סגור
ענת גואטה ו אלפרד אקירוב
ענת גואטה, יו"ר רשות ני"ע, ואלפרד אקירוב, בעל השליטה באלרוב ובעל המניות הגדול ביותר בכלל החזקות ביטוח (צילומים: עמית שעל, אוראל כהן)

פרשנות
השוט של ענת גואטה הונף במקום הלא נכון

עצירת ספירת הקולות באסיפה, אחרי תום ההצבעה, היא צעד חריג. אם גואטה באמת רוצה לעשות סדר בכלל החזקות, עדיף היה לה לבדוק קודם את כללי הממשל התאגידי בחברה וגם את הטענות כלפי התנהגותו של אלפרד אקירוב

אפשר לא לאהוב את הסגנון של אלפרד אקירוב, אפשר לחשוב שהוא לא האיש הראוי להיות בעל השליטה בחברת ביטוח, ואפשר גם לפקפק במניעים שממריצים אותו להפוך לבעל השליטה בכלל החזקות, החברה־האם של כלל ביטוח. אבל מכאן, ועד עצירת אסיפת בעלי המניות של כלל החזקות דקות ספורות לפני ספירת הקולות כי אולי, יש חשש שאקירוב לא נתן דיווח מלא על המכתב האחרון שקיבל מרשות שוק ההון, המרחק הוא רב.
ענת גואטה, יו"ר רשות ני"ע, נקטה בצעד חריג כאשר אתמול, דקות אחר שנמסרו כל ההצבעות לאסיפה, היא דרשה מכלל לדחות את מועד קיומה ב־48 שעות. מדובר בצעד חריג לא רק בגלל שכבר כל הקולות נאספו ונוצר מצב שבו למעשה התקבלה כבר הכרעה, רק שהיא שמורה בקובץ במחשב, וזאת בהנחה שנשמרה רק במחשב ולא נחשפה לעיני בעלי תפקידים בכלל החזקות או ברשות, ושני הגופים שוללים אפשרות כזו.
מדובר באירוע דרמטי שעשוי לחולל שינויים מהותיים בחברה. האסיפה עמדה לקבוע אם חיים סאמט היו"ר ימשיך לשנה נוספת בכהונתו, או שאקירוב יצליח להכניס שני מועמדים מומלצים בידו לדירקטוריון, בהם אהרון פוגל, שמועמד ליו"ר מטעמו.
וכאן אנחנו מגיעים לשורש העניין: איזה שינוי עשויה האסיפה לחולל בחברה? הרי היא לא תהפוך את אקירוב לבעל השליטה, כי לזה הוא חייב לקבל היתר מרשות שוק ההון ואין לו כזה. אבל הוא כן עשוי היה להפוך לגורם החזק בדירקטוריון ולהדיח את הנהלת החברה.
מה היו המניעים של גואטה ושל שרה קנדלר, מנהלת מחלקת תאגידים ברשות לחולל את הדרמה הזו? לפי גואטה יש שני הסברים להחלטה. האחד, שעוד לפני שראתה את המכתב ששלחה רשות שוק ההון לאקירוב עלה בה החשש שאקירוב לא נתן גילוי מלא ומשקף של המכתב למשקיעים. וההסבר השני, לגישתה של הרשות, שמדובר במכתב מהותי שמחייב לתת למשקיעים בכלל החזקות יותר זמן לעכל את המידע לפני שהם ניגשים להצבעה.
מדובר בגישה פטרנליטסית שאפשר להתווכח אם היא מוצדקת או לא, אלא שהשקפת העולם הזו מנוגדת לחלוטין לרוח המנשבת מהרשות לכל אורך הקדנציה של גואטה, שכמעט בכל צומת הכרחית, בעיקר כשמדובר בחברות ללא גרעין שליטה כמו כלל החזקות, המסר שלה היה ברור וקוהורנטי — יותר מעורבות מוסדית ופחות התערבות רגולטורית. במקרה של כלל החזקות, גואטה סברה שההתערבות הרגולטרית גוברת והחליטה בשביל המוסדיים שהם צריכים יותר זמן כדי לעכל את המכתב שנשלח לאקירוב. זאת בזמן שהם היו מודעים למכתב, שכן אקירוב דיווח עליו יום לפני האסיפה, כלל לא ביקשו את הזמן הזה.
המכתב שנשלח לאקירוב מהרשות הוא מענה לבקשתו לקבל היתר שליטה בכלל ביטוח והוא מורכב משלושה חלקים עיקריים: האחד, שבו טוענת הרשות כי אינה מתכוונת לתת פרשנות שונה מזו של ועדת הריכוזיות בנוגע לתנאים שבהם אקירוב צריך לעמוד כדי לקבל היתר, וכי כיום אינו עומד בהם. נקודה שנייה שלפיה, בשל אי־עמידה בתנאי האשראי הקובע, האפשרות היחידה העומדת בפני אקירוב לרכישת השליטה בכלל החזקות היא באמצעות בני משפחתו או באמצעות חברה שבשליטתו ובתנאי שהיא אינה חברת שכבה. והנקודה השלישית נוגעת להתנהלות של אקירוב מול כלל החזקות, שכוללת "מכתבים, נקיטת הליכים משפטיים או איומים בדבר הליכים" והיא מבקשת לקבל פירוט של כל אלה, כולל שיחות ותכתובות עם בעלי מניות בכלל החזקות.
אם כבר רוצה גואטה לעשות סדר יש לה לא מעט זירות בכלל לטפל בהן. לבדוק, בין היתר, את טענותיו חסרות התקדים של הדח"צ, סמי מועלם; לבדוק את התנהלותו של אקירוב מול בכירים בחברה, כפי שעושה רשות שוק ההון; ולבדוק את כללי הממשל התאגידי של החברה.
בשורה התחתונה, הססטוס של אקירוב נותר כעת ללא שינוי — הוא בעל המניות הפרטי הגדול ביותר בכלל החזקות ואין לו עדיין היתר שליטה, אבל נראה שהוא פתח חזית לא רק עם הנהלת החברה אלא גם עם גואטה. אי אפשר שלא לקשור את זה למכתב האגרסיבי ששיגר לה אקירוב לאחר שהתבטאה במהלך כנס לזכרו של עובד הרשות, אבי דנון, שם התייחסה גואטה למאבק בקבוצת כלל בין אקירוב לבין יו"ר ומנכ"ל כלל, חיים סאמט ויורם נוה, כשאמרה כי "החלפנו סוס בחמור.
לוואקום הזה נכנסים משקיעים שאינם מוסדיים שפועלים מכוח שלל אינטרסים, לאו דווקא טובת המשקיעים והציבור". במכתב נגדי טענו אלרוב ואקירוב בפני גואטה כי היא סימנה את אלרוב כדוגמה לאותם משקיעים אקטיביסטיים שפועלים שלא לטובת הציבור. גואטה עשתה אחורה פנה ובמכתב ששלח היועץ המשפטי של הרשות נטען כי דברים אלה לא כוונו לאקירוב. דברים אחרים דווקא כן.
אקירוב לא מהסס להגיד לרגולטורים מה הוא חושב על התבטאויות שלהם או מהלכים שהם עושים. זו סיבה נוספת בשבילו ולטובתו להרחיק את עצמו מחברת ביטוח שנמצאת תחת עינו הפקוחה של הרגולטור. אבל מרגולטורים מצופה, גם כאשר מדובר בסוסים פראיים כמו אקירוב, להפעיל את השוט שלהם במקומות הנכונים ובנסיבות המצדיקות. גם כשרוצים לעצור מהלך שנראה שאינו לטובת בעלי המניות, כדאי לעשות אותו נכון וחכם.