סגור
ח"כ קארין אלהרר 13.6.23
ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד). המועמדת היחידה של האופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים (צילום: אלכס קולומויסקי)

פרשנות
ההידברות בבית הנשיא תלויה בבחירת אלהרר

היום תצביע הכנסת על נציגיה לוועדה לבחירת שופטים. לפיד וגנץ מתנים את המשך ההידברות על ההפיכה המשטרית בבחירת נציגת האופוזיציה אלהרר לוועדה. נתניהו מעוניין בבחירתה כדי למנוע פיצוץ בהידברות שעלול למנוע את ביקורו בבית הלבן

הבוקר בשעה 11:30 יתקיים הליך הבחירה החשאי של נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים, לוועדה לבחירת דיינים ולוועדה לבחירת קאדים.
אתמול בערב גורמים בליכוד שקלו לדחות את ההצבעה לשעות הערב כדי למצות את המו"מ עם האופוזיציה, אבל בסופו של דבר נמלכו בדעתם. במהלך ההצבעה יו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה יקרא לכל חברי הכנסת לפי סדר שמות המשפחה שלהם, והם ייגשו לעמדת ההצבעה במליאה, ליד בימת הנשיאות, ושם מאחורי הפרגוד יסמנו את המועמד או המועמדים המועדפים עליהם.
מדובר בטופס אחד שבו יופיעו במרוכז שמות המועמדים לכל ועדות המינויים, שאותו ישלשלו הח"כים לקלפי שתוצב במליאה. חברי הכנסת שהגישו מועמדות לוועדה לבחירת שופטים: קארין אלהרר (יש עתיד) — היחידה מהאופוזיציה, אביחי בוארון (הליכוד), אוריאל בוסו (ש"ס), טלי גוטליב (הליכוד), אלי דלל (הליכוד), לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית), משה סעדה (הליכוד), משה פסל (הליכוד) ויצחק קרויזר (עוצמה יהודית).
רשימת המועמדים ננעלה ביום רביעי האחרון, אולם חבר כנסת המבקש להסיר את מועמדותו יוכל לעשות זאת. לוועדה לבחירת שופטים יסמנו חברי הכנסת עד שני מועמדים. לוועדה ייבחרו שני נציגים מקרב חברי הכנסת, בהם לפחות אישה אחת (לפי חוק יסוד: השפיטה וחוק בתי המשפט). ייתכן מצב שבו חלק מהח"כים לא יסמן את כל המועמדים הנדרשים.
גם עבור הוועדה לבחירת דיינים יש לסמן עד שני מועמדים. לוועדה ייבחרו שני נציגים מקרב חברי הכנסת, בהם לפחות אישה אחת (לפי חוק הדיינים). לוועדה לבחירת קאדים יש לסמן עד שלושה שמות. לוועדה ייבחרו שלושה נציגים מקרב חברי הכנסת, מתוכם לפחות שניים מוסלמים (לפי חוק הקאדים).
בסיום הליך ההצבעה תועבר הקלפי אל משרדו של מזכיר הכנסת דן מרזוק, שם יחל הליך ספירת קולות על ידי ועדת הקלפי המורכבת משני ח"כים מהקואליציה ומשני ח"כים מהאופוזיציה. נכון לכתיבת הידיעה, לא נקבעו שמותיהם. עם סיום הספירה יוגשו התוצאות ליו"ר אוחנה, שיכריז במליאה את התוצאות הרשמיות. תהליך הבחירה לכל הוועדות יארך כשלוש שעות ואף יותר. כלומר, התוצאות הרשמיות יגיעו לכל המוקדם בשעה 14:00 או 15:00.
רה"מ נתניהו דווקא שואף לכך שח"כ אלהרר, שהיא המועמדת של האופוזיציה, תיבחר לוועדה לבחירת שופטים. נתניהו מודע לכך שאם אלהרר לא תהיה בוועדה, אזי יהיה פיצוץ בשיחות שמתקיימות באחרונה בבית הנשיא בין הליכוד ליש עתיד והמחנה הממלכתי.
העניין הוא שאם בסופו של דבר עד הבוקר יישארו כמה מתמודדים מטעם הקואליציה, ייתכן מצב שבו ח"כים מהקואליציה שמעוניינים בפיצוץ השיחות עם האופוזיציה בבית הנשיא, יסמנו שני שמות מהקואליציה כדי להשיג יותר קולות מאלה שתקבל אלהרר. גם ח"כים באופוזיציה שאינם תומכים במהלכי ההידברות בין הצדדים עשויים לפעול באותו אופן. יש לזכור שמשמעת סיעתית במקרה הזה לא תעזור לאף צד כי אף אחד לא יכול לאכוף על הח"כים בעד מי להצביע.
נתניהו גם חושש שאי־בחירתה של אלהרר יביא לא רק לפיצוץ בשיחות, אלא גם תעצים את המחאה הציבורית הרחבה. זאת ועוד: נתניהו מעוניין בהסכמות כדי לקבל סוף סוף הזמנה לפגוש את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן. לבסוף, נתניהו מפחד שקידום באופן חד־צדדי של החקיקה המעגנת את מהלכי ההפיכה המשטרית עלול להוביל להורדה בדירוג האשראי של ישראל ולפגיעה בכלכלה. לפיכך, נתניהו מעוניין להעביר בעצם את המהלכים ב"שיטת הסלמי" - צעד אחר צעד. בדרך זו, שתארך הרבה זמן, הוא מקווה גם למוסס את המחאה החברתית שנכנסה לשבוע ה־24. קודם איוש הוועדה לבחירת שופטים, ואחר כך חקיקת חוק היוע”משים וביטול עילת הסבירות. כפי שנאמר: להרוג טורקי ולנוח.
בשבועות האחרונים נעשו ניסיונות בבית הנשיא להגיע להסכמה על מינוי נציגה של האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים בתמורה לתמיכת יש עתיד והמחנה הממלכתי בצמצום כוחו של בג"ץ לבטל החלטה שלטונית של הממשלה בעילת אי־סבירות (הסעיף נקרא צמצום עילת הסבירות של בג"ץ), וכן בעד חקיקת חוק היועמ"שים שיאפשר לשרי הממשלה להיעזר ביועצים משפטיים חיצוניים בייצוגם בערכאות משפטיות בעתירות נגד החלטות ממשלה בתחומם. כיום השרים מחויבים להסתייע ביועצת המשפטית לממשלה.
עם זאת, יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ (שזינק בסקרי דעת הקהל, כנראה בעקבות קריאתו להידברות) לא הסכימו לתת את הסכמתם לכך לפני בחירתה של אלהרר לווועדה לבחירת שופטים. בעצם הם דרשו מנתניהו קודם כל לעמוד בבחירתה של אלהרר לוועדה לבחירת שופטים ואחר כך להמשיך להתדיין. כלומר, נתניהו נדרש תחילה לספק את הסחורה לאופוזיציה (בחירתה של אלהרר) לפני שהוא מקבל את התמורה (תמיכת יש עתיד והמחנה הממלכתי בשני הסעיפים הנוספים). ההערכה היא שהסכמות בעניין לא יתקבלו. מצד שני, אם לפיד וגנץ היו מכריזים על תמיכתם בביטול עילת הסבירות ובחקיקת חוק היועמ"שים, אזי יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, וסיעותיהם המונות יחדיו 10 ח"כים, היו מרגישים משוחררים מלבחור היום באלהרר.
השורה התחתונה היא שאם אלהרר תיבחר היום לוועדה לבחירת שופטים, הרי לב ליבה של רפורמת ההפיכה המשטרית המקורית של שר המשפטים יריב לוין - הענקת רוב בוועדה לחברי הקואליציה - יירד לפי שעה מהפרק. לוין מוכן לדחות את השינויים בהרכב הוועדה לבחירת שופטים למשך שנה אחת בלבד, נתניהו מוכן אף לשנתיים. לעומת זאת, באופוזיציה דורשים לדחות את השינויים לפחות עד לקדנציה הבאה. בליכוד כמובן, מתנגדים לכך. כך או כך, לוין כבר התבטא באחרונה בשיחות פנימיות שאינו מתכוון לכנס את הוועדה לבחירת שופטים ביודעו שממילא לקואליציה אין בה רוב.
לפי ההרכב הקיים, אם אלהרר תיבחר יהיו לקואליציה שלושה מבין תשעת חברי הוועדה. אבל ייתכן מצב ששני נציגי לשכת עורכי הדין יתמכו במועמד של לוין לנשיא בית המשפט העליון במקומה של אסתר חיות הפורשת באוקטובר. כאן נדרש רוב רגיל של חמישה מתוך תשעה. כלומר, לוין ינסה לבטל את "שיטת הסניוריטי", לפיה הוותיק ביותר נבחר כנשיא, לאחר איוש נציגי לשכת עורכי הדין.
ליברמן הזהיר השבוע בישיבת סיעתו כי ההסכם שעומד להיחתם בין נתניהו, גנץ ולפיד עלול להחזיר לממשלה את יו"ר ש"ס אריה דרעי, חרף פסילתו על ידי בג"ץ. ליברמן מתכוון לכך שהדרך לשובו של דרעי לשלחן הממשלה תיעשה דרך ביטול עילת הסבירות של בג"ץ. אתמול הוא הביע את ביקורתו בציוץ: ״אי אפשר להתנהל כמו לפלפים ולקוות שככה תפילו את נתניהו".
באחרונה פורסם שדרעי נפגש בעניין עם גנץ. ליברמן קרא: ״לפיד וגנץ - אין לכם מנדט להחזיר את דרעי לממשלה. אני פונה לכל אזרחי ישראל, לכל מי שרוצה לשמור על הדמוקרטיה הישראלית ועל מדינת ישראל כמדינה יהודית, ציונית וליברלית, לאותם אנשים טובים שלוקחים חלק שבועות ארוכים במחאה, אנו עומדים בפני יומיים של הכרעות קריטיות לעתיד המדינה". ליברמן גם הביע חשש ש"חזרתו של דרעי לממשלה תביא לייצוב הקואליציה המשיחית חרדית של נתניהו לעוד תקופה ארוכה״.
מיכאלי צייצה אתמול: "באיזה עולם האופוזיציה יכולה להגיע להסכמות בבית הנשיא שיאפשרו לדרעי לחזור לשלחן הממשלה, לאחר שבג"ץ דן בנושא ופסל אותו? חברי האופוזיציה שיהיו שותפים לקומבינה שהקואליציה מנסה לרקוח ייזכרו לדיראון כשותפים לתרגיל המסריח של העשור". ביש עתיד ובמחנה הממלכתי הכחישו את הדברים של ליברמן. גנץ אמר בישיבת סיעתו: "אני לא יודע על מה הוא מדבר".
יוצא אפוא שאם נתניהו "יספק" היום את הסחורה בדמות בחירתה של אלהרר תיסלל בסופו של דבר הדרך להסכמה עם יש עתיד והמחנה הממלכתי על ביטול עילת הסבירות וחקיקת חוק היועמ"שים. אלא שבינתיים ביש עתיד דורשים מלוין לכנס ולהפעיל את הוועדה לבחירת שופטים, ובמחנה הממלכתי דורשים לחוקק את חוק יסוד החקיקה. בקיצור: המאבקים בין הצדדים יימשכו כשכל אחד מהם לא ממש מאמין לרעהו, אבל לא יהסס לתקוף אותו אם השיחות ייכשלו.