סגור
 יהונתן כהן בעל השליטה בגיבוי חברת אשראי חוץ-בנקאי
בעל השליטה בגיבוי אחזקות יהונתן כהן. החוב הציבורי של החברה נאמד ב-137 מיליון שקל (צילום: אייל יצהר)

מחזיקי האג"ח בגיבוי רוצים להדיח מתפקיד היו"ר את בעל השליטה

בעלי האג"ח בגיבוי אחזקות, שהחוב כלפיהם מסתכם ב־137 מיליון שקל, מבקשים מבית המשפט להדיח גם את המנכ"ל. זאת מאחר שהם חושדים כי החברה העדיפה נושים כאשר פרעה חובות של 100 מיליון שקל לבנקים

המאבק על החובות של גיבוי אחזקות הגיע לבית המשפט. בשבועיים האחרונים הגישו נאמני נושי האג"ח של גיבוי בקשה לסעד זמני נגד הבנקים, שלטענתם מרוקנים את החברה מנכסיה "באופן שמעלה חשש כבד להעדפת נושים וגריעת נכסים מקופת הנשייה של הנושים". כתגובה מיידית, שני הבנקים עם מסגרות החוב הגדולות בגיבוי, לאומי ודיסקונט, הגישו התנגדות לסעדים והציעו כונס נכסים מטעמם. דיון בנושא בהשתתפות הצדדים ייערך היום בבית המשפט המחוזי בתל אביב בפני השופט חגי ברנר.
גיבוי אחזקות, חברת האשראי החוץ־בנקאי שבשליטתו של יהונתן כהן (62.7%), שקועה בחובות. החוב הציבורי של החברה, כלומר האג"ח, נאמד ב־137 מיליון שקל, ומסגרות האשראי של חברות־בנות שהחברה אמורה לחסל נאמדות בכ־60 מיליון שקל. זאת, בעוד לחברה נכסים בהיקף של 121 מיליון שקל שמתוכם יופרשו בהמשך 100 מיליון שקל כנגד חובות מסופקים — קרי נכסיה נאמדים ב־21 מיליון שקל בלבד.
נתונים אלה הביאו את חברת הרמטיק, המשמשת נציגת בעלי האג"ח, לפנות לבית המשפט בבקשה דחופה לסעד זמני. לפי הרמטיק, מתוך דיווחיה של גיבוי אחזקות היא הבינה כי האחרונה פרעה חובות בנקאיים בהיקף של 100 מיליון שקל מאז הודיעה כי לא תוכל לעמוד בפירעון התשלומים לנושי האג"ח. עוד עולה מבקשתה של הרמטיק כי רק בשבועיים האחרונים היא הבינה עד כמה נחות החוב של בעלי האג"ח, מאחר שלאומי ודיסקונט מחזיקים בבטוחות בשיעור של 242% מהיקף החוב הבנקאי. הרמטיק טוענת כי היא חושדת שבימים אלה גיבוי מבצעת החלפות של בטוחות בין הבנקים לשאר הנושים, ולכן כאמור עולה החשש להעדפת נושים.
על כן, הרמטיק מבקשת להדיח את כהן המשמש יו"ר גיבוי אחזקות ואת המנכ"ל דוד טל, ולמנות את רו"ח יצחק עידן כנאמן זמני של נכסי החברה. עידן הוא המומחה הכלכלי שמונה מטעם הרמטיק ובית המשפט לנהל את הסדר החוב בין נושי האג"ח לגיבוי. הרמטיק מבקשת כי לעידן יינתנו סמכויות לנהל את עסקי קבוצת גיבוי ולפעול לגיבוש הסדר חוב או תוכנית לשיקומה הכלכלי של הקבוצה, תוך הקפאת הליכים.
בתשובתו לבית המשפט דחה לאומי את טענות הרמטיק. לטענת הבנק, שעבוד הנכסים של גיבוי לבנקים נעשה לפני הנפקת איגרות החוב, כך שרוכשי האג"ח היו מודעים למסגרת הנושים של נכסי החברה בעת רכישת האג"ח. בנוסף, החוב של גיבוי כלפי האג"ח הוא של החברה־האם בלבד (גיבוי אחזקות) ולא של חברות־בנות, ולכן זכותם לפעול לחיסול החוב חד־צדדית. הבנקים, מבהירים נציגי לאומי, הקימו לחברות־הבנות חוסן סליקה וגיבוי איתן מסגרות אשראי שהגיעו עד ל־150 מיליון שקל, וללאומי יש כיום חוב שטרם סולק בהיקף של 58 מיליון שקל באותן חברות־בנות.
