תוצאות הרבעון הרביעי היו הגורם העיקרי לפגיעה בשיעור הרווחיות - זו נרשמה לא רק בתוצאות הכלליות של שפיר אלא גם במגזרי התעשייה והתשתיות.
במקביל, שפיר עדכנה את תחזית העלויות בפרויקטים, מבלי לעדכן את תחזית ההכנסות הצפויות בהם. בחלק מהפרויקטים מתבצעות עבודות נוספות והוראות שינוי שהחברה טרם סיכמה סופית את התמורה בגינם.
כפועל יוצא מכך, הרבעון האחרון כולל יישור קו (catch up) של תוצאות הפרויקטים שמשפיע באופן חד פעמי וחריג על הרווחיות. כך גם במגזר הנדל"ן, ובדומה למגזר התשתיות, עודכנה תחזית הרווח בפרויקטים שהשפיע גם על הירידה ברווח הגולמי.
גורם נוסף שהכביד על התוצאות העסקיות של שפיר בשנת 2023 הוא סעיף המימון. בשנת הדוח עמדו הוצאות המימון של החברה על 557 מיליון שקל, עלייה משמעותית בהשוואה ל-2022, שבה הוצאות המימון עמדו על 463 מיליון שקל. העלייה בהוצאות המימון מוסברת בעיקר מעליית שיעור הריבית במשק שהחלה לעלות באפריל 2022 והגיעה לשיאה במאי 2023.