סגור
מימין: בעל השליטה בקבוצת דלק יצחק תשובה והמנכ"ל עידן ולס
יצחק תשובה והמנכ"ל עידן ולס (צילומים: אייל טואג, רון קדמי)

איום הקריסה נותר זיכרון רחוק: רווח ענק של 2.5 מיליארד שקל לדלק ברבעון השני

הרווח של קבוצת דלק זינק פי יותר מ-8 כשימי הקורונה והמחירים השלילים של הנפט נותרו הרחק מאחור עם עליית מחירי האנרגיה, כשברקע גם המלחמה באוקראינה; החברה הבת איתקה שפועלת בים הצפוני הרוויחה 2.2 מיליארד שקל, ותרמה לבעלי המניות של דלק רווח נקי של 372 מיליון שקל

קבוצת דלק שרק לפני שנתיים עמדה בפני קריסה וחדלות פרעון מסיימת את המחצית הראשונה של 2022 ברווח של 5 מיליארד שקל. בתקופה המקבילה ב-2021 הסתכם הרווח ב-581 מיליון שקל.
מחצית מהרווח הנקי נרשם ברבעון השני, 2.5 מיליארד שקל, וזאת לעומת רווח של 302 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2021. הכנסות דלק המנוהלת בידי עידן ולס ומצויה בשליטת יצחק תשובה עמדו על 6 מיליארד שקל במחצית הראשונה לעומת 3.6 מיליארד במחצית המקבילה.
את עיקר הרווח רשמה דלק באמצעות החברה הבת בבעלות מלאה, איתקה, הפעילה בתחום הגז והנפט בים הצפוני. איתקה הרוויחה 681 מיליון דולר ברבעון השני, ו-1.5 מיליארד דולר במחצית הראשונה, לעומת 66 מיליון דולר ברבעון המקביל ו-109 מיליון דולר במחצית המקבילה.
העלייה במכירות ובמחיר הנפט לאור מלחמת רוסיה אוקראינה הניבה אביטדה (רווח תפעולי תזרימי) של 904 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה. האביטדה במחצית הראשונה הסתכמה ב-430 מיליון שקל.
האביטדה של איתקה ברבעון השני עמדה על 430 מיליון דולר לעומת 157 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2021, והעלייה נבעה מהעלייה בתפוקה לצד העלייה במחירי הגז והנפט ביחס לרבעון המקביל ב-2021. דלק מציינת כי התפוקה במחצית הראשונה באיתקה הסתכמה לכ-5.7 מיליון חביות לעומת כ-4.3 מיליון חביות בתקופה המקבילה ב-2021. התפוקה היומית הממוצעת ברבעון עמדה על כ-64 אלף שווה ערך חביות נפט ליום לעומת כ-48 אלף שווה ערך חביות נפט ליום במחצית המקבילה.
שלוש עסקאות רכישה שביצעה איתקה במחצית הראשונה של השנה תרמו גם הן נתח משמעותי מהרווח. איתקה רכשה את החברות סיקר פוינט, מוראבני וסאמיט, מה שהעלה את כמות העתודות והרזרבות שלה ברמות 2P ו- 2C מהיקף מוערך של כ-290 מיליון שווה ערך חביות נפט בסוף 2021 ל-545 מיליון חביות בסוף יוני. כל השלוש פעילות בים הצפוני. העתודות והרזרבות של איתקה שנערכת להנפקה בלונדון עלו ל-545 מיליון חביות.
הרכישה המשמעותית מבין השלוש היא של חברת סיקר, שנרכשה תמורת 926 מיליון דולר. לסיקר עתודות מוכחות של 256 מיליון חביות נפט בים הצפוני והפסדים צבורים ש 3 מיליארד דולר, כשבגין הפסדים אלה רשמה איתקה רווח מרכישה במחיר הזדמנותי, של 666 מיליון דולר ברבעון, שהם החלק המשמעותי מהרווח ברבעון.
ברבעון הקודם הכירה איתקה ברווח הזדמנותי בהיקף דומה מרכישת חברת מרובני, כך שהיקף הרווח ההזדמנותי של דלק במחצית עמדה על 4.2 מיליארד שקל, מתוך סך של 5 מיליארד שקל רווח.
הפעילות בגז בישראל, במאגר לוויתן נעשית באמצעות ניו מד (דלק קידוחים לשעבר) וזו תרמה לדלק רווח של 215 מיליון שקל ברבעון ושל 345 מיליון שקל במחצית הראשונה. הפעילות של איתקה תרמה 372 מיליון שקל לרווח של דלק ברבעון השני, לעומת 615 מיליון שקל ברבעון הראשון, אולם יותר מכפול מהרבעון המקביל ב-2021. במחצית הראשונה תרמה פעילות הנפט והגז של איתקה בים הצפוני 987 מיליון שקל לרווח של דלק.
מנכ" הקבוצה עידן ולס אמר כי: "אנו עדים לביקושים גלובליים יוצאי דופן לאנרגיה בשווקים בהם אנו פועלים, בעקבות המשבר בשוק האנרגיה העולמי. העובדה שבבעלות הקבוצה נכסי גז ונפט איכותיים במזרח התיכון ובים הצפוני, ועתודות אנרגיה בהיקפים משמעותיים, תומכת בצמיחת הקבוצה וחברות הבנות שלה. במהלך הרבעון השני, וכחלק מההכנות לקראת הנפקת איתקה, השלימה איתקה שלוש עסקאות משמעותיות בים הצפוני, שהכפילו את עתודות הנפט והגז שלה והאריכו את פרופיל ההפקה. אנו מתקדמים עם הנפקת איתקה בהתאם ללו״ז המתוכנן ומעוניינים להשלים אותה בטווח הקרוב מאוד. במקביל, אנו ממשיכים להגדיל את כושר הייצור בלווייתן, שממשיך להיות עוגן אנרגטי משמעותי במזרח הים התיכון. בכוונתנו להמשיך ולנצל את המומנטום החיובי בשווקי האנרגיה הבינלאומיים, במטרה להוסיף ולהציף ערך בפעילות החברה ובחברות המוחזקות".