סגור

השקל בשיא של 7 חודשים מול סל המטבעות; היורו בשפל של שנה וחצי

המטבע הישראלי התחזק בחודש האחרון לעומת 10 מטבעות הכלכלות הגדולות בעולם; היורו נסחר תמורת 3.77 שקלים, הדולר על 3.22 שקלים, הליש"ט נחתך ל-4.44 שקלים; לאומי: "גם כשהדולר חזק בעולם, השקל שומר מולו על יציבות ואף מתחזק לעומת המטבעות האחרים"

יום נוסף של עליות במטבע הישראלי מציב אותו כמטבע החזק מזה חודש לעומת 10 המטבעות של הכלכלות החזקות בעולם. היורו נחלש היום ב-0.3% עד לרמה של 3.770 שקלים - שפל של שנה וחצי, מאז ה-27.2.20 כשנסחר תמורת 3.759 שקלים. הדולר בנסיגה קלה של 0.2%, נסחר תמורת 3.22 שקלים. הליש"ט נחתך ב-0.6% ל-4.44 שקלים.


קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, למסחר במט"ח: "בחודש האחרון, השקל היה המטבע בעל הביצועים הטובים ביותר מבין מטבעות עשר הכלכלות הגדולות – טיפס ב-1.7% לעומת סל המטבעות. השקל התחזק בחודש האחרון בשיעור של כ-1.5% ביחס לדולר ובשיעור של כ-4.5% מול הקורונה הנורבגית. מדובר על שיא של שבעה חודשים בערכו של השקל מול סל המטבעות, שנרשם לאחרונה בחודש ינואר השנה, לפני שבנק ישראל הודיע שירכוש לפחות 30 מיליארד דולר במהלך 2021, ורכש בפועל מעל 25 מיליארד דולרים".

3 צפייה בגלריה
שקל דולר מט"ח מטבע חוץ שער חליפין כסף מזומן
שקל דולר מט"ח מטבע חוץ שער חליפין כסף מזומן
השקל טיפס ב-1.5% לעומת הדולר בחודש האחרון
(צילום: שאטרסטוק)

בנק ישראל צמצם משמעותית את רכישות המט"ח ביולי
לדברי לוי, "בחודש יולי, בנק ישראל רכש סכום נמוך יחסית של כ-500 מיליון דולר. סכום זה נמוך יחסית לחודשים האחרונים. למרות ירידת המדרגה ברכישות, אנו מעריכים כי אף על פי הניסיון לנרמול מוניטרי על ידי הקטנת קצב הרכישות, בנק ישראל מחויב לתכנית הרכישות וימשיך להתערב בצורה מאסיבית במסחר בשוק המט"ח, ככל שימצא לנכון, ואף מעבר לסכום של 30 מיליארד הדולרים, כדי להשיג את שער החליפין התואם בעיניו את התנאים הכלכליים".
לוי מוסיף כי "התחזקות השקל החלה לפני כשבועיים על רקע חולשה של הדולר, לאחר נתוני צמיחה מאכזבים, והודעת ריבית שמרנית יחסית של הפד. עם זאת, נתוני התעסוקה החזקים והמפתיעים לטובה, שפורסמו ביום שישי בארה"ב, הפכו את המגמה עבור הדולר, והוא התחזק בחדות מול מטבעות רבים, ובמידה מסוימת גם מול השקל. אך בדומה לאירועים דומים בעבר, גם הפעם, השקל התחזק מול הדולר, כשהאחרון נחלש, ושמר מולו על יציבות יחסית כשהדולר מתחזק בעולם, באופן שתומך בהתחזקות השקל מול מטבעות שאינם הדולר, כמו למשל האירו, הדולר האוסטרלי ועוד".

3 צפייה בגלריה
קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, למסחר במט"ח
קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, למסחר במט"ח
קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, למסחר במט"ח
(כפיר סיון)

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "התחזקות הדולר אל מול המטבעות המרכזיים, בשעה שבזירה המקומית שער הדולר ממשיך להתייצב סביב רמת 3.23 שקלים, פוגע קשות ביצואנים המקבלים תמורה שקלית של פחות מ-3.8 שקלים לאירו. מצב זה פוגע קשות בכושר התחרות של המשק הישראלי בעת עליית הגל הרביעי של משבר הקורונה. סל המטבעות הנומינלי אפקטיבי נחלש חדות ומבטא את הפגיעה בייצוא הישראלי ובתנאי הסחר של המשק".
"הורדת היקף ההתערבות של בנק ישראל במסחר במט"ח, כפי שבאה לידי ביטוי בנתונים של חודש יולי, תרמה לייסוף השקל אל מתחת לרמת 3.25 שקל לדולר. בנק ישראל יידרש לשוב ולהתערב במסחר במט"ח בהיקפים משמעותיים כפי שעשה בחלק הראשון של השנה, בכך לבלום את ירידת שער הדולר אל מתחת לרמת 3.2 שקלים. בכך לצמצם את הפגיעה בייצוא הישראלי", מוסיף פריימן.

היורו בשפל של שנה וחצי מול השקל
"התחזקותו של השקל באה לידי ביטוי במיוחד מול האירו", כך לדברי לוי שהוסיף כי "חולשתו של האירו נובעת מהבדלי המדיניות המוניטרית ובתנאים הכלכליים בין אירופה למדינות מפותחות שונות כמו למשל ניו-זילנד, בריטניה וארה"ב. במדינות אלה יש צפי להידוק מוניטרי בקרוב, ומאידך באירופה, הצפי הוא להמשך סביבה מוניטרית מרחיבה לאורך שנים. פער זה מצטרף לאכזבה מקצב יישום תכנית הנפקת החובות האירופאית המשותפת. חשוב לזכור בהקשר זה שהאירו כבר נסחר מול השקל בשער 3.70 אירו לשקל שבועות ספורים לפני פרוץ הקורונה בעולם המערבי, בחודש ינואר 2020. כך שהשער הנוכחי עדיין גבוה מהשער אז".

3 צפייה בגלריה
כסף מזומן יורו שטרות
כסף מזומן יורו שטרות
היורו/שקל בדרך לרמה שהיייתה טרם המשבר
(צילום: שאטרסטוק)

חזרה לדולר/שקל: בשבוע שעבר פורסמו הנתונים הבאים - ירידה מפתיעה בשיעור האבטלה בארה"ב ל-5.4% ביולי, לצד עלייה חדה מהצפוי במספר המשרות שנוספו – 943 אלף. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה עלה לרמה הגבוהה ביותר מאז פרוץ הקורונה במרץ 2020. מגזרי הפנאי והאירוח המשיכו להוביל את ההתרחבות ביצירת מקומות עבודה, והוסיפו 380 אלף משרות בחודש שעבר, מתוכן 253 אלף משרות בברים ובמסעדות. המגזרים הללו נפגעו בצורה הקשה ביותר מהסגרים ושאר ההגבלות שהוטלו במאמץ לבלום את התפשטות הנגיף.
כמו כן, פורסם כי מספר המשרות הפנויות בארה"ב עולה לשיא חודשי רביעי ברצף. לפי משרד העבודה בארה"ב, מספר המשרות הפנויות עומד נכון לחודש יוני על10.1 מיליון. מדובר בעלייה מהשיא הקודם במאי על 9.5 מיליון. תחזיות הכלכלנים במשק עמדו בכלל על ירידה ביוני ל-9.29 מיליון. הנתונים מספקים לפדרל ריזרב סיבה נוספת לקצץ בסיוע שלו למשק ולקיים שיחות על הקדמת העלאת הריבית, בזמן שהמשק האמריקאי נואש לעובדים. "התנאים בשוק העבודה נראים בריאים בתחילת הרבעון השלישי", הגיב על הנתונים סם בולארד, כלכלן ראשי בוולס פארגו.
"נתונים חזקים בחודשיים הבאים קרוב לוודאי ייתנו אור ירוק להכרזה מוקדמת על צמצום מדינות ההקלות בפגישת הפד בספטמבר", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס ג'יימס מקאן, סגן הכלכלן הראשי בחברת ההשקעות אברדין סטנדרד.
לוי: "לאורך אוגוסט הנזילות צפויה לרדת בהדרגתיות, ולהגיע לשפל לקראת סוף החודש. בתקופת הנזילות הנמוכה צפינו שתתרחש תנודתיות מוגברת. להערכתנו, תנודתיות זו תימשך בהשפעת גורמים מקומיים וגלובליים, לפחות עד חודש ספטמבר. תחזית שער החליפין הממוצע של הדולר/שקל ל-12 החודשים הקרובים נותרה ללא שינוי ברמה של 3.18-3.28. תחזית זו לוקחת בחשבון יציבות של הדולר בעולם, התחזקות השקל בתמיכה הכוחות הבסיסיים של עודף בתנועות ההון הנכנסות ובחשבון השוטף של ישראל, והמשך רכישות מט"ח שיבצע בנק ישראל. להערכתנו ראוי כי יבואנים ינצלו את עוצמתו של השקל לצורך רכישת מט"ח, במיוחד מול צמדים שאינם הדולר מול למשל היין היפני והלירה שטרלינג".