סגור
מימין יונה פוגל ו מלאכי אלפר מבעלי MRLB
מימין: יונה פוגל ומלאכי אלפר (צילום: עמית שעל)

בלעדי
המאבק על בתי הזיקוק מתחמם: טרפיגורה חוברת לאלפר ופוגל בקרב על השליטה בבזן

ענקית האנרגיה במגעים מול מחזיקי האג"ח של פטרוכימיים להעמדת מימון לרכישת מניות בזן המשועבדות להם, ולמימוש זכות הסירוב על עסקת רכישת מניות החברה לישראל. זאת במטרה להיכנס בנעלי האחים חג'ג'

שחקנית חדשה ומפתיעה נכנסת לתמונת השליטה בבזן. ל"כלכליסט" נודע כי חברת האנרגיה הבינלאומית טרפיגורה (Trafigura) מנהלת מגעים מול מחזיקי האג"ח של פטרוכימיים להעמדת מימון לרכישת מניות בזן המשועבדות להם ולמימוש זכות הסירוב על עסקת רכישת מניות החברה לישראל בבזן במקום האחים חג'ג'.
ל"כלכליסט" נודע כי הנציג הישראלי של טרפיגורה חבר למנכ"ל פז לשעבר יונה פוגל ולמנכ"ל בזן מלאכי אלפר להקמת שותפות שתעמיד את ההלוואה ותקבל אופציה לרכישת המניות המשועבדות. אם הצדדים יגיעו להסכם עם נציגות מחזיקי האג"ח של פטרוכימיים בראשות עודד גולדשטיין והיועצים המשפטיים רענן קליר ואלון בנימיני, הם יעמידו הלוואה לרכישת מניות בזן שבידי החברה לישראל וכן לרכישת המניות המשועבדות למחזיקי האג"ח של פטרוכימיים.
טרפיגורה, שנוסדה בהולנד ומשרדיה הראשיים ממוקמים בשוויץ, עוסקת בעיקר במכירת נפט מזוקק, ובין לקוחותיה נמנות בזן ופז. טרפיגורה, שפעילה בכל העולם, משתדלת לשמור, לפחות כלפי חוץ, על ממשל תאגידי ועל הכללים הבינלאומיים של המערב. כך למשל, החברה מכרה את פעילותה ברוסיה לחברה מהונג קונג מיד עם תחילת הסנקציות של המערב.
אם תגיע להסכמות, טרפיגורה תעמיד את ההלוואה ותנסה לקבל היתר שליטה בבזן, שנסחרת לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל. לא מדובר במשימה קלה עבור החברה, בשל פעילותה בסין ובמדינות אחרות שאינן בעלות יחסים דיפלומטיים עם ישראל. מתחרה של טרפיגורה, גלנקור, לא קיבלה אישור לרכוש חברה ישראלית בשל הפעילות הבינלאומית שלה במדינות לא ידידותיות לישראל. לטרפיגורה היה בעבר קשר עם איראן, אך היא הפסיקה את אספקת הנפט המזוקק לאיראן ב־2010, לצד מתחרותיה. טרפיגורה ניהלה ב־2013 מגעים לרכישת סונול מקבוצת עזריאלי, אך אלה לא הבשילו לעסקה.
פוגל ואלפר מחזיקים בחברת AF Entrepreneurship שבאמצעותה הם חברו לקצא"א ולחברה מהאמירויות להקמת מיזם שאפתני להפעלת גשר יבשתי ליצוא נפט ותזקיקים דרך תשתיות קצא"א מאילת לאשקלון. אלפר מונה למנכ"ל בזן ביוני 2021 במקומו של משה קפלינסקי שעבר לכהן כיו"ר. אלפר כיהן בעבר כמנכ"ל בית הזיקוק באשדוד, ולפני שמונה לתפקיד בבזן הוא ניהל מגעים עם פוגל ומוטי בן־משה, בעל השליטה באלון רבוע כחול, לרכישת בית הזיקוק באשדוד מידי פז. המגעים עלו על שרטון לאחר שהצדדים לא הגיעו להסכמות.
באפריל חתמה קבוצת חג'ג' על הסכם לרכישת 16.7% ממניות בזן מידי החברה לישראל תמורת 554 מיליון שקל, לפי מחיר של 1.04 שקל למניית בזן. תנאי העסקה גילמו מלכתחילה הנחה משמעותית ביחס למחיר המניה של בזן בבורסה, וכיום הם מגלמים רווח של 150 מיליון שקל לרוכש. עם זאת, לעסקה יש מכשול מהותי: זכות הסירוב שיש לחברת מפעלים פטרוכימיים, שמחזיקה ב־15.5% ממניותיה של בזן, לרכישת אחזקותיה של החברה לישראל במחיר העסקה עם קבוצת חג'ג'.
פטרוכימיים היא חברה שנמצאת בחדלות פירעון אפקטיבית, לאחר שלא שילמה בספטמבר 2021 תשלום של 418 מיליון שקל לבעלי איגרות החוב מארבע סדרות (ח', 1, ב' וג'), שלהם היא חייבת סכום מצטבר של 1.65 מיליארד שקל. סדרת האג"ח ח', שלה משועבדות 8% ממניות פטרוכימיים, מקיימת מכרז למכירתן לאחר שקיבלה את אישור בית המשפט לכך. המגעים של טרפיגורה, פוגל ואלפר הם לרכישת 7.5% המניות האחרות משלוש הסדרות במקביל למימוש זכות הסירוב של פטרוכימיים ל־16.7% המניות - מה שעשוי להביא לגרעין שליטה מצומצם לבזן בשלב ראשון של 24%.
מי שעוד בדק אפשרות להעמיד מימון למימוש זכות הסירוב הוא אייל לפידות. אם מימוש זכות הסירוב תצא לפועל, באמצעות סדרת אג"ח חדשה שמבקשים מחזיקי האג"ח של פטרוכימיים לגייס או באמצעות הלוואה מגורם חיצוני כמו טרפיגורה, הרי שמדובר בעסקה שיכולה להגיע למיליארד שקל.
מלאכי אלפר מנכ"ל קבוצת בזן בתגובה: "בניגוד לפרסום בכלכליסט הבוקר, מנכ"ל בזן מלאכי אלפר אינו מעורב בשום צורה בנסיונות רכישת השליטה של קבוצת בזן, בה הוא משמש כמנכ"ל. אלפר לא לוקח חלק בשום מגעים, ככל שישנם, ואינו חלק או שותף בקבוצה זו או אחרת".
מטרפיגורה נמסר בתגובה: "טרפיגורה לא הייתה במגעים, או הקימה שותפות כלשהי לקיום מגעים, עם הפטרוכימיים או עם מחזיקי האג"ח או נציגיה, בכל הנוגע למתן מימון, או לרכישת מניות ואין לה כוונה לרכוש את השליטה בבזן, עמה יש לה קשר מסחרי ארוך שנים".
בסביבת נציגות האג"ח של פטרוכימיים סירבו להתייחס לידיעה בצורה כלשהי.