סגור

בלעדי
קרסו רוכשת את יבואנית הציוד ההנדסי צ.מ.ד ב־50 מיליון שקל

יבואנית כלי הרכב רוכשת את חברת צ.מ.ד - יבואנית הציוד המכני ההנדסי מידי ארבעת האחים במשפחת ליבנה. רכישה זו תכפיל את פעילות הציוד ההנדסי הכבד של קרסו מוטורס, ומשתלבת באסטרטגיית ההתרחבות של הקבוצה שבשליטת משפחת קרסו

קרסו מוטורס מרחיבה את פעילות הציוד ההנדסי הכבד שלה. ל"כלכליסט" נודע כי החברה שבשליטת משפחת קרסו (65%) רכשה לפני כמה ימים מידי משפחת ליבנה את חברת צ.מ.ד, יבואנית הציוד המכני הנדסי (צמ"ה) של היטאצ'י ושל חברות גדולות נוספות. עלות העסקה היא כ־50 מיליון שקל והתמורה תעבור לארבעת האחים למשפחת ליבנה שאביהם אלכס, שנפטר בשנת 2000, הקים את צ.מ.ד.
את העסקה הוביל מטעם קרסו אבי קנת, מנהל תחום הציוד ההנדסי בחברה. משפחת קרסו פועלת בעיקר בתחום יבוא הרכבים ממותגי רנו, ניסאן, אינפיניטי צ'רי ודאצ'יה באמצעות קרסו מוטורס שמנוהלת על ידי איציק וייץ, ובתחום הנדל"ן באמצעות קרסו נדל"ן שמנוהלת על ידי דן פרנס. כיום שתי החברות הן ציבוריות, כאשר שווי השוק של קרסו מוטורס עומד על קצת יותר מ־1.7 מיליארד שקל, ואילו שווי השוק של קרסו נדל"ן עומד על כמעט 1.3 מיליארד שקל.
קרסו נכנסה לתחום הציוד ההנדסי ב־2013 כשקיבלה את הזיכיון ליבוא הכלים של מותג CASE של חברת פיאט האיטלקית, ללא תמורה. מאוחר יותר רכשה את חברת טרה־טק תמורת כ־10 מיליון שקל וכך קיבלה את הזיכיון של חברת פאואר סקרין, ובהמשך החלה למכור גם את המוצרים של דיינפק (Dynapac), דויטש־פאהר (FAHR־DEUTZ) וסאני (SANY). הרכישה של צ.מ.ד צפויה להכפיל ויותר את הפעילות של קרסו בתחום, שמלבד יבוא גם מפעילה מוסך בחולון לצמ"ה.
צ.מ.ד הוקמה ב־1957 כחנות קטנה לחלקי חילוף לצמ"ה והתפתחה במרוצת השנים לגוף גדול בתחום הציוד המכני ההנדסי. היא מייבאת כאמור את מוצרי היטאצ'י היפנית, המתמחה בייצור מיני־מחפרים, מחפרים ומשאיות חציבה. בנוסף היא מייבאת משאיות פירקיות של חברת BELL; מגרסות מתוצרת חברת RUBBLE MASTER; מסועים ניידים של חברת EDGE; וכן היא מייבאת מוצרים מחברת TEREX ECOTEC המתמחה בייצור מגרסות שפועלות במהירויות שונות, נפות מיחזור, נפות טרומל ומסועים זחליים. צ.מ.ד פועלת מאזור התעשייה ברמלה ויש לה סניפים גם בחיפה ובאר שבע. באתר האינטרנט שלה טוענת צ.מ.ד כי היא החברה היחידה בישראל הנותנת סל שירותים מקיף ומגוון לכל סוגי ציוד הצמ"ה.
צ.מ.ד משווקת חלקי חילוף מקוריים OEM - (Original Equipment Manufacturer) וחלקים חליפיים אחרים של 300 יצרנים שונים. החברה מפעילה גם מוסך ברמלה לטיפול וציוד הציוד הנמכר, ופעילה גם במגזר התעשייתי שבו היא משווקת משאבות, צנרת הידראולית, מסננים ושמנים המיועדים לגנרטורים ומכונות תעשייתיות עבור תחומי תעשייה שונים.
קרסו מוטורס שקופת המזומנים שלה מכילה כ־100 מיליון דולר, נכון לסוף 2022, פועלת בשנתיים האחרונות להרחיב את פעילותה, כולל לתחומים חדשים. לפני כשנה קיימה החברה שיחות עם גופים מוסדיים לרכישת נתח מאחזקותיהם בחברת הקמעונאות שופרסל כדי להשתלט על החברה. המהלך לא יצא אל לפועל מאחר שהמוסדיים סירבו למכור לקרסו במחיר שהציעה. מאז עברה שופרסל תהפוכות, המנכ"ל איציק אברכהן הודח וחזר בדלת הראשית כיו"ר, אבל המניה נסחרת בשווי נמוך משמעותית מזה שקרסו ביקשה באותה תקופה לרכוש אותה.
השנה החלה החברה לייבא ולמכור את הרכבים הסיניים מדגם צ'רי שזכו להצלחה גדולה כשעד כה נמכרו יותר מ־4,000 כלי רכב אף שהאופציה היחידה היא לרכב בהנעת בנזין. קרסו מוטורס רשמה ב־2022 שיא של רווח נקי, שעמד על 380 מיליון שקל, זינוק של 37% לעומת 2021. הביקוש הגבוה למכוניות, יחסית להיצע מצומצם יחסית בשל המשבר בענף השבבים ועומסים בענף התובלה, איפשר בשנה האחרונה ליבואנים לגבות מחירי שיא עבור כל רכב ולרשום רווחים של יותר מ־30 אלף שקל עבור כל מכונית שנמכרה. ב־2022 מכרה קרסו 14,102 כלי רכב המהווים נתח שוק של 3.9% לעומת מכירה של 19,216 כלי רכב (7.3%) ב־2021, ירידה של 26.6%.
הכנסות החברה ב־2022 עמדו על 3.55 מיליארד שקל, 18% פחות מאשר ב־2021, אבל ירידה בעלות המכירות הביאה דווקא לעלייה ברווח הגולמי. הוצאות המכירות עמדו על 2.62 מיליארד שקל, והרווח הגולמי על 926 מיליון שקל, ב־15% יותר מאשר ב־2021.