לפי לאומי, החוב כיום גבוה יותר מאחר שהצ'קים האחרונים שהופקדו בחברה מצד גיבוי חזרו. עוד מסבירים בלאומי כי גם אם יש נכסים בחברות־הבנות שאינם משועבדים לבנקים (לפי לאומי, ספק גדול שזהו המצב), גם הם יהיו שייכים לבנק כנושה רגיל מיתרת נכסי החברות, על רקע חזרת הצ'קים של החברה. "רק ככל שייוותר עודף בחברות־הבנות לאחר פירעון מלוא חובותיהן הישירים, ניתן יהיה להעלות עודף זה לבעלים של החברות־הבנות (כפירעון הלוואת בעלים ובכל דרך אחרת), ורק מעודף זה, ככל שיהיה, יהיו זכאים נושי החברה־האם להיפרע", מסכמים בלאומי.
הבנקים אף מתנגדים למינויו של עידן לנאמן של נכסי גיבוי. בלאומי ובדיסקונט, שמחזיק בחוב של 27 מיליון שקל, טוענים כי מינויו של עידן כנאמן מטעם נושי האג"ח על החברות־בנות מהווה "השתלטות שלהם על נכסים של חברות שלא חייבות להם דבר אשר יש להן נושים מובטחים משלהן בהיקף של עשרות מיליוני שקלים". לאומי דורש מינוי ניטרלי לחברה־האם וסבור כי לחברות־הבנות אין מקום למינוי נאמן. דיסקונט מציע למנות את עו"ד ישראל שפלר ככונס הנכסים הקבוע של גיבוי.
בתגובה לכוונה להדיחו, כהן מסר כי הוא השקיע בחברה וברכישתה 57 מיליון שקל שאותם איבד, וכי הוא והחברה עוסקים בנמרצות בגביית חובות ומציאת משקיעים לחברה. זאת חרף "איומים שקיבלו נושאי משרה בחברה מגורמים שקשורים ללקוחות החברה שחייבים כסף לחברה".
המאבק על נכסי גיבוי נעשה לאחר שכהן הציע הסדר חוב לנושי האג"ח, שבמסגרתו ביקש להמיר את סדרות האג"ח הקיימות בהיקף של 137 מיליון שקל לסדרה חדשה בעלת טווח פדיון של חמש שנים ובהיקף של 60 מיליון שקל בלבד - כלומר תספורת של כ־60%. בתמורה, כהן מציע, בין היתר, כמחצית ממניות גיבוי אחזקות וכן הלוואת בעלים של 5 מיליון שקל ושטרי הון נחותים בגובה של 20 מיליון שקל.
המסחר במניית גיבוי ובשתי סדרות האג"ח נמצא בהקפאת מתחילת אוקטובר לאחר שהחברה כשלה מלפרסם דו"חות מאז יוני. שווי החברה בעת הקפאתה היה 8 מיליון שקל בלבד לאחר שבמאי 2020 היא נסחרה לפי שווי של חצי מיליארד שקל.
כישלון פרסום הדו"ח הכספי הגיע בעקבות אי־יכולתה של גיבוי לקבוע מה שווי הנכסים שעליהם תכריז כחובות אבודים. החובות האבודים התגלו באמצעות בדיקת החברה את תיק האשראי שברשותה, ובמיוחד האשראי שניתן ללקוחותיה בסניף בקיבוץ מזרע. הבדיקה העלתה פעילות בעלת מאפיינים של תרמית בסניף שהוביל אייל רוזן, שבמסגרתה ניתן אשראי ללקוחות ללא יכולת השבה במטרה לנפח את תיק האשראי של החברה. גיבוי העריכה עד כה כי גובה החובות האבודים יגיע לכ־100 מיליון שקל. בתגובה לגילויים, כהן תובע 40 מיליון שקל מבכירים לשעבר בחברה, ובהם רוזן והמנכ"ל לשעבר רני קאירי.