סגור
תאונה כביש הערבה
תאונה בכביש הערבה (נדב אילון מועצה אזורית ערבה תיכונה יחידת חילוץ ערבה)

פרסום ראשון
המיזם למניעת תאונות דרכים עלול להיסגר; "יש לזה תקציב, אירוע ביזארי"

מיזם שומרי הדרך שהוקם כדי לצמצם את תאונות הדרכים ובהתאמה את היקף ההרוגים והפצועים בכבישים – נמצא על סף סגירה עקב מדיניות הרשות לבטיחות בדרכים ומשרד התחבורה שמעכבים את העברת התקציב אליו. באוצר ובמשטרת התנועה מעוניינים להמשיך בפרויקט וזה קיבל תקציב מיועד

מיזם שומרי הדרך שהוקם על מנת לצמצם את כמות תאונות הדרכים ובכך לצמצם את היקף ההרוגים והפצועים בכבישים – נמצא על סף סגירה עקב מדיניות תמוהה של הרשות לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) ומשרד התחבורה שמעכבים את העברת התקציב אליו. מדובר במקרה תמוה במיוחד מפני שבמשרד האוצר מעוניינים להמשיך לתקצב את הפרויקט שלתפיסתם אף רווחי למדינה, וגם במשטרת התנועה מעוניינים שזה ימשיך לפעול. ברלב"ד טוענים כי המימון מתעכב עקב "דיון מקצועי על מדיניות האכיפה".
בימים האחרונים נשלחה הודעה מטעם הנהלת שומרי הדרך לכל המתנדבים בה נכתב כי פעילות המיזם מופסקת עד להודעה חדשה: "אני נאלצת לעדכן על הפסקת פעילות הבקרה במיזם עד להודעה חדשה. מזה למעלה מרבעון אנו פועלים ללא הסכם מול הרלב"ד וללא מימון". תחילה היו לכך סיבות ביורוקרטיות, אח"כ אי בהירות לגבי תקציב המדינה, ובהמשך שינויים במדיניות הרלב"ד. אנחנו ממשיכים לקיים שיחות מול הרלב"ד לצורך פתרון בעיית המימון המידית גם בימים אלה, אבל הגענו לשלב בו איננו יכולים להמשיך בפעילות סדירה. מצב עניינים זה מצער ומקומם במיוחד לאור הצמיחה המהירה שחווה המיזם ברבעון האחרון והתחושה שדווקא עכשיו, בימים בהם גדל הסיכון בכבישים ואתו מספר ההרוגים, יכולנו להוות גורם משמעותי בידי הממשלה בבניית תוכנית לצמצום התאונות. זו החמצה אדירה. ככל שיחולו שינויים, כמובן נעדכן".
ל"כלכליסט" נודע כי מדובר על תקציבים שבסדרי גודל ממשלתיים נחשבים זעומים: פעילות המתנדבים של שומרי הדרך מומנה בשנה שעברה ב-4 מיליון שקל, והשנה הארגון שמפעיל כ-1,200 מתנדבים היה אמור לקבל תקצוב גבוה יותר שעומד על סדר גודל של כ-5.5 מיליון שקל וזאת עקב הרחבה משמעותית של מספר הפעילים המתנדבים בו.
מיזם שומרי הדרך מאפשר לאנשים לצלם ולתעד עבירות תנועה שהם נתקלים בהם, והמידע הזה עובר לאחר מכן למשטרת התנועה. כאשר הדבר מתאפשר, התיעוד מוביל את המשטרה להגיש תביעות וקנסות. כאמור, במשטרת התנועה מעוניינים שהמיזם ימשיך לפעול, בין השאר מפני שהוא מאפשר להם לבצע אכיפה גם כאשר הם אינם נמצאים בשטח וזאת בזמן שקיים מחסור משמעותי של שוטרי תנועה בישראל באופן שפוגע באיכות וכמות האכיפה שמתבצעת.
שומרי הדרך העבירו בשנה שעברה למשטרה כ-20 אלף דיווחים על עבירות תנועה, ולפי העמותה כ-98% מהדיווחים הופכים לדוחות תנועה משטרתיים. ב-365 הימים האחרונים נהרגו 368 אנשים מתאונות דרכים. מאז תחילת 2024 נהרגו 115 אנשים מתאונות דרכים, עלייה של 7% לעומת השנה שעברה. מתחילת שנת 2024 התרחשו 105 תאונות קטלניות, עלייה של 13% משנה שעברה.
ברלב"ד טוענים כי גם הם מעוניינים כי המיזם ימשיך לפעול אך המימון מתעכב עקב "דיון מקצועי על מדיניות האכיפה" וזאת עקב שינוי במדיניות שמוביל יו"ר הרלב"ד החדש ניצב בדימוס יורם הלוי. הלוי מעוניין בהגברת השליטה על עמותת המתנדבים בכדי שיוכל למקד את האכיפה לסוגיות ספציפיות. כך או כך, בזמן שהדיון על המדיניות מתנהל המיזם הפסיק את פעילותו עקב חוסר מימון.
במשרד האוצר גם מעוניינים שהמיזם ימשיך, וזאת מתוך התפיסה כי ההשקעה הזעומה בו מחזירה את עצמה – גם באופן ישיר באמצעות קנסות וגם באמצעות צמצום העלויות למשק שנגרמות כתוצאה מתאונות הדרכים. גורם המעורה במשא ומתן בין הצדדים אמר ל"כלכליסט" כי "יש שם איזה אירוע קצת ביזארי, האוצר נותנים תקציב והרשות לבטיחות בדרכים לא רוצה לקחת".
תגובת הרשות לבטיחות בדרכים: "הרשות לבטיחות בדרכים נמצאת במשא ומתן מתקדם עם עמותת נתיב בטוח להפעלת מיזם שומרי הדרך. הרלב"ד רואה חשיבות רבה במיזם ובכוחו לאכוף עבירות תנועה מסכנות חיים ועושה כל מאמץ שיוכל להמשיך לפעול כסדרו".