סגור
מודי'ס מודיס
מודי'ס (צילום: רויטרס)

ניתוח
הציפייה לירידת הריבית חזקה יותר מהשפעת הורדת הדירוג

הירידות בשוק האג"ח שנרשמו בשל הורדת דירוג האשראי של המדינה נבלמו, וחלק מהמדדים בת"א נסחרים ברמה גבוהה יותר מאשר ערב הורדת הדירוג; נראה שנתוני האינפלציה האחרונים תורמים לציפייה של המשקיעים שבנק ישראל יוריד את הריבית בקרוב

לפני שבועיים הורידה חברת הדירוג מודי'ס את דירוג האשראי של ישראל לראשונה בהיסטוריה. האירוע פתח את מהדורות החדשות וכבש את כותרות כל העיתונים. אבל הדרמה הגדולה לא תורגמה לפאניקה בשוק ההון.
ביום המסחר הראשון בבורסה לני"ע בתל אביב, אחרי ההודעה של מודי'ס, מדדי האג"ח המובילים רשמו ירידות שערים שנעו בטווח של 0.37%-0.21%, ומדדי האג"ח הממשלתיות הארוכות רשמו ירידות שהגיעו עד ל־0.94%. לא נעים, אבל גם לא באמת נורא.
אבל מאז אותו יום שוק האג"ח בישראל מתאושש באופן הדרגתי, ואתמול מדדי האג"ח כבר החזירו את כל הירידות שנרשמו, וחלקם אף נסחרים ברמה גבוהה יותר מזו שבה הם היו ערב הורדת דירוג האשראי. כך, לדוגמה, מדד תל גוב צמודות 15+, שביום המסחר הראשון אחרי ההודעה על הורדת דירוג האשראי ירד ב־0.73%, נמצא היום ברמה שגבוהה ב־0.57% מזאת שהוא היה בה ערב הבשורה השלילית על הורדת הדירוג.
אולם בזמן שהאג"ח הממשלתיות בישראל מתאוששות, פרמיית הסיכון של מדינה, כפי שהיא נגזרת ממחירי ה־CDS ל־5 שנים עלתה ל־120 נקודות בסיס, לעומת 111 ערב הדיווח על הורדת הדירוג ו־58 נקודות ערב הטבח שבוצע ביישובי הנגב המערבי, ופרוץ מלחמת "חרבות ברזל".
אך בעוד האג"ח של מדינת ישראל נסחרות היום בתשואה דומה לזאת שהן נסחרו בה ערב הורדת הדירוג, אג"ח ממשלת ארה"ב ל־10 שנים רשמו ירידות שערים, מתשואה של 4.19% לתשואה של 4.29%.
אחד הגורמים למגמות השונות שנרשמות בין תשואת אג"ח ממשלת ישראל לזאת של ממשלת ארה"ב, הוא מדד המחירים לצרכן, שנותר ללא שינוי ב־15 בפברואר, לעומת תחזיות לעלייה של 0.1%. האינפלציה השנתית ירדה ל־2.6% לעומת 3% בדצמבר וחזרה לתוך טווח היעד של בנק ישראל שנע בין 3%-1%.
בארה"ב ,לעומת זאת, מדד המחירים לצרכן שפורסם לפני כשבוע על ב־0.3%, בעוד החזאים העריכו שהאינפלציה עלתה ב־0.2%, קצב שנתי של 3.1%, גבוה מהיעד של הבנק המרכזי של ארה"ב. נראה שנתוני האינפלציה האחרונים תורמים לציפייה של המשקיעים שבנק ישראל יוריד את הריבית בעתיד הקרוב. הציפיות האלו מחלחלות גם לשוק ההון שבו תשואות האג"ח יורדות, ומקדימות את בנק ישראל, בדיוק כפי שהן הקדימו את חברות דירוג האשראי.