סגור

בלעדי
יו"ר פז: "אם ההצעות לרכישתנו לא ישופרו, כנראה שנדחה את שתיהן"

על רקע המגעים המתנהלים לרכישת חברת האנרגיה, מבהיר היו"ר הראל לוקר כי שתי ההצעות, הן של שיכון ובינוי והן של הקבוצה בראשות לאומי פרטנרס, לא מספיק אטרקטיביות. עם זאת, לא מן הנמנע שאחת המתמודדות או שתיהן יגישו הצעה משופרת

יו"ר דירקטוריון פז נפט הראל לוקר אמר בימים האחרונים בשיחות סגורות עם גופים מוסדיים כי "אם ההצעות לרכישת פז לא ישופרו, מרבית הסיכויים הם שהדירקטוריון ידחה אותן". דבריו של לוקר נאמרו כאשר המגעים לרכישת פז ממשיכים להתנהל וגם בשבוע הקרוב צפויות פגישות שונות במטרה לשפר את ההצעות ולנסות בכל זאת להגיע לעסקה לרכישת פז.


לוקר הציג בפגישות את התוכנית האסטרטגית של פז, שאושרה במאי, וכוללת צמיחה בקמעונאות וכניסה לערים, הקמת חברת נדל"ן, טעינה חשמלית וכניסה לבתים בריטייל דרך פז גז, כולל אספקת חשמל וכן את הכוונה לפצל את בית הזיקוק. שתי ההצעות שעומדות על הפרק לרכישת פז הן של שיכון ובינוי ושל קבוצת לאומי פרטנרס המורכבת מהאחים לבנת, קרן תש"י ויזם הנדל"ן רוני יצחקי. קבוצת לאומי פרטנרס מציעה להזרים יותר ממיליארד שקל, מה שיביא אותה, בשני שלבים, לאחזקה של 24.9% בפז. שיכון ובינוי מציעה מיזוג עם החברה־הבת שלה, שיכון ובינוי אנרגיה לפי שווי של 2.75 מיליארד שקל לאחרונה, כך ששיכון ובינוי תחזיק 48% מהחברה הממוזגת. לאחרונה שיפרה מעט קבוצת לאומי פרטנרס את ההצעה שלה, כך שהשווי של פז בעסקה עלה מ־3.8 מיליארד שקל ל־3.85 מיליארד שקל.

1 צפייה בגלריה
תחנת דלק פז חנות ילו yellow
תחנת דלק פז חנות ילו yellow
תחנה של פז
(שאטרסטוק)

מדובר בשווי מעט גבוה יותר מזה שבו פז נסחרת כיום בבורסה, כ־3.8 מיליארד שקל. שיפור זה לא צפוי לספק את פז וגם לא את הגופים המוסדיים. גם ההצעה של שיכון ובינוי לא נחשבת אטרקטיבית מבחינת שווי ויהיה מעניין לראות אם תשפר אותה. בשבוע שעבר אמר בכיר באחד הגופים המוסדיים שמחזיקים בפז ל"כלכליסט" כי "אם יש מישהו שחושב שאפשר לקבל את השליטה בפז לפי שווי השוק, או שווי נמוך יותר, הוא טועה. זה לא מקובל. כנראה שיש סיבה שהגופים שרוצים לרכוש את השליטה בפז לא באו בהצעה לקנות את המניות מאיתנו, כי אצלנו אין סיכוי שהם היו מקבלים את המניות בלי פרמיה. גם אין סיכוי שנאשר את מהלך ההשתלטות ללא פרמיה".
על פי רוב, פרמיית שליטה נעה סביב 20%-5%. כלומר, במקרה של פז מדובר בתוספת של כ־200 מיליון שקל לפחות.
בקבוצת לאומי פרטנרס ערים למכשול הפרמיה, ולכן, כפי שנחשף ב"כלכליסט", בחרו בדרך יצירתית להימנע מכך. הקבוצה תיקנה לאחרונה את הצעתה, כך שהיא תרכוש עד 24.9% מהחברה בשני שלבים, אך באופן שימנע ממנה להיות מוגדרת כבעלת שליטה.
למעשה, הקבוצה "מוותרת" על השליטה בפז, אך לכאורה בלבד, שכן היא דורשת שלושה מקומות בדירקטוריון וכן הגנות בתקנון החברה, מה שדה־פקטו יהפוך אותה לבעלת הבית בחברה.
דבריו של לוקר מתייחסים להצעות הנוכחיות, אולם לא מן הנמנע כי שיכון ובינוי או לאומי פרטנרס יגישו הצעה חדשה, בין אם בשווי אחר ובין אם במודל עסקה אחר, שעשוי להפוך את ההצעה לאטרקטיבית.