סגור

היורו לא מוצא תחתית - נופל ל-3.50 שקלים, הדולר מתחת ל-3.09 שקלים

המטבע המקומי ממשיך לזנק מול המטבעות העיקריים, אחרי נתוני אינפלציה מתונים יחסית: היורו בשפל של 20 שנה כשברקע נפילה במטבע הגוש מול הדולר; המטבע האמריקאי נסחר סביב הרמה הנמוכה שלו מזה 25 שנה לעומת השקל; הליש"ט יורד עד ל-4.145 שקלים, בשפל של 28 שנה

השקל לא עוצר מול המטבעות המובילים, כשברקע עלייה נמוכה מהצפוי במדד המחירים לצרכן, שמסמנת אינפלציה מתונה בישראל יחסית לאירופה וארה"ב: היורו נופל לשפל חדש של 20 שנה, ונסחר תמורת 3.50 שקלים. הדולר נסחר מתחת ל-3.09 שקלים. הליש"ט אף הוא בשפל, של 28 שנים, ויורד עד ל-4.145 שקלים.


מדד המחירים לצרכן עלה באוקטובר בשיעור נמוך מהצפוי, ב-0.1% בלבד. מדובר בעליה נמוכה מהתחזיות שהעריכו עלייה של כ-0.4%. מתחילת השנה עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.6% בהתאם לתחזיות, ובשנים עשר החודשים האחרונים (אוקטובר 2021 לעומת אוקטובר 2020) עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.3%.
המטבעות המובילים בעולם מעמיקים את השפל לעומת השקל באופן כמעט יומיומי, למרות רכישות המט"ח מצד בנק ישראל וברקע האינפלציה המתונה יחסית בישראל
גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות: "למרות שהיה נמוך משמעותית מהצפוי, מדד אוקטובר צריך להדליק נורות אזהרה למקבלי ההחלטות בישראל שלא יוכלו לבנות על הממשלה שתוריד את המחירים ולא על השקל, למרות ההתחזקות האחרונה שלו – שני גורמים אלו היו מאוד מרכזיים בסביבת האינפלציה הנמוכה בעשור הקודם אך איננו מצפים כי הם יהיו משמעותיים כל כך בהשפעתם במבט לשנים הקרובות. למעשה, תקציב 2021-2022 טומן בחובו לא מעט העלאות מסים. תחזית האינפלציה המעודכנת שלנו עומדת על 2.4% במבט ל-12 החודשים הקרובים, אך הסיכונים לתחזית זו ממשיכים להיות מוטים כלפי מעלה".

1 צפייה בגלריה
יורו אירו מטבע
יורו אירו מטבע
יורו
(צילום: שאטרסטוק)


רונן מנחם, הכלכלן הראשי במזרחי טפחות: "השקל מתחזק היום באחוז שלם מול האירו הצונח. שתי סיבות לכך: הראשונה, המשך התחזקות השקל מול הדולר ושאר המטבעות, כולל האירו. הדוח האחרון של סטנדרט אנד פורס הוא עוד חוליה בשרשרת של גורמים שתומכים במטבע הישראלי".
מנחם מוסיף כי "סיבה שנייה להתחזקות השקל היא היחלשות האירו בעולם. גרמו לה שתי התפתחויות שקרו במקביל: האחת, יו"ר הבנק המרכזי של אירופה כריסטין לגארד אמרה בסוף השבוע שהקשחה של המדיניות המוניטרית (כלומר, צמצום של הרכישות ו/או ייקור הריבית), על מנת להיאבק בעליית האינפלציה, עלולה לחנוק את ההתאוששות הכלכלית בגוש האירו. היא חזרה על הערכתה כי הגורמים הדוחפים כלפי מעלה את המחירים יתפוגגו בשנה הבאה. גישה זו יונית בהרבה מזו של בנקים מרכזיים גדולים אחרים בעולם ובמיוחד הפד".
היחלשות היורו מול השקל נובעת גם מנסיגת מטבע הגוש מול הדולר, כך לפי רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות
לדברי מנחם, "התפתחות השנייה שגרמה להיחלשות האירו בעולם - הפד הודיע במקביל על תחילת יישום צמצום תוכנית הרכישות שלו ויש הסבורים כי יסיים אותה עוד קודם למועד המתוכנן (אמצע 2022), מה שיכול להקדים את העלאת הריבית. שתי התפתחויות אלו תומכות יחד בהתחזקות הדולר לעומת האירו (וגם מול מטבעות נוספים). סביר להניח כי היחלשות האירו תימשך, אך עם התפוגגות השפעת דבריה של לגארד (שלמען האמת לא חדשים כל כך, אך נוסחו הפעם ביתר חדות), היא תתמתן".
קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון מתייחס להחלשות האירו: "האירו נחלש מול הדולר לשפל של יותר משנה, ולשפל נוסף מול השקל. הסיבה העיקרית לכך היא שכלכלת אירופה מאופיינת בחוסר אחידות פיסקלית ומתאוששת בקצב איטי לעומת ארה"ב. כמו כן, סביבת האינפלציה באירופה גבוהה מיעד יציבות המחירים, וגבוהה ביחס למדינות מפותחות אחרות, אך הבנק המרכזי דחה בינתיים את האפשרות להידוק מוניטרי בשנה הקרובה. בהתאם לכך, מחד בארה"ב הצפייה להעלאת ריבית בשנה מתגברת, ומאידך באירופה הצפייה פוחתת".
לדברי לוי, "גם הסנטימנט מכביד על האירו, סביב אי הוודאות הפוליטית לקראת הבחירות החשובות בגרמניה וצרפת, ולצד גל תחלואה משמעותי נוסף שהתחיל במזרח אירופה והתרחב למעצמות הכלכליות במערב. במקביל לכך, התחזקותו המהירה של השקל בעולם בשבועות האחרונים מובילה לירידה חדה בשער החליפין של האירו מול השקל. השקל ממשיך להתחזק היום למרות ירידה בציפיות להעלאת ריבית בישראל, לאחר נתוני האינפלציה הנמוכים מהצפוי שהלמ"ס פרסמה אתמול".
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "אישור התקציב של 1.2 טריליון דולר, אמש בארה"ב, מעניק לתעשייה האמריקאית זריקת עידוד. משקיעים צופים כי המהלך ובהמשכו המפגש עם נשיא סין, יביאו לגידול בביקוש המקומי ובפעילות הכלכלית בארה"ב. מהלך זה תורם לתנועות הון לעבר החזקה בדולר. בשווקים נוטים להתעלם מהעלייה החדה בהיקף החוב הלאומי של ארה"ב ובהשפעה ההרסנית של הנסיקה באינפלציה. בראייה לטווח הקצר, הדולר נהנה מתנועות הון ומביקוש גובר לחומרי גלם הנקובים בדולר".
קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון: "האירו נחלש מול הדולר לשפל של יותר משנה, ולשפל נוסף מול השקל. הסיבה העיקרית לכך היא שכלכלת אירופה מאופיינת בחוסר אחידות פיסקלית ומתאוששת בקצב איטי לעומת ארה"ב"
אתמול ציין מודי שפריר, האסטרטג הראשי במזרחי-טפחות כי "על אף רכישות העתק של בנק ישראל (כ-1.75 מיליארד דולר באוקטובר ומעל ל-30 מיליארד דולר מתחילת השנה), השקל ממשיך להתחזק מדי שבוע כנגד סל המטבעות (התחזק בכ- 6.5% מתחילת השנה). הגופים המוסדיים המשיכו לצמצם בספטמבר את חשיפתם למט"ח, והעליות החדות בשווקים באוקטובר הובילו, ככל הנראה, למכירות מט"ח בהיקפים גבוהים מצד הגופים המוסדיים, זאת בהמשך למכירות של כ-20 מיליארד דולר מתחילת השנה. שר האוצר אמר השבוע כי התחזקות שער השקל היא 'צרות של עשירים'", אומר שפריר, שמוסיף: "המנהלים במגזר העסקי צופים המשך סביבת אינפלציה גבוהה בחודשים הקרובים".