סגור

ניתוח
הקסם פג? הקרן של קת'י ווד מדדה הרחק מאחורי המדדים

חרף התשואה הגבוהה של מניות ישראליות מתחילת השנה, קרן IZRL שמנוהלת על ידי ARK שבבעלות ווד השיגה עד 22 באוקטובר תשואה של 2% בלבד; מדובר בתשואת חסר בולטת יחסית למדדים המובילים

אם לשפוט לפי ביצועי קרן הסל IZRL, הרי שקת'רין ווד מתקשה להצדיק את מעמדה כבוחרת המניות הטובה ביותר בעולם. חרף התשואה הגבוהה של מניות ישראליות מתחילת השנה, קרן IZRL שמנוהלת על ידי ARK שבבעלות ווד השיגה עד 22 באוקטובר תשואה של 2% בלבד - התשואה גם דולרית וגם שקלית מכיוון ששער החליפין של השקל מול הדולר דומה לזה שהיה בסוף 2020.


מדובר בתשואת חסר בולטת יחסית למדדים המובילים. לתשואת החסר של קרן סל זו שתי הסיבות, העיקרית היא התבססות על מדד מניות פורצות דרך שמנוהל על ידי חברת המדדים SolActive. בחירת המניות במדד זה מעוררת תהיות, כאשר הוא מכיל הרבה מניות ביומד וטכנולגיה קטנות שזקוקות תכופות למימון נוסף להמשך פעילותן.

1 צפייה בגלריה
קת'י ווד קאת'י ווד קתי ווד קאתי ווד קרן ARK ארק
קת'י ווד קאת'י ווד קתי ווד קאתי ווד קרן ARK ארק
קת'י ווד מנהלת קרן ARK ארק
(צילום: CNBC)

הסיבה השנייה היא שהמדד מכיל כעת 75 מניות עם משקל אחיד. המוניטין של קת'רין ווד הכניס כסף רב לקרן הזו, שבשיאה, בפברואר השנה, ניהלה 350 מיליון דולר אך כעת קרן הסל מנהלת 265 מיליון דולר. המשמעות היא אחזקה של 3.5 מיליון דולר בכל מניה, כולל במניות הקטנות הרבות שנכללות בקרן. מצב שבו אחזקות קרן הסל במניות קטנות מהווה חלק ניכר מהסחורה הצפה יוצר עיוותים במסחר במניות, ועל פי רוב פוגע בתשואת קרן הסל.
פעם ברבעון הקרן מבצעת התאמת משקל מחודשת כדי לחזור למשקל אחיד, ההתאמה האחרונה בוצעה בסוף השבוע שחלף. המכירות שביצעה IZRL למניות אינטרקיור שהוצאה מהמדד, פלסאון ומג'יק - שמשקלן היחסי במדד ירד - הובילו לירידת מחיר של מניות אלו של 4.5% עד 6% ב־20 באוקטובר וב־21 בו.
מנגד, רכישת מניות אוגווינד ופלוריסטם - שמשקלן היחסי במדד עלה - הקפיצה את מחירי שתי מניות אלו ב־9% באותם שני ימי מסחר. כאמור, עיוותים אלו פוגעים בתשואת קרן הסל. בפברואר 2022 צפוי עדכון הרכב במדד עליו מבוססת קרן סל זו, והוא צפוי להשפיע על מניות קטנות שייכנסו או ייצאו מהמדד, וגם על מניות קטנות שמשקלן במדד ישתנה.