סגור

הפרויקט של אקסיליון בקולורדו נתקע ברמזור אדום; ההנפקה בנאסד"ק תחכה

החברה, בניהולו של אורן דרור, המפתחת תוכנה לניהול מערך התחבורה בערים, דיווחה כי הגורמים המוסמכים בקולורדו החליטו לעצור את פרויקט הקמת עיר דיגיטלית תאומה; אקסיליון פרסמה בתחילת השנה כי תחל בהכנות לרישום מניותיה בנאסד"ק, אך בשבוע שעבר עצרה את התהליך "לאור שינויים בתנאי השוק"; בתל אביב המניה נפלה ב-54% מאז הנפקתה

הפרויקט של אקסיליון במחוז Pitkin והעיר אספן במדינת קולורדו בארצות הברית נעצר. חברת אקסיליון, שמפתחת תוכנה לניהול מערך התחבורה בערים, דיווחה אתמול כי הגורמים המוסמכים במחוז Pitkin והעיר אספן במדינת קולורדו החליטו לא להתקדם עם ביצוע פרויקט הקמת עיר דיגיטלית תאומה.


בינואר השנה נשלחה לחברת Mead & Hunt הודעה רשמית על כוונה להעניק לה זכייה במכרז לביצוע הפרויקט, במסגרתו היא תקים בשיתוף עם אקסיליון "עיר דיגיטלית תאומה" מבוססת על תשתית ענן Azure של מיקרוסופט, לניתוח מערך התחבורה במחוז Pitkin והעיר אספן במדינת קולורדו.

1 צפייה בגלריה
מנכ”ל אקסיליון אורן דרור
מנכ”ל אקסיליון אורן דרור
מנכ”ל אקסיליון אורן דרור
(צילום: נדב כהן יונתן)

מטרת הפרויקט היתה להביא לשיפור האפקטיביות של מערך התחבורה הציבורית במחוז והגברת הבטיחות להולכי רגל ורוכבי אופניים. במסגרת הפרויקט Mead & Hunt היתה אמורה לספק למערך התחבורה במחוז Pitkin מצלמות מבוססות בינה מלאכותית הכוללות מידע על מיקום (GPS) של אקסיליון, שמחוברות בזמן אמת לענן מיקרוסופט Azure כ- IoT.
הכוונה היתה לבצע ניתוח כולל של מצב התחבורה בכלל והתחבורה בפרט באמצעות "העיר הדיגיטלית התאומה". אקסיליון נערכה ליישום התקנת המערכות בתחילת הרבעון השלישי של השנה, אולם כאמור אתמול המשקיעים באקסיליון התבשרו על ההחלטה שלא להתקדם עם ביצוע הפרויקט.
זה לא האירוע היחיד שמשתבש לאקסיליון, המנוהלת על ידי אורן דרור, שמכהן כיו"ר ומנכ"ל החברה. בתחילת 2021 אקסיליון פרסמה כי תחל בביצוע בדיקות ופעולות להכנת התשתית המשפטית והמסחרית לשם רישום מניותיה של החברה בבורסת נאסד"ק בארצות הברית. בשבוע שעבר אקסיליון הודיעה כי בשלב זה החברה החליטה לעצור את ביצוע הבדיקות והפעולות שבהן החלה כחלק מתהליך הרישום וזאת "לאור שינויים בתנאי השוק".
אקסיליון הפכה לחברה ציבורית בבורסת תל אביב בדצמבר 2020, אחרי שהתמזגה לתוך השלד הבורסאי של אפיו אפריקה. זמן קצר לאחר מכן, ב-4 בינואר, אקסיליון השלימה גיוס של 61 מיליון שקל בהצעה פרטית מהותית של מניות וכתבי אופציה. עם המשקיעים הבולטים בהנפקה נמנים בית ההשקעות מור, קסם קרנות נאמנות, הפניקס, אלפא ערך, ירון יעקובי וקרן קוליברי.
ההנפקה של אקסיליון בוצעה לפי מחיר של 28 שקל למניה, בזמן שמחיר המניה בשוק היה גבוה ב־51% ועמד על 42.35 שקל. בחודש שאחרי ההנפקה הכל עוד נראה ורוד והמניה עלתה לשער של 45.8 שקל. אולם מאז ניכרת חולשה משמעותית במניה, ומחירה היום עומד על 13 שקל והוא נמוך ב-54% מהמחיר בהנפקה.
ההכנסות של אקסיליון בשנת 2020 הסתכמו ב-1.5 מיליון שקל בלבד, ירידה של 76% בהשוואה להכנסותיה שנה קודם לכן, שהסתכמו ב-6.4 מיליון שקל. הצניחה בהכנסות נובעת מירידה חדה במכירת רישיונות תוכנה.
ההפסד התפעולי של אקסיליון העמיק ב-2020 ועמד על 13.2 מיליון שקל, בהשוואה להפסד תפעולי של 1.4 מיליון שקל שנה קודם לכן. העמקת ההפסד נובעת משילוב של ירידה בהכנסות ועלייה בהוצאות השכר. מצבת העובדים של אקסיליון כמעט הכפילה את עצמה, מ-21 עובדים בסוף 2019 ל-40 עובדים בסוף 2020. 12 מתוך 19 העובדים החדשים משויכים למחלקת המחקר והפיתוח של החברה.