סגור
זאב רוטשטיין מנכל בית חולים הדסה ירושלים היוצא
זאב רוטשטיין יו"ר פארמוקן (צילום: אוראל כהן)

פארמוקן מנפיקה במחירי סוף עונה והמניה התרסקה ב־27%

חברת הקנאביס הישראלית החבוטה יצאה להנפקה של עד 70% מהמניות הקיימות שלה, במחיר מינימלי של חצי שקל למניה. זאת, אף שנסחרה אתמול במחיר של יותר משקל אחד. שווי החברה התרסק ל־7 מיליון שקל, לשווי של שלד בורסאי

קופת המזומנים מתרוקנת: שנת 2019 הייתה שנת שיא עבור מניות הקנאביס בישראל. חברות הקנאביס שהתכוננו לייצא את מרכולתן מחוץ לישראל נהנו מגאות מחירים תוך שהן מושכות אליהן שלל משקיעים ודמויות מתחום הביטחון, הפוליטיקה, הנדל"ן והרפואה. מדד ת"א־קנאביס, שהושק בבורסה בנובמבר 2020 וכלל 9 חברות, הציג שווי שוק כולל של 1.7 מיליארד שקל.
אולם, בבורסה כמו בטבע, לאחר הגאות מגיע השפל. החלומות של רוב החברות הישראליות על יצוא הסחורה לא התממשו ופעילות הקנאביס הישראלית לא הצליחה להוות יריב מהותי לפעילותן של חברות הענק הקנדיות כמו טילריי וקנופי. אפילו הנהלת הבורסה לא נותרה אדישה לחורף שעבר על מניות הקנאביס ולאחר ירידה של 70% בתוך שנה ושמונה וחודשים ביטלה את המדד.
קשה שלא להצביע על חברת פארמוקן, כאשר מנסים להצביע על חלום הקאנביס ושברו. פארמוקן בשליטתו של יוני שוקרון (36.1%) הגיעה לבורסה בדצמבר 2018 דרך מיזוג עם חברת מדיקל קומפריישן. פארמוקן עוסקת דרך קבלני משנה בגידול, ייצור ומכירה של מוצרי קנאביס לשימוש רפואי בשיווק ישיר או באמצעות בתי מרקחת.
מוצרי פארמוקן, אשר גדלים בחווה בעמק יזרעאל, מתאימים, תחת רישיונות רלבנטיים של משרד הבריאות, לטפול באוטיזם, כאב, פרקינסון, השפעות קרצינוגניות ואפילפסיה. כמו שאר החברות, פארמוקן ביקשה להתפשט מעבר לשוק המקומי והתקשטה ביו"ר נוצץ — פרופ' זאב רוטשטיין, לשעבר מנכ"ל בית החולים תל השומר והמרכז הרפואי הדסה, שהפך ב־2021 למגויס הלוהט של חברות טכנולוגיה חדשות. רוטשטיין מונה לתפקיד יו"ר פארמוקן בנובמבר 2021, ברבע משרה, ותמורת 420 אלף שקל בשנה (ללא התחשבות באופציות).

1 צפייה בגלריה
אינפו ההתרסקות של פארמוקן
אינפו ההתרסקות של פארמוקן
ההתרסקות של פארמוקן

אובדן של 99% משיא השווי: מניית פארמוקן צללה אתמול ביותר מ־27% לשווי של 7 מיליון שקל בלבד, מחיר של שלד בורסאי, לאחר שרק באמצע 2019 נסחרה בשווי של 240 מיליון שקל. במילים אחרות החברה איבדה 99% משווייה מאז השיא. הירידות אתמול נעשו בעקבות הודעת החברה כי היא יוצאת בהנפקה נרחבת תוך דילול המשקיעים הקיימים. לפי הדיווח, פארמוקן מבקשת להנפיק לפי מחיר מינימלי של 0.5 שקל למניה, בעוד מחיר המניה נסחר במחיר של 1.1 שקל בבורסה. כלומר ההנפקה של החברה תהיה בפחות ממחצית משווי מניית החברה נכון לרגע הודעת החברה.
על פי הודעת החברה, היא תנפיק מניות בשיעור שינוע בין 22.8% ל־63.9% מהיקף המניות הקיימות. החברה צופה כי ההנפקה תזרים להונה כ־6 מיליון שקל (5.6 מיליון בניכוי הוצאות ההנפקה). החברה תעשה שימוש ב־2.8 מיליון שקל מהתמורה שתקבל בהנפקה עבור תמיכה בפעילות השוטפת ו־2.8 מיליון נוספים לתמוך בהון החברה. את ההנפקה תלווה ווליו בייס, שהיא גם בעל עניין בחברה (5.23%), ופארמוקן אף הודיעה כי בכוונתה של ווליו בייס להשתתף בהנפקה כדי לפחות לשמור על אחזקתה.
הצורך של פארמוקן במזומנים ברור. החברה רשמה הפסדים של 6.2 מיליון שקל ברבעון האחרון של השנה ו־7.4 מיליון שקל מתחילת השנה. בשנת 2021 הפסידה החברה 19.4 מיליון שקל ובשנת 2019 רשמה הפסד עתק של 46.5 מיליון שקל. למעשה, מאז הגאות בענף הקנאביס, הצליחה החברה שנה אחת בלבד לרשום רווח והיא שנת 2020 שאותה סיימה עם רווח של 3.6 מיליון שקל.
הדו"ח החצי־שנתי של פארמוקן מראה כי החברה שורפת מזומנים (הפסדים מפעילות שוטפת ופעילות השקעה) בקצב של 5.2 מיליון שקל בשנה ובקופתה נותרו 1.2 מיליון שקל בלבד. תוצאות אלו הביאו את רואי החשבון של החברה לכלול בדו"ח הערת "תשומת לב" של רואי החשבון לכך שאם ולא תגייס משאבים נוספים היא עשויה להגיע למצב שבו מתעוררים ספקות משמעותיים לקיומה כ"עסק חי".
אולם גם טרם ההודעה על הנפקה, נסחרה פארמוקן לפי שווי של 10 מיליון שקל בלבד. ההפסדים הכבדים של פארמוקן והערות רואי החשבון של החברה במחצית הראשונה של 2022, הגיעו עוד לפני פגיעה מהותית בתוצרי הקנאביס שלה ובקשיי גידול כפי שיתברר בהמשך. בשבוע שעבר הודיעה החברה כי קיבלה אישור מהיק"ר (יחידה לקנאביס רפואי) להארכת רישיונה עד לדצמבר 2022, אולם הרישיון קובע כי זו לא תקיים בחוות הגידול שברשותה כל פעילות וזאת מאחר שהתגלה שלחלק ממבניה אין היתר בניה. החברה תוכל לעסוק רק בעיבוד של פרחי קנאביס שכבר קצרה. החברה עדכנה כי תבקש הארכה מנהלית ותפנה למועצה האזורית יזרעאלים לצורך קבלת היתר בנייה זמני. בנוסף, על מנת להמשיך בפעילות כלשהי, תפנה החברה ליק"ר בבקשה לקבל רישיון לפעול דרך חוות לוויין. החברה מעריכה כי תוכל לקבל היתרי בנייה בתוך שלושה חודשים תוך השקעה של 1.5 מיליון שקל.
הדו"ח החצי־שנתי של פארמוקן מראה כי היא שורפת מזומנים (הפסדים מפעילות שוטפת ופעילות השקעה) בקצב של 5.2 מיליון שקל בשנה, ובקופת המזומנים שלה נותרו 1.2 מיליון שקל
אולם לא כאן תמו צרותיה של החברה. ב־18 ביולי עדכנה החברה על גילוי פטריה מסוג solani Fusarium. הפטרייה בעלת פוטנציאל לפגיעה הכלכלית שעשויה להיות לחברה כתוצאה ממחסור בייחורים ובהשמדה שתצטרך לבצע ביבולים. בעקבות הגילוי החברה קיבלה מהיק"ר הודעה שלפיה עד לתום בירור של היחידה את הנושא, יוטל הסגר על כלל התוצרת של פארמוקן — חומרי גלם ותוצרת מוצרים מוגמרים. חודש לאחר הדיווח על מציאת הפטרייה, ב־14 באוגוסט 2022, עדכנה פארמוקן כי הבדיקות הסתיימו וכי ויצאה מההסגר לפעילות מלאה באישור היק"ר. כך או כך, פעילות החברה נפגעה מהותית ברבעון השלישי עוד בטרם יפוג רישיונה.
שרשרת שינויים פרסונליים: הנפקת המיליונים של פארמוקן נעשית לא רק על רקע קשיים בתפעול, אלא גם על שינויים פרסונליים בחברה. במקרה או שלא, שלושה ימים בלבד לפני שהחברה דיווחה על דבר הימצאותה של פטרייה בגידולי החברה, סיים גיל חובש את תפקידו כמנכ"ל לאחר 12 שנים. את חובש החליף לירן חלפון (11.3%). זמן קצר לאחר גילוי הפטרייה הועזבו גם דן אלמן, סמנכ"ל האסטרטגיה של החברה ובינימין רוזנשטיין הפורמולטור (כימאי) הראשי של החברה.
מקורבים לפארמוקן שיצאו להגנתה טענו אתמול כי החברה לא ביצעה עדיין גיוס מהציבור מאז מוזגה לשלד הבורסאי של מדיקל קומפריישן בבורסה בתל אביב, וכי לא ניצלה כלל את הפלטפורמה הבורסאית כדי לגייס כספים עבור הצמחת זרועות הפעילות שלה. עוד אמרו כי בחברה מקווים שההנהלה החדשה מתכוונת לאושש את פעילות המכירות הקיימת ועל כך שזו תעשה פחות טעויות כפי שאפיינו את הנהלת החברה בשנה האחרונה. לסיום, הם הצביעו על כך שהמנכ"ל החדש וחברת החיתום ישתתפו בהנפקה כאות אמות בחברה.
עם זאת, יש לציין כי על פי תשקיף ההנפקה של פארמוקן אין התחייבות משפטית של חלפון או של ווליו בייס לרכוש מניות בהנפקה ודיווח החברה אף אומר במפורש כי מדובר בכוונה שלהם בלבד, שלא בטוח כי תתקיים.