סגור

אלקטרה פאוור: העלייה במכירות החשמל הביתי פיצתה על הירידה במכירות הגפ"מ

שינוי המיקוד של אלקטרה פאוור ממכירות גז ביתי לאספקת חשמל פגע בתוצאות של החברה ב-2023. כעת נראה שהאסטרטגיה החדשה של החברה מתחילה לספק תוצאות חיוביות - כולל שיפור של פי 4 ברווח הנקי. המנכ"ל חן מלמד: "מתחילים לראות את התוצאות של השינוי בחברה"

השנה האחרונה לא הייתה קלה עבור קבוצת אלקו, ובמיוחד לא עבור חברת האנרגיה של הקבוצה אלקטרה פאוור שאיבדה כ-71% משווי המנייה בפרק זמן של שנה וחצי. באלקטרה פאוור שבניהולו של חן מלמד טענו שהירידה נובעת משינוי האסטרטגיה של החברה שעוברת להתמקד במכירות חשמל למשקי בית.
תוצאות הרבעון הראשון של 2023 מעידות כי האסטרטגיה החדשה של החברה מצליחה אולי לספק סימנים ראשונים של הצלחה - ההכנסות ממכירות החשמל למשקי בית זינקו, ופיצו על הירידה במכירות הגפ"מ (הגז הביתי). בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה - לנוכח השיפור החברה גם עברה לפלוס בשורת הרווח התפעולי.
באלקטרה פאוור שמרו על יציבות יחסית בהכנסות, שעמדו ברבעון הראשון על 209 מיליון שקל (ירידה של 3% ביחס לרבען המקביל. הנסיגה נבעה נבעה מירידה של 13 מיליון שקל בהכנסות ממכירות הגפ"מ שהסתכמו ב-132 מיליון שקל.
הירידה במכירות הגפ"מ מיוחסת לתחרות הגוברת בשוק בשנים האחרונות שפגעה ברווחיות הסקטור, וגם מזג האוויר החם במרץ האחרון (בהשוואה לשנה שעברה) שהוביל לירידה במכירות. בהתאם, הרווח במגזר הגפ"מ הסתכם ב-13.6 מיליון שקל, לעומת 16.9 מיליון שקל ברבעון המקביל.
כמו כן, במגזר מכירות הגז הטבעי והקוגנרציה נרשמהה ירידה של 12 מיליון שקל במכירות ל-53.4 מיליון שקל. הרווח במגזר מכירות הגז הטבעי והקוגנרציה הסתכם ב-4.7 מיליון שקל, לעומת כ-5 מיליון שקל ברבעון המקביל.
בה בעת, בשוק אספקת החשמל הפרטי, המיקוד המרכזי של החברה בשנים האחרונות, זינקו ההכנסות של החברה מ-2.6 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2023 ל-23.7 מיליון שקל ברבעון הפותח של 2024 - שיפור שפיצה על הירידה בשני מגזרי הפעילות האחרים.
לפי נתוני חברת ניהול מערכת החשמל נגה, נראה כי יותר ממחצית מהניודים של משקי בית לספקי החשמל הפרטיים היו לאלקטרה פאוור. בשיחה עם כלכליסט טוען מנכ"ל החברה חן מלמד כי "מדובר בתחילת השינוי האסטרטגי של החברה, כאשר אנו צופים עלייה משמעותית בהכנסות ממגזר מכירות החשמל לשוק הפרטי. עד סוף השנה לא מן הנמנע שנראה הכנסות של 200-150 מיליון שקל ממכירות חשמל". בשוק החשמל הפרטי פועלת אלקטרה פאוור במיזם משותף שהקימה עם חברת האנרגיה המתחדשת אנלייט שבניהולו של גלעד יעבץ ונסחרת בבורסה בתל אביב ובניו יורק.
גם הפעילות בארה"ב תרמה לתוצאות של אלקטרה פאוור ברבעון הנוכחי. לפי מלמד "עסקת המכירה של הפעילות בארה"ב נעשית בהדרגה, בכל פעם שהשותף האמריקאי, סופטבנק (SBE) משקיע בחברה, האחזקות שלנו יורדות ואנו רושמים רווח". נכון להיום, אלקטרה פאוור מחזיקה כ-30% מחברה המשותפת בארה"ב, הכוללת מתקנים סולאריים ואגירה. ברבעון הראשון של השנה, ההשקעות של השותף האמריקאי הובילו לרשום רווח של כ-3 מיליון שקל.
התוצאות העבירו את החברה לרווח תפעולי של 17.2 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של 18.4 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. הרווח הנקי טיפס ל-10 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 2.5 מיליון שקל ברבעון המקביל.
רפורמת התחרות באספקת החשמל (הקשר עם הלקוח ומערכי החיוב) החלה ב-2018, כחלק מהרפורמה בחברת החשמל, שכללה גם פתיחת שוק ייצור החשמל לתחרות. התחרות במקטע הייצור התקדמה וכך גם באספקה – אך בעיקר ללקוחות גדולים ותעשייתיים, כשמשקי הבית נותרו מחויבים לרכוש חשמל מחברת החשמל.
היו לכך לא מעט סיבות, בין היתר הצורך במונה חכם ושירות הלקוחות הנרחב שדרוש לחברה המוכרת חשמל למשקי בית. בתחילת השנה חל שינוי נוסף ברגולציה של רשות החשמל, הגוף הממשלתי האחראי על שוק החשמל בישראל ומפקח על חברת החשמל, שהגדיל את הכדאיות של חיבור משקי בית לספקי החשמל פרטיים. משקי הבית שעוברים לספקים הפרטיים מקבלים הנחות בחשבון החשמל לעומת התעריף של חברת החשמל, כשהחברות מרוויחות מרכישות חשמל בשוק הפרטי וניצול פערי עלויות ייצור החשמל בין השעות השונות.
על אף העלייה המשמעותית בהכנסות במגזר מכירות החשמל, החברה רשמה במגזרכ זה הפסד תפעולי של כ-3.5 מיליון שקל. זאת בעיקר בשל העלות היחסית גבוהה של צירוף לקוחות חדשים. לפי סקר שפירסמה חברת התקשורת פרטנר שבנוהלו של אבי גבאי, עם כניסת החברה לשוק החשמל הפרטי למשקי הבית , נראה כי 86% מהציבור הביע נכונות לעבור לספק חשמל פרטי, אך רבים בציבור לא מכירים את האפשרות.
גורם שעשוי לשפר את הרווחיות במגזר ולצמצם את עלות רכישת הלקוח הוא הכניסה של אסדרה חדשה בשוק החשמל שתאפשר גם לכלל משקי הבית בישראל להיכנס לשוק החשמל הפרטי. לפי מלמד: "הכניסה של הרפורמה החדשה שתאפשר לחבר את כל משקי הבית, גם ללא מונה חכם, לספקי חשמל פרטיים, תאפשר לנו לפנות לקהל רחב יותר של לקוחות ובכך להוריד את העלות הממוצעת לגיוס לקוחות, והדבר יוביל לשיפור ברווחיות המגזר".