סגור

זינוק ברווחי קרור ב-2023 - התחזית ל-2024 פחות חזקה

ביטול מס הקנייה על משקאות ממותקים הקפיץ ב-36% את רווחי קרור - המחזיקה ביפאורה - ל-114 מיליון שקל. סיום הסכם ההפצה עם מי עדן והוצאות גדלות בחברה הבת תפוגן יקצצו ברווחי בשנה הנוכחית

ביטול מס הקנייה על משקאות ממותקים דחף את התוצאות השנתיות של קרור, המחזיקה בחברת המשקאות יפאורה. החברה סיימה את 2023 עם זינוק של 35.8% ברווח הנקי ל-114.2 מיליון שקל. זאת, בהמשך לעלייה של 16.2% במכירות שהסתכמו ב-977.4 מיליון שקל.
אלא שברבעון הרביעי של השנה, נרשמה הרעה בתוצאותיה, ולמרות שמכירותיה צמחו ב-11.6% ל-224 מיליון שקל, הרווח הנקי של החברה ירד ב-16.1% ל-20.5 מיליון שקל.
זאת בהמשך לכך שהרווח הגולמי שלה צמח רק ב-2.6% ל-87.4 מיליון שקל, כך שהרווחיות הגולמית שלה נשחקה ל-39.1% מהמכירות, לעומת 42.4% מהמכירות ברבעון הרביעי ב-2022.
ההרעה באה לידי ביטוי ברבעון גם בשורת הרווח התפעולי שירד ב-25% ל-18 מיליון שקל, כך שהרווחיות התפעולית נשחקה ל-8% מהמכירות, לעומת 12% רווחיות תפעולית ברבעון הרביעי של 2022.
אלא שגם השנה הנוכחית, עומדת בסימן הרעה ממספר סיבות, והחברה כבר דיווחה כי הרווח הנקי שלה ב-2024 יסתכם ב-75-80 מיליון שקל לעומת 114 מיליון שקל ב-2023.
הסיבה המרכזית להרעה הצפוייה השנה, נוגעת לאבדן הזיכיון להפצת מוצרי מי עדן, שבו החזיקה החברה ב- 17 השנים האחרונות. מדובר בהסכם שהיווה בשלוש השנים האחרונות כ- 27% מהכנסות יפאורה וכ-21% מהרווח הגולמי שלה.
אתגר נוסף, נוגע לפעילות תפוגן, שנפגעה כתוצאה מהמלחמה. במשך כשבוע מפרוץ המלחמה הושבתה כליל פעילות מפעל החברה ההממוקם באזור התעשייה שער הנגב. כמו כן, במקביל לקשיים התפעוליים כתוצאה מהמלחמה, לרבות מגבלות זמינות כוח אדם, חלה ירידה משמעותית בביקושים למוצרי תפוגן, בעיקר בשוק המוסדי. זו הובילה לירידה של 11.9% במחזור המכירות של תפוגן ברבעון הרביעי לעומת התקופה המקבילה ב-2022.
על מנת לאפשר רציפות של שרשרת האספקה, וזאת בשל מיקום מפעלה של תפוגן באזור התעשייה שער הנגב, תפוגן העבירה את מרבית התוצרת הגמורה שברשותה למחסנים חיצוניים, מהלך שהגדיל את עלויות האחסון לעומת תקופה מקבילה אשתקד. כמו כן, בעקבות המלחמה נאלצה תפוגן להגדיל את הוצאות השמירה ברבעון הרביעי בשיעור 256% ל- 529 אלף שקל.
בנוסף, תפוגן עודכנה על ידי מספר ספקי תפוחי אדמה (המהווה חומר הגלם העיקרי) עמם התקשרה בהסכמים, כי לאור הימצאות שטחי הגידול בשטח צבאי סגור, אין באפשרותם לעמוד בהסכמים ולספק לה תפוחי אדמה. תפוגן פעלה לאיתור חלופות זמינות וכלכליות להשלמת כמויות תפוחי האדמה שלא יסופקו מאותם הסכמים. עלות החלופות שאותרו בישראל ובחו"ל גבוהה משמעותית מההסכמים שבוטלו. התוצאות של ההתייקרות יבואו לידי ביטוי ברבעון הראשון של השנה.
עוד מעריכה קרור כי למלחמה צפויה להיות השפעה מהותית לרעה על תוצאות פעילותיה של תפוגן, ואין ביכולתה לאמוד את היקף ההשפעה, אם בכלל, על פעילותה של יפאורה.
אתגר נוסף הקשור לתפוגן, נוגע להסכם שיש לחברה עם אסם המשמשת המפיצה של מוצריה. במסגרת ההסכם, אסם סחר מקבלת את המוצרים מתפוגן למחסניה, מאחסנת אותם בהקפאה, ומפיצה אותם ללקוחות קמעונאיים ומוסדיים תמורת עמלת הפצה. ההסכם עם אסם בתוקף עד סוף שנת 2025 ובימים אלו מתנהל מו"מ בין תפוגן לבין אסם סחר בנוגע להארכת ההסכם בשנה נוספת, עד סוף 2026. במסגרת זו נדונה האפשרות לגרוע מספר מצומצם של מוצרים ממודל של הפצה ומכירה באמצעות אסם סחר ומעבר למכירה ישירה של מוצרים אלה לאסם סחר.
תפוגן ציינה כי סיום ההסכם עם אסם לגביה קיימת לחברה תלות, ישפיע לרעה אך לא ישפיע באופן מהותי לרעה על תוצאותיה ובלבד שהוראות ההסכם המחייבות מתן הודעה מוקדמת של שנה מראש על סיום ההסכם יקויימו.