סגור
אייה מגן מנכ"לית תלמה נסיעות ותיירות כנס תיירות 2019
איה מגן, מנכ"לית החברה (צילום: עמית שעל)

בלעדי
מתאוששת מהקורונה בחו"ל: תלמה שלמה טרוול רוכשת 51% בחברת תיירות בארה"ב

החברה שבבעלות משפחת שמלצר, ארז שמול, רוני נפתלי ובית ההשקעות מור, רוכשת את בריקל טרוול לפי שווי של 90 מיליון שקל. זאת לאחר שרכשה שתי חברות תיירות בבריטניה - אחת מטדי שגיא

תלמה שלמה טרוול סולושנס - לשעבר תלמה תיירות - נכנסת לשוק בארה"ב ורוכשת את השליטה בחברת התיירות האמריקאית בריקל טרוול מנג'מנט (Brickell Travel Management). תלמה, שמוחזקת בידי ארז שמול, משפחת שמלצר וחברת אדתום של רוני נפתלי, מבעלי ביג, ומור בית השקעות, רוכשת 51% ממניות החברה האמריקאית לפי שווי של 25 מיליון דולר (כ־90 מיליון שקל). הכנסות החברה האמריקאית עומדות על 200 מיליון דולר בשנה, והיא מעסיקה 100 עובדים במטה במיאמי ובסניפיה בקולומביה, ארגנטינה ומקסיקו.
רכישה זו מצטרפת לרכישה שביצעה תלמה לפני שנה, של חברה דומה בבריטניה, נוראד (Norad), וזאת בניסיון להרחיב את פעילותה לאזורים נוספים ובעיקר להגדיל את כוח המיקוח מול חברות תעופה ומלונאות. בנוסף רכשה תלמה שלמה באוגוסט את השליטה (51%) בחברת ארביטריפ (Arbitrip) מטדי שגיא וקבוצת משקיעים לפי שווי של עד 40 מיליון דולר. החברה פיתחה טכנולוגיה להזמנת חדרי מלון עבור נוסעים עסקיים באמצעות אלגוריתם המאפשר למקסם את ההזמנה לפי צורכיהם.
מעבר לכניסה לשוק האמריקאי, נועדה רכישת השליטה בבריקל לייעל את העבודה של תלמה מול לקוחותיה הקיימים, באמצעות טכנולוגיה של תכניי GDS. מדובר במערכת הפצה של סוכני תיירות, שקיימת בחברה הנרכשת ותאפשר לתלמה גישה למגוון רחב יותר של מחירים. מיץ' רודריגז (Mitch Rodrigues) ימשיך לנהל את בריקל, שתפעל כחברה־בת של תלמה.
תלמה תיירות, שהוקמה בידי משפחת שמול, נחשבת לאחת מקבוצות התיירות הגדולות בארץ ומתמקדת במגזר העסקי. החברה עדיין מתאוששת מהמכה הקשה שספגה במשבר הקורונה, שלפניו, בשנת 2019, היו לה 37 סניפים, 500 עובדים, הכנסות של 530 מיליון דולר ורווח נקי של 16.5 מיליון שקל. בסוף אותה שנה היתה תלמה בהכנות להנפקה לפי שווי של 800 מיליון שקל, והיו לה שאיפות להגיע אף לשווי של מיליארד שקל. בעיצומו של המהלך חתמה החברה על רכישה של חברת אמריקן אקספרס טרוול (היסתור) מאיסתא תמורת 130 מיליון שקל.
אבל אז פרץ המשבר העולמי, ומגיפת הקורונה עצרה לחלוטין את פעילות הטיסות והתיירות. העסקה לרכישת היסתור בוטלה - ועמה גם ההנפקה. פעילותה של תלמה נעצרה לחלוטין, והמשבר איים על עצם קיומה.
שמלצר אחזקות, שמנוהלת בידי אסי שמלצר, ניצלה את המצב והשקיעה 36 מיליון שקל בתחילת 2021 ברכישת 50% ממניות תלמה - מהלך שאיפשר את המשך פעילות החברה. שלושה חודשים לאחר מכן נכנסו לשותפות רוני נפתלי ומור בית השקעות שרכשו 30% ו־16.6% מהמניות בהתאמה לפי שווי של 200 מיליון שקל. ההתאוששות שהחלה לאחר הרכישה ייצבה את תלמה, שבשנה האחרונה פונה שוב לרכישות, הן של חברות טכנולוגיות תיירות והן של חברות הפעילות כמוה במגזר העסקי באירופה וארה"ב. תלמה חזרה להיקפים שהיו לה לפני הקורונה, אבל הצליחה לפרוע את חובותיה ולחזור לפעילות רווחית. תלמה שלמה מנוהלת בידי איה מגן ומעסיקה כיום 300 עובדים ב־9 אתרים.