סגור
רפי אלמליח, מנכ"ל מינהל התכנון
22.9.2025

עומד (לרוב) בלחצים

מגזין 100 משפיעים ומשפיעות 2025 רפי אלמליח מנכ"ל מינהל התכנון( צילום: אלי דסה)
אין הרבה פקידי ציבור עם הזדמנות כמו זו שיש למנכ"ל מנהל התכנון, רפי אלמליח, להטביע חותם על איכות החיים של כולנו בעשרות השנים הקרובות. פקקים, אזורי תעסוקה, תחבורה ציבורית, סגנון הדיור והמיקום של תשתיות לאומיות, מושפעים מהחלטות מוסדות התכנון שאת המדיניות שלהן הוא מתווה. בשלוש השנים שבהן מכהן אלמליח בתפקיד הוכיח כי הוא יודע לעמוד בפני לחצים פוליטיים, ולשרת את טובת הציבור. הוא איפשר אישור תוכניות להקמת תחנות הכוח בכפר סבא ובצומת קסם, והרחבה של תחנת הכוח בחדרה למרות התנגדות עזה של תושבי האזור, ראשי רשויות ושר האנרגיה אלי כהן, שהתקפל תחת הלחץ הציבורי. מינהל התכנון ממשיך לקדם הקמה של שני שדות תעופה בינלאומיים. הגדול שבהם, ברמת דוד, הוביל למחאה של תושבים ופוליטיקאים אך התוכנית לבנייתו מתקדמות. דווקא ההליכים להקמת השדה השני — בנגב — התעכבו בגלל התנגדות חיל האוויר, ועל אף המאבק שמנהל ח"כ אלמוג כהן להקמתו במקום זה שברמת דוד. אלמליח ממשיך לדחוף גם את התוכנית לפינוי מפרץ חיפה מתעשיות מזהמות והקמת עיר חדשה בשטח. גם התוכנית הזו מקודמת חרף לחצים פוליטיים שמפעיל ראש עיריית קריית אתא, יעקב פרץ מהליכוד.
אולם בסוגיה אחת עקרונית וחשובה אלמליח דווקא נכנע ללחצים פוליטיים והיא עלולה לדרדר את איכות החיים של כולנו. לאחר עשרות שנים שבהן מדיניות מינהל התכנון הייתה להגביל בנייה באזורים כפריים מרוחקים ולעודד את ציפוף הערים, הוא נכנע ללחץ הימין בהובלת השרה אורית סטרוק ומאפשר הקמה של ישובים פריפריילים בנגב, על כביש 25, סביב ערד, ובגליל. בנוסף לכך, הוא מאפשר הכפלה ואף שילוש של ישובים כפריים קיימים, אם הם יהודיים. מגמת הפרבור תפגע בכולנו, בגלל שהיא צורכת משאבים יקרים, מכלה שטחים פתוחים, מובילה לפקקים, ומסבכת עוד יותר את היכולת להקים תשתיות לאומיות כמו אותן תחנות כוח שאלמליח דחף לאשר.
100 המשפיעים 2025