סגור

בלעדי
בנק מזרחי טפחות והפניקס יממנו את מתקן ההתפלה

הבנק וחברת הביטוח יעמידו מימון של 2 מיליארד שקל לג'נריישן קפיטל ושפיר הנדסה. המטרה, החזר 60% מעלות רכישת המתקן של מקורות בידיהן, החלפת מימון קיים של 1.1 מיליארד שקל מהפועלים והקמת תחנת כוח בתחום המתקן

מזרחי טפחות וחברת הביטוח הפניקס יעניקו מימון ענק של 2 מיליארד שקל למתקן ההתפלה של מקורות באשדוד. המתקן נרכש בידי קרן ג'נריישן וחברת שפיר הנדסה תמורת 900 מיליון שקל, סכום שנוי במחלוקת.
שתי הרוכשות מנהלות מו"מ מתקדם מול חברת הביטוח והבנק. המימון מיועד להחליף מימון קיים של 1.1 מיליארד שקל שנתן בנק הפועלים להקמת המתקן. בנוסף אמור המימון לשמש את הרוכשות ב־60% מעלות רכישת המתקן, ובנוסף למימון הקמת תחנת כוח מתוכננת בתחום המתקן.

בהקמת המתקן היו כשלים כבדים שהגדילו את הוצאות הבנייה שלו בידי מנרב וסדיט הספרדית, קבלני הביצוע שנשכרו בידי מקורות ייזום, החברה־הבת של מקורות. המתקן שנמנה על חמשת מתקני ההתפלה הגדולים בישראל, הוא בעל יכולת אספקה פוטנציאלית של 100 מיליון קוב מים בשנה המהווים כ־12% מצריכת המים הביתית והעירונית השנתית במשק. הכשלים ההנדסיים גרמו לעיכוב משמעותי בהקמת המתקן, ומנרב וסדיט נאלצו לפצות את המדינה ב־190 מיליון שקל בשל הכשלים בהקמתו ולאחר תביעות הדדיות בין הצדדים. התארכות ההקמה והתייקרותה הביאו לעלייה במימון שבנק הפועלים העמיד לפרוייקט - והפועלים החליט ככל הידוע שלא להתמודד על הענקת המימון לרכישה.
ג'נריישן ושפיר התמודדו על הרכישה מול חברת הנדסת התפלה, IDE, שעל פי הערכות הציעה 400 מיליון שקל בלבד תמורת הפרויקט, אך מעטפת המכרז שלה לא נפתחה לאחר שהוגשה באיחור של דקה. בין IDE לג'נריישן ושפיר ומקורות התפרץ סכסוך חריף שהגיע לבית המשפט. שתי הקבוצות מתמודדות בימים אלה על פרויקט גדול יותר, מתקן ההתפלה בגליל המערבי, ופועלים החליט ללוות דווקא את IDE דווקא במהלך. שתי הרוכשות טוענות שהפועלים חשוף לכל פרטי הפרויקט באשדוד ואילו IDE טוענת כי אין קשר בין שני הפרוייקטים.
1 צפייה בגלריה
מימין ארז בלשה מנכ"ל ג'נריישן קפיטל ו איין בן סימון מנכ"ל הפניקס
מימין ארז בלשה מנכ"ל ג'נריישן קפיטל ו איין בן סימון מנכ"ל הפניקס
מימין ארז בלשה מנכ"ל ג'נריישן קפיטל ואייל בן סימון מנכ"ל הפניקס
(צילומים: אייל טואג, ענבל מרמרי)
IDE הגישה בחודש שעבר עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד מקורות, ג'נריישן ושפיר, שבה ביקשה להורות למקורות להעמיד לעיונה את כל המסמכים הקשורים למכרז מניות חברת הזכיין וחברת ההפעלה של מתקן ההתפלה באשדוד. IDE, המנוהלת בידי אבשלום פלבר, טוענת כי שפיר וג'נריישן מבקשות תיקונים בהסכם שעליו חתמו מול מקורות. שתי הרוכשות טוענות שהתיקונים נוגעים להסכם המימון וכי לא ניתן להשאיר את ההסכם כפי שהוא כשהפועלים מלווה את IDE המתחרה במכרז החשוב בגליל המערבי.
לטענת IDE, הזכייה במכרז לא היתה חוקית כי לא ניתנה לה הזדמנות אמיתית להתמודד; היא דורשת להעביר לידיה את ההצעה של ג'נריישן ושפיר ומסמכים בנוגע לפרוטוקולים של ישיבות ועדת המכרזים שדנה בקביעת ההצעה הזוכה. מקורות העבירה חלק מהפרוטוקולים ל־IDE, אבל לטענת IDE חלקים רבים ומהותיים בהם הושחרו באופן בלתי סביר ופגעו ביכולתה לדון בבחירה. במקורות מסרבים להעביר את ההצעה של ג'נריישן ושפיר, בטענה שמדובר בסוד מסחרי.
להחלפת המימון יש משמעות מבחינתה של IDE שדורשת לחשוף את המכתב ששלחו בעניין שפיר וג'נריישן למקורות. IDE טוענת שהדרך היחידה של שפיר־ג'נריישן להגיע לסגירה פיננסית של הפרויקט - כלומר, להגיע להסכם עם קבוצה של בנקים ומשקיעים מוסדיים על מימון הפרויקט - היא לשנות את תנאי המכרז וההסכם.
IDE טוענת שצריכה להיות רגישות אדירה לשאלה אם הוגשה הצעה שמראש היתה תכסיסנית - כלומר, שקבוצת שפיר־ג'נריישן ידעה מראש שאם לא יתוקנו תנאי המכרז היא לא תוכל לעמוד בהצעה שנתנה - וכל מטרתה היתה לזכות, ולאחר מכן לשנות, את תנאי המכרז וההסכם וכך לקבל את המימון. הנושא נידון עדיין בבית המשפט. עם זאת המגעים מול מזרחי טפחות והפניקס מצביעים על כך שהשתיים מאמינות שהפרויקט יכול להיות רווחי גם במחיר ששילמו שפיר וג'נרשיין.