סגור
לווייתן לוויתן לויתן אסדה אסדת קידוח גז טבעי 2
אסדת לווייתן (צילום: אלבטרוס)

השותפות במאגר הגז לווייתן החליטו להפסיק לחלק מתנות חינם לבזן

שברון, ניו מד אנרג'י ורציו הודיעו לבורסה כי בכוונתן להפסיק ולספק לבתי הזיקוק קונדנסט חינם, זאת אחרי שחתמו על הסכם להקמת צינור שיוביל את המוצר ליבשה. עד כה, גם הובלת הקונדנסט לבזן נעשית על חשבון השותפות

השותפות במאגר לווייתן חתמו על הסכם, שאם כל תנאיו יתקיימו, הוא עשוי להוות מכה כואבת לבתי הזיקוק שבחיפה (בזן). ההסכם שחתמו השותפות הוא להובלת קונדנסט, תוצר לוואי של הפקת גז טבעי, מהמאגר ועד ליבשה באמצעות צינור של חברת תש"א.
ההסכם, למשך 20 שנה, יאפשר לשותפות במאגר - שברון באמצעות נובל אנרג'י (39.66%), ניו מד אנרג'י (45.33%) שבשליטת יצחק תשובה ורציו (15%) - להתחיל למכור את הקונדנסט לחברות נוספות ואף לייצא אותו. המפסידה העיקרית מההסכם היא בזן, שבשליטת החברה לישראל של עידן עופר והמפעלים הפטרוכימיים, שהיא למעשה בשליטת בעלי האג"ח שלה. עד החתימה על ההסכם כל הקונדנסט שהופק במאגר עבר לבזן ללא תמורה כספית כאשר גם עלויות העברת חומר הגלם לבזן שולמו על ידי השותפות בלווייתן, זאת אף שמדובר חומר גלם בשווי של מיליוני דולרים בחודש.
הסיבה לחתימה על ההסכם מול בזן, מבחינת השותפות בלווייתן, היתה שללא העברת החומר לגורם אחר ייאלצו השותפות במאגר להפסיק את פעולת קידוח הגז הטבעי, והגורם היחיד שאליו יכלו להעביר את הקונדנסט היה בזן. בזן ניצלה את המצב שאליו נקלעו השותפות וטענה כי אינה מעוניינת בחומר הגלם ממאגר לווייתן, אך תסכים לקבלו ללא עלות. מדובר בטענה מוזרה שכן הקונדנסט, המהווה תוצר לוואי של הפקת גז טבעי, מאפשר הפקת דלקים שונים כגון בנזין, סולר ודלק סילוני. לשם השוואה, מאגר תמר הדרומי ללווייתן מעביר את הקונדנסט המופק ממנו לבית הזיקוק פז בדרום בעלות הדומה לזו של חבית נפט מסוג ברנט (Brent) בניכוי מרווח מסוים, כפי שנהוג בעולם.
ההסכם מול תש"א יאפשר לשותפות בלווייתן למכור את הקונדנסט ללקוחות פוטנציאליים נוספים ובכך להפסיק את המתנה שניתנה לבזן עד היום. מבחינה כלכלית, מדובר בהפסד לבזן, שכן במידה שהשותפות במאגר לווייתן יצליחו למצוא קונים לקונדנסט, תיפסק האספקה החינמית שקיבלה עד כה. על פי דו"חות ישראמקו, השותפה במאגר תמר, המחיר הממוצע שבו נמכרה חבית קונדנסט ב־2021 עמד על 60.43 דולר. בשנה זו הופקו במאגר לווייתן יותר מ־837 אלף חביות של קונדנסט. תחת ההנחה שזה המחיר שבו היה נמכר הקונדנסט לבזן, הרי מדובר ב־4.2 מיליון דולר לחודש. עם זאת, חשוב לציין שמחיר הקונדנסט היה גבוה ב־2021 מאשר בשנים שקדמו. ב־2020 המחיר היה 34 דולר לחבית וב־2019 המחיר עמד על 56 דולר לחבית.
מהצד השני, ייתכן שייקח זמן עד שהמתנה לבזן תיפסק. מעבר לכך שמזכר ההבנות כפוף להשלמת עבודות החיבור של הצינור על ידי תש"א וקבלת האישורים הרגולטוריים להפעלתו במתווה המוסכם, על שותפות לווייתן לתת לבזן התראה לביטול ההסכם עם לווייתן כשנה מראש. ההסכם נכנס לתוקף בינואר 2020, כאשר בזן הודיעה לבורסה היום כי טרם נעשתה אליה פנייה לביטול ההסכם מצד שותפות לווייתן.
החוזה בין בזן ללווייתן נחתם בסוף 2019, כשבועיים לפני תחילת הפקת הגז מהמאגר. על פי ההערכות שהיו בתקופה זו, מדובר באובדן הכנסות של 36 מיליון דולר בשנה לשותפות. חידוש להסכם נעשה בינואר 2020. ההערכות משנת 2019 נקבעו לפני משבר האנרגיה העולמי של השנה האחרונה שהקפיץ את מחיר הדלקים לגבהים חדשים, כך שההפסד ללווייתן צפוי להיות גבוה בהרבה.
מפסידה פוטנציאלית נוספת מההסכם היא קופת המדינה. לפי אותן הערכות מ־2019, העברת הקונדנסט ללא עלות לבזן מנע הכנסות למדינה של 5 מיליון דולר שהיו צפויים לעבור בצורת תמלוגים. תמלוגים אלו הם 12.5% מהיקף המכירות של מאגרי הגז, כך שהקונדנסט המועבר ללא עלות אינו נכלל בהן. הכנסות מאגר לווייתן, שהוא הגדול שבמאגרי הגז לחופי ישראל, עמדו על 244 מיליון דולר ב־2021 (בניכוי תמלוגים), והרווח הנקי של השותפות חברות היה 77.5 מיליון דולר. בשנה זו הפיק המאגר 10.72 BCM גז. לאור העלייה הניכרת במחירי הגז בחודשים האחרונים, הכנסות השותפות גדלו ל־153.5 מיליון דולר החל מתחילת 2022, לעומת 121.3 מיליון דולר בינואר־יוני 2021.
בזן נמצאת לאחרונה במרכזו של מאבק שליטה אחרי שהחברה לישראל חתמה על הסכם למכירת מניות השליטה שבידיה (16.7%) לידי האחים יצחק ועידו חג'ג' תמורת ‭ 560‬מיליון שקל, אולם אז בחרה פטרוכימיים שבשליטת דיוויד פדרמן, אלכס פסל ויעקב גוטשטיין, שנמצאת בחדלות פירעון, לממש את זכות הסירוב שיש לה למכירת מניות השליטה בבזן על ידי חברה לישראל, והציעה למחזיקים הסדר חוב שיאפשר לה לרכוש את אותן מניות ולהפוך לבעלת שליטה בלעדית בבזן.