סגור

בלעדי
ענף התעופה: קני רוזנברג, רמי לוי והאחים נקש לא מכניסים את היד לכיס

בעלי אל על, ישראייר וארקיע דורשים סיוע כספי מהמדינה בלי הזרמת הון מצדם; האחים נקש גם מבקשים לא להזרים 8 מיליון דולר לארקיע כפי שהתחייבו במתווה הסיוע הקודם; התחייבות המדינה לסייע לחברות התעופה סינדלה את האוצר

משרד האוצר הודיע לפני כשבוע על מתווה סיוע חדש לענף התעופה, במסגרתו המדינה תעניק הלוואות ללא ריבית למשך כשנתיים לחברות התעופה וזאת בתנאי שבעלי השליטה בחברה יזרימו הון גם הם. מדובר במתווה סיוע שלישי מטעם המדינה לחברות התעופה במשך פחות משנה, וזאת בעקבות משבר הקורונה שפגע בענף התעופה והתיירות.
אלא שכעת נודע לכלכליסט כי בעלי השליטה באל על, ישראייר וארקיע דורשים מהאוצר סיוע כספי ללא כל הזרמת הון מצידם. בנוסף, האחים נקש, בעלי השליטה בארקיע, מעוניינים כעת גם לא להזרים 8 מיליון דולר לחברה כפי שהיו אמורים לעשות בהתאם למתווה הסיוע הקודם.
מתווה הסיוע החדש פורסם מעט לפני הודעת הממשלה על ההקלות לחוזרים מחו”ל למחוסנים בחיסון שלישי, דבר שעלול להוביל להתאוששות מסוימת בענף. אתמול התבטא שר האוצר אביגדור ליברמן בנושא ואמר כי “הצענו הצעה הוגנת לכל חברות התעופה, ואנחנו ממתינים לתשובה שלהן. אני חושב שאין רבים שנפגעים, ככלל המצב של המשק בסדר, ואני לא רואה פגיעה. ואני לא רוצה להגיע למצב של ישרוטל, שמישהו מקבל רווחים, מחלק דיבדינדים, וגם סיוע מהמדינה”. אמירותיו של ליברמן משקפות את החשש של המדