סגור
נעם וימן הבעלים של רשת דיפלומט צילום פפארצי יוצא לעבודה
נעם וימן הבעלים של רשת דיפלומט. מידת חוסר ההשפעה של הממשלה על יוקר המחיה מאלפת (צילום: דנה קופל)

פרשנות
עוד ועדה למריחת יוקר המחיה

ענקיות המזון מעלות שוב מחירים ובתגובה רה"מ הצהיר כי תקום ועדה למאבק ביוקר המחיה. עד שתוקם, המחירים יעלו והציבור ישאר רק עם הצהרות

בכדי להבין את מידת חוסר ההשפעה של הממשלה על ההשתוללות שנרשמת בשבועות ובחודשים האחרונים בשוק המזון ומוצרי הצריכה, צריך להציץ בדו"חות הכספיים שפרסמה אתמול דיפלומט, אחת מחברות הענק בענף. דיפלומט, שמחירי מוצרי המזון שלה צפויים לזנק בשבוע הבא בשיעור של עד 25%, כבר מכשירה את הקרקע לגל עליות מחירים נוסף.
מדובר באותה החברה, שלפני כחצי שנה ביטלה הנחות שנהגה להעניק לקמעונאים, מה שהוביל בפועל לעליית מחירים לצרכן בשיעור דו ספרתי, בשורה ארוכה של מוצרים ובראשם טונה סטארקיסט. חודשים ספורים לאחר מכן, העלתה את מחירי מוצרי פרוקטר אנד גמבל ובהם חיתולי פמפרס, מוצרי היגיינה נשית של אולוויז, מוצרי כביסה של אריאל, שמפו הד אנד שולדרס ועוד ובשבוע הבא תזניק את מחירי מרבית מותגי המזון שהיא מייבאת ומשווקת.
דיפלומט לא לבד. בתחילת השבוע הבא, יזנקו מחירי מאות מוצרים של כ־15 חברות המזון הגדולות ובהן: אסם, יפאורה, ליימן שליסל, פררו, מרס, סוגת, רקיט, ויליפוד, בן אנד ג'ריס ועוד, אבל בממשלה לוקחים את הזמן: "הנחתי את מזכיר הממשלה, להביא בישיבתה הבאה של הממשלה החלטה להקים ועדת שרים למאבק ביוקר המחיה. אני אעמוד בראש הוועדה הזאת יחד עם שר האוצר, שר הכלכלה, שרים נוספים וגורמי מקצוע". הצהיר אתמול רה"מ בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה ועדכן כי הוא מבקש מוועדת השרים להביא לו תכנית עבודה, עם לוח זמנים מפורט וברור למאבק ביוקר המחיה בכל האמצעים ובכללם עידוד התחרות הורדת מכסים ושבירת מונופולים. הועדה תתווסף לועדה ציבורית בראשות נציג ציבור שימונה על ידי שר האוצר ושר הכלכלה, אותה החליטה כבר בשבוע שעבר הממשלה להקים.
הוועדה תידרש להמליץ בתוך שלושה חודשים על צעדים שיביאו לפירוק המונופולים וענקיות המזון שמהוות היום רכיב משמעותי ביוקר המחיה.
במקביל, החליט שר האוצר בצלאל סמוטריץ, להקים צוות בין משרדי בראשות מנכ"ל משרד האוצר ובו יהיו חברים מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשיה, הממונה על התקציבים באוצר והממונה על התחרות.
עד שתוקם הוועדה ויוצגו התכניות, כבר יכנסו לתוקף עליות המחירים והציבור ישאר רק עם הצהרות חסרות התוחלת, לפיה, "המלחמה ביוקר המחיה, נמצאת בראש סדר העדיפות הלאומית של הממשלה" וכי זו תפעל "בנחישות ובעוצמה כדי להוריד מחירים בכל התחומים".
כדאי לשים לב שההצהרות על פירוק מונופולים והמתקפות חסרות התקדים נגד התעשייה הישראלית המעסיקה עשרות אלפי עובדים, בין היתר בקמפיין משרד הכלכלה המסמן את התעשיינים כבוגדים, וכוונת שר הכלכלה ניר ברקת להכניס עשרות מוצרים תחת צו הפיקוח על המחירים, נרשמים בתקופה בה את שיא ההתייקרויות רשמו דווקא המוצרים המצויים תחת פיקוח ממשלתי. מחירי מוצרי החלב שתחת פיקוח עלו בספטמבר האחרון ב־4.9%, החודש זינקו ב־8.3% ומחר אמורים לעלות ב־1% נוסף. מחיר הביצים שבפיקוח עלה ביולי האחרון ב־6.5% ולפני 3 חודשים זינק ב־15.9%. מחירי הלחמים המפוקחים זינקו ביולי האחרון בשיעור של עד 36% והחודש עלו ב־5% נוספים. אם במוצרים שתחת אחריותה, אין לממשלה יכולת לטפל, אין סיבה לקוות שתצליח לבלום את הזינוק במחירי המוצרים של החברות.