סגור

בלעדי
מיטב מעלה הילוך בניסיון למכירת אחזקתו בפנינסולה

בית ההשקעות פנה לכמה חברות אשראי חוץ־בנקאי במטרה לעניין אותן ברכישת השליטה (50.6%) בפנינסולה, בפרמיה של 18% על שווייה בבורסה. אם הרכישה תיעשה ללא בדיקת נאותות, הרוכש יזכה להנחה על המחיר

על רקע סימני השאלה המרחפים מעל שוק האשראי החוץ־בנקאי, בשל הסערות שאליהן נקלעו שתיים מהחברות הקטנות בענף — יונט קרדיט וגיבוי — בית ההשקעות מיטב העלה הילוך במאמצים למכירת השליטה בפנינסולה. ל"כלכליסט" נודע כי חברת ההשקעות פנתה באופן אקטיבי לגופים מובילים בענף האשראי החוץ־בנקאי - בהם אס.אר אקורד, אמפא קפיטל, וככל הנראה גם האחים נאוי - במטרה לעניין אותן ברכישת מניות השליטה בפנינסולה. לא ידוע אם פניות אלה יבשילו לכדי עסקה ונראה כי הסיכוי למימושה נמוך.
על פי הערכות בענף, מיטב, בהובלת אילן רביב, מבקש למכור את חלקו (50.6%) בפנינסולה לפי שווי חברה של 700-600 מיליון שקל, פרמיה של 18% על מחיר המניה. פנינסולה נסחרת באחוזת בית לפי שווי של 550 מיליון שקל, לאחר שמנייתה צללה ב־25% מיולי 2021, לעומת ירידה של 18.6% במדד ת"א־SME60 שבו היא כלולה.
בנוסף, ל"כלכליסט" נודע כי אם הרוכש יהיה מוכן לרכוש את מניות השליטה בפנינסולה ללא בדיקת נאותות, הוא צפוי לקבל הנחה מסוימת - תוואי שדומה לעסקה שנעשתה אשתקד בין שני גופים גדולים בענף הביטוח: ווישור ואיילון.
מלבד מיטב, בעלי מניות נוספים בפנינסולה הם מגדל (9.6%), מיכה אבני (7.9%) והפניקס (6.6%). הניסיון של מיטב למכור את פנינסולה נעשה לאחר שבית ההשקעות כבר קיבל הצעות מכמה גופים פרטיים. בדיווח מתחילת יולי מסר מיטב כי פנו אליו כמה גופים עם הצעות לא מחייבות לרכישת אחזקותיו בפנינסולה, וכי הוא בוחן את אפשרות המכירה. גורמים בענף האשראי החוץ־בנקאי פירשו את ההודעה כהזמנה לגורמים נוספים לנסות את מזלם ברכישת החברה.
מיטב מבקש למכור את פנינסולה על רקע הצורך שלו להפריש 400 מיליון שקל לאחר שהפסיד בשנה שעברה בתביעה ייצוגית בטענה כי גבה דמי ניהול בקופות גמל בניגוד להסכמים. החברה אמנם הפרישה כבר את הסכום, אך אם ההנהלה מבקשת למנוע בעתיד מהפרשה זו לפגוע בעיסוק העיקרי שלה - השקעות וניהול גמל - היא חייבת לחפות על הפרשה זו בהזרקת הון נוספת.
פנינסולה, בהובלת אייל ליאור, עוסקת במתן אשראי לעסקים למטרות שונות, זאת כמקובל בענף, אשראי שניתן כנגד צ'קים, ערבויות אישיות וצד ג', נכסים ופיקדונות. תיק האשראי של פנינסולה נאמד ב־1.4 מיליארד שקל נכון לסוף 2021, אך פעולות בנק ישראל להעלאת הריבית מקשות על חברות המימון להמשיך לצמוח. חברות האשראי החוץ־בנקאי כמו פנינסולה לווות את ההון מהבנקים או משוק ההון לפי ריבית של כ־3% ולאחר מכן מלוות אותו לעסקים ולקוחות בשיעור של קרוב ל־8%.
בעולם של ריביות עולות, יצטרכו החברות להגדיל גם את הריבית על ההלוואות ללקוחות, תוך סיכון יכולת השבה. כצעד מונע, הודיעה פנינסולה היום כי חתמה עם שני בנקים על הגדלת האשראי לניצול ב־175 מיליון שקל.
הרווח הנקי של פנינסולה ב־2021 עמד על 68.6 מיליון שקל לעומת 64.2 מיליון שקל ב־2020. כלומר מיטב מבקש למכור את פנינסולה במכפיל רווח של 9.5. רוכש פוטנציאלי לאותן מניות עשוי להיות מיכה אבני, מייסד פנינסולה, שניסה בעבר לגייס קבוצה לרכישתה. אבני סיים בחודש שעבר כהונה בת 17 שנים כמנכ"ל החברה ול"כלכליסט" נודע כי בימים אלו הוא מנסה לגייס מחדש כספים לרכישתה או להקמת חברה חדשה. אבני הכחיש את הדברים.
תגובת מיטב: "כפי שדווח, מיטב קיבלה מספר הצעות לרכישת מניותיה בפנינסולה. ההצעות נבחנות. כשיהיה מה לדווח נעשה זאת".