סגור
ועידת כלכליסט ביוון יוסי לוי מייסד ומנכ"ל משותף מור בית השקעות
יוסי לוי מנכ"ל ובעלים מור בית השקעות (צילום: אלכס קולומויסקי)

בלעדי
מור נסוגה מפעילות הקופות המפעליות - בהיקף 5.2 מיליארד שקל

מדובר במור ניהול תיקים, חברה בת של מור בית השקעות וחברה אחות של מור גמל; קופות מפעליות הן מוצרים פנסיוניים שמנהלות את חסכונות העובדים המאוגדים בהסתדרות לפי מגזרים והציבור הרחב לא יכול להצטרף אליהן

מור ניהול תיקים החליטה לסגת מהפעילות של הקופות המפעליות ותחדל מלנהל קופות בהיקף 5.2 מיליארד שקל.
פעילות ניהול הקופות המפעליות נעשות במור תחת חברת מור ניהול תיקים, חברה בת של מור בית השקעות וחברה אחות של מור גמל. היקף ההון שמנוהל על ידי מור בניהול תיקים מוערך ב-10.7 מיליארד שקל. בין היתר החברה ניהלה את קופת הגמל של עובדי המדינה (יחד עם IBI ואינפיניטי). חברת ניהול התיקים של מור מנוהלת על ידי ליאור גרינהויז. פעילות ניהול התיקים צמחה ב-70% בארבע השנים האחרונות.
קופות מפעליות הן מוצרים פנסיוניים לכל דבר שמנהלות את החסכונות של עובדים המאוגדים בהסתדרות לפי מגזרים (עובדי מדינה, עובדי רשויות מקומיות, רופאים, אחים ואחיות, הנדסאים וכן הלאה), והציבור הרחב לא יכול להצטרף אליהן.
נכון להיום ישנן 30 קופות מפעליות שמנהלות כ־120 מיליארד שקל ומאופיינות בדמי ניהול נמוכים בשיעור שנע בין 0.14% ל-0.3%. לשם השוואה דמי הניהול בענף הגמל לקהל הרחב מאופיינים בדמי ניהול שנעים בין 0.6% ל-0.7%. את הניהול של הקופות המפעליות מבצעים צוות נבחר של העובדים לצד ייעוץ של המוסדיים שגובים עבור הייעוץ עד 0.1%.
לאורך השנים הקופות המפעליות היו לכאורה כר פורה לשיווק של קרנות השקעה בניהול המוסדיים. כך שאולי הייעוץ הגיע בזול, אבל הוא אפשר למוסדיים להציע למשקיעים קרנות בניהולם בדמי ניהול גבוהים יותר. בעבר רשות שוק ההון אף חקרה את הנוהג וקבעה כי יש לשפר את הממשל התאגידי בקופות אלו.