סגור

ירידה בקצב האינפלציה השנתי בבריטניה ל-9.9% - נתון נמוך מהתחזיות

בשווקים ציפו לעלייה של 10.2% במדד המחירים של אוגוסט, בהמשך לקפיצה של 10.1% בחודש יולי; מחירי המזון והמשקאות קפצו באוגוסט ב-13.1%, העלייה החדה ביותר מאז אוגוסט 2008. בשבוע הבא צפוי הבנק האנגלי להודיע על העלאת ריבית נוספת, שביעית ברציפות

האינפלציה ממשיכה להכות בבריטניה, אף שפחות מהתחזיות: מדד המחירים לצרכן קפץ באוגוסט ב-9.9% בקצב שנתי, זאת בהמשך לעלייה של 10.1% ביולי - התחזיות עמדו על 10.2%. בחישוב חודשי עלה המדד ב-0.5%, מול תחזיות לעלייה של 0.6%.
מדד הליבה של המחירים, ללא אנרגיה ומזון, עלה באוגוסט ב-6.3% בקצב שנתי, בהמשך לעלייה של 6.2% ביולי ובהתאם לתחזיות. בחישוב חודשי עלה מדד הליבה ב-0.8%, בדומה לציפיות.
מדד המחירים הקמעונאיים, המשקף באופן מובהק את יוקר המחיה היומיומי של הצרכנים - קפץ באוגוסט ב-12.3%, בדומה לחודש יולי ומול תחזיות לעלייה של 12.4%.
מחירי הדלקים עלו אמנם בשיעור חד של 32.1% בהשוואה לאוגוסט שעבר, אך עדיין מדובר בירידה בקצב השנתי, שכן ביולי עמדה העלייה על 43.7%. בצד הפחות מעודד, מחירי המזון והמשקאות (הלא אלכוהוליים) רשמו באוגוסט עלייה שנתית של 13.1%, הקפיצה החדה ביותר מאז אוגוסט 2008 זאת מול עלייה של 12.7% בחודש יולי. עליות חדות במיוחד נרשמו במחירי החלב, הגבינה והביצים.
הבנק המרכזי של אנגליה יפרסם בחמישי הבא את החלטת הריבית שלו - כלכלנים רבים מעריכים שהבנק (BOE) ילך בעקבות הפד האמריקאי ויבצע העלאה של 75 נקודות בסיס - אם לא יותר. הנתון היום רק מחזק את התחזית הזו.
בישיבתו האחרונה, ב-4 באוגוסט, ביצע הבנק הבריטי את העלאת הריבית החדה ביותר ב-27 השנים האחרונות - הריבית הועלתה ב-50 נקודות בסיס (0.50%), מ-1.25% ל-1.75% - רמתה הגבוהה ביותר מאז דצמבר 2008 (אז עמדה על 2%). זו היתה גם ההעלאת הריבית השישית ברציפות שביצע הבא מאז החל בסייקל הצמצום המוניטארי שלו, במטרה להילחם באינפלציה.
הפעם הקודמת שהבנק העלה ריבית בשיעור של 50 נקודות בסיס היתה ב-1995, אז עוד היה בשליטה מעשית של משרד האוצר. שנתיים מאוחר יותר, ב-1997, קיבל הבנק מעמד עצמאי ונותק מהשליטה של ממשלת אנגליה, ומאז ועד היום כבנק בעל עצמאות לא בוצעה העלאה בסדר גודל כזה.
נתוני מדד המחירים הבריטי מתפרסמים יום לאחר פרסום הנתון המקביל והמפתיע לרעה בארה"ב - שם עומד קצב האינפלציה השנתי על 8.3%, מול תחזיות לעלייה של 8.1%. הנתון המאכזב ביסס את הציפיות להמשך העלאות ריבית חדות מצד הפד - ובהתאם את החשש ממיתון עמוק בארה"ב.
הפד יפרסם את החלטת הריבית ברביעי הבא והצפי הוא להעלאה שניה ברציפות של 0.75%. בה בעת, גורמים בשווקים, בהם בנק השקעות נומורה, מאמינים כי המדד של אוגוסט יגרור הפעם העלאה של 1% בריבית.