סגור
הייטק עובדים
עובדי הייטק. המשבר בענף הוביל לפיטורים בחברות רבות (צילום: אוראל כהן)

ריט 1 בדרך לשנת שיא ומזהירה שהמשבר בהייטק עלול להוביל לפגיעה בתוצאות

קרן הריט שפועלת בתחום הנדל"ן המניב סיכמה את הרבעון השלישי עם זינוק דו־ספרתי בפרמטרים המרכזיים, והתחזיות עודכנו מעלה. עם זאת, ריט 1 מציבה תמרור אזהרה לענף בדמות המשבר בהייטק

ריט 1, קרן הריט הגדולה בארץ שעוסקת בנדל"ן מניב, אמנם הציגה תוצאות חזקות ברבעון השלישי של השנה, שכוללות העלאת תחזיות שמסמנות את השנה הנוכחית כשנת שיא, אך הדו"חות שלה גם מספקים איתות לכך שאי־אפשר עוד להתכחש לאפשרות שהמשבר בענף ההייטק יחלחל גם לענף הנדל"ן המניב.
לריט 1 יש כיום 54 נכסים בשטח כולל של 638 אלף מ"ר, והם מושכרים ל־910 שוכרים. שיעור התפוסה עומד על 97%. שווי הנדל"ן להשקעה של הקרן עומד על 7.3 מיליארד שקל, עלייה של 14% לעומת שווי הפורטפוליו בתחילת השנה. העלייה היא תוצאה של עסקאות רכישה בהיקף של חצי מיליארד שקל שביצעה הקרן מתחילת השנה ועד היום, וכן בזכות שערוכים חיוביים של הנכסים שלה בהיקף של 259 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה.
מהדו"חות של הקרן, שבראשה עומד המנכ"ל שמואל סייד, עולה כי את הרבעון השלישי סיימה ריט 1 עם NOI (הכנסות מהשכרת נכסים בניכוי עלות האחזקה והתפעול) של 110.6 מיליון שקל, עלייה של 19.7% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בסיכום תשעת החודשים הראשונים נתון זה עלה בשיעור חד יותר של 21.2% לרמה של 308.2 מיליון שקל. ה־NOI מנכסים זהים, כלומר אלו שפעלו באופן מלא לאורך שתי התקופות, עלה ב־10.9% ברבעון השלישי לרמה של 102.5 מיליון שקל, וב־13.1% בתשעת החודשים הראשונים של השנה לרמה של 282.1 מיליון שקל. ה־FFO הריאלי (רווח כולל בנטרול סעיפים שונים דוגמת שערוכים והתאמות לא תזרימיות), שהוא המדד המקובל למדידת רווחיות בקרב חברות נדל"ן מניב, ניתר ב־25.8% ברבעון השלישי ועמד על 83.9 מיליון שקל. נתון זה עמד בתשעת החודשים הראשונים של השנה על 232.8 מיליון שקל, עלייה של 26.9%.
מדובר למעשה בתוצאות הרבעוניות הטובות בתולדות ריט 1, והן תולדה של השכרת שטחים נוספים, עליית שכר דירה בתחום המשרדים (שמהווה 51% מנכסי החברה במונחי שווי הוגן ואחראי על נתח זהה ב־NOI), ושיפור בתוצאות של נכסי המסחר והחניונים; זאת על רקע חזרה לפעילות שגרתית לאחר פגיעה שספגו בשל משבר הקורונה.
לפי התחזית של ריט 1, שעודכנה כלפי מעלה, 2022 צפויה להיות השנה הטובה בתולדותיה. ה־NOI צפוי לעמוד על 416—419 מיליון שקל, בעוד שבתחזית הקודמת הקרן צפתה נתון של 390—400 מיליון שקל. מדובר על עלייה של עד 20% בהשוואה לנתון זה בסיכום 2021. ה־FFO הריאלי צפוי לעמוד בסיכום השנה הנוכחית על 311—314 מיליון שקל, זאת בעוד שבתחזית הקודמת הצפי עמד על 294—304 מיליון שקל. מדובר על עלייה של עד 23.6% בהשוואה לנתון זה בסוף 2021.
על רקע תוצאות הרבעון השלישי החליטה הקרן לחלק דיבידנד בהיקף של 38.7 מיליון שקל והיא צופה שהיקף הדיבידנדים הכולל שיחולק עבור השנה הנוכחית יעמוד על 153 מיליון שקל.
עם זאת, החברה מציינת בדו"חותיה במפורש את הסכנות שנשקפות לענף הנדל"ן המניב בשל המשבר בהייטק, שהוביל עד כה לפיטורים בחברות רבות, כולל בקרב יוניקורנים וענקיות הטק. זאת על רקע העלאות הריבית בעולם ובישראל שנועדו להילחם באינפלציה שהרימה את ראשה והגיעה לגבהים שלא נראו שנים רבות. ריט 1 כותבת בדו"חות כי "בתחום המשרדים נמשך הביקוש היציב לשטחים להשכרה, שהשפיע לחיוב על שיעורי התפוסה ועל דמי השכירות.
"במקביל, נמשך הגידול בהיצע השטחים כתוצאה מהקמת פרויקטים חדשים. כמו כן, מתחילת השנה, חלה ירידה בהיקף גיוסי ההון בענף ההייטק. המשך שיווקם הצפוי של פרויקטים חדשים בתחום המשרדים, ו/או התכווצות בפעילות הכלכלית, ככל שתתרחש, עלולים להשפיע לרעה על דמי השכירות ושיעורי התפוסה באיזורים מסוימים".