סגור
שקל דולר מט"ח שוק המט"ח מלחמה בעזה חרבות ברזל
מט"ח; מלחמת חרבות ברזל (צילום: דובר צה"ל, שאטרסטוק)

ישראל נאבקת בהאג, התקררות באינפלציה בארה"ב: הדולר יורד ל-3.68 שקלים

המטבע האמריקאי נחלש מסביבת 3.70 שקלים ורושם נסיגה גם מול המטבעות המובילים אחרי שפורסם על האטה בהוצאות משקי הבית בארה"ב בדצמבר; ביה"ד בהאג לא קרא להפסיק הלחימה, אך קבע כי על ישראל להבטיח הסיוע ההומניטרי לעזה; היורו יורד ל-4 שקלים מ-4.03 שקלים

הדולר יורד עד ל-3.68 שקלים כשברקע פרסום נתוני אינפלציה מעודדים בארה"ב (שהובילו למחיקת חלק מהירידות המוקדמות בוול סטריט משלב החוזים), ועדכונים מבית הדין הבינ"ל בהאג שם ישראל מתמודדת מול הטענות נגדה בנושא המצב ההומניטארי בעזה.
בית הדין הבינלאומי קבע כי ישראל נדרשת לבקשת דרום אפריקה לנקוט את כל הצעדים למניעת רצח עם - ואולם לא התקבלה החלטה על קריאה להפסקת הלחימה. נשיאת בית הדין ציטטה את אמירות האו"ם על המצב הקשה ברצועה, וכן את דברי גלנט והרצוג בנוגע למלחמה.
היורו יורד ל-4 שקלים מ-4.03 שקלים אתמול. בשווקים הבינלאומיים הדולר נחלש. היורו מטפס ב-0.2% ל-1.086 דולרים, הפאונד עולה ב-0.3% ל-1.274 דולרים.
ברקע להיחלשות הדולר - האטה שנתית מפתיעה במדד הליבה של הוצאות הצריכה הפרטית בארה"ב בדצמבר ל-2.9% לעומת 3.2% בנובמבר, כשהצפי היה האטה ל-3.0%. בחישוב חודשי נרשמה עלייה ל-0.2% בהתאם לתחזיות מ-0.1% בנובמבר.
הוצאות הצריכה הפרטית בארה"ב מהוות את המנוע העיקרי בכלכלה האמריקאית (70% מפעילות הכלכלה) ואת אחד האינדיקטורים החשובים לבנק המרכזי בארה"ב למדידת האינפלציה.
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות: "בחודש דצמבר 2023 נרשמה עלייה חזקה בהרבה מהצפוי בהוצאות משקי הבית וכן ביחס לעליית ההכנסות. והקצב החודשי של מדדי המחירים לצריכה הפרטית עלה. התמונה הכוללת אינה תומכת בהורדת ריבית בחודש מרץ.
"מדד המחירים של הוצאות משקי הבית עלה 0.2% בחודש דצמבר ו-2.6% בסיכום 2023. המדד ללא מזון ואנרגיה (מדד הליבה) עלה 0.2% ו-2.9% בהתאמה. ההבחנה בין שני המדדים חשובה שכן מדד הליבה משקף טוב יותר את הביקושים בתוך המשק.
"הציפיות שהמדד הכללי עלה 0.2% התאמתו ועברו מירידה של 0.1% בחודש הקודם. גם הציפיות לגבי מדד הליבה התאמתו והמדד אף עלה פי 2 מאשר בחודש נובמבר. בסך הכול, לא ניכרת התקררות מהותית של קצב האינפלציה לפי מדד זה, אם כי יש לציין שבחישוב שנתי מדד הליבה עלה בכל זאת לאט יותר (2.9% לעומת 3.2% בחודש הקודם).
"בתחזית האחרונה שלו מ-מה-13/12/23 צפה הפד עלייה שנתית של 2.8% למדד הכללי ו-3.2% למדד הליבה. התוצאות בפועל היו נמוכות יותר. כמו כן צופה הפד ששני המדדים יעלו 2.4% השנה. התחזית תעודכן בפעם הבאה ב-20/3/24.
"הבנק הפדראלי (פד) משתמש במדד מדד המחירים של הוצאות משקי הבית (חלף מדד המחירים לצרכן) לצורך בחינת ומתן תחזיות לאינפלציה כי הוא מתאר טוב יותר את שינויי התצרוכת של משקי הבית בתגובה לשינויים ברמת האינפלציה. נזכיר כי יעד האינפלציה עומד על 2%.
"בתוך כך, נמסר כי הוצאות משקי הבית עלו 0.7% בחודש דצמבר, מול ציפיות לעלייה של 0.4% בלבד ופי ½3 מעלייתן בחודש הקודם ! ההכנסה האישית עלתה 0.3%, הרבה פחות מעליית הצריכה הפרטית, כך שהחיסכון נפגע. מהנתונים עושה רושם כי הצריכה הפרטית גדלה בעקביות ואינה מתרסנת (לטובת החיסכון) חרף עליית הריבית עד כה. זאת בניגוד לרצון הפד. יחד עם המשך עליית מדדי המחירים, התמונה הכוללת אינה תומכת בהורדת ריבית קרובה.
"בתגובה לנתונים עולות תשואות הפדיון על איגרות החוב של ממשלת ארה"ב. השוק עבר לתמחר סיכוי מעט גבוה יותר שהריבית תישאר ללא שינוי בהחלטת הריבית של ה-20/3/2024. בסוף החודש ימסור הפד את הודעת הריבית הקרובה ונראה כי זו תישאר ללא שינוי על ¼5 עד ½5 אחוזים. הסיכויים להורדה שלה ב-¼ אחוז בפעם הבאה או הותרתה ללא שינוי היו די מאוזנים טרם הפרסום, אך כאמור החלופה השנייה התחזקה מעט בעקבות הנתון.
"עם זאת, נתוני התעסוקה ומדדי המחירים לצרכן של החודשים ינואר ופברואר 2024 יפורסמו עד אז וישפיעו רבות על ההחלטה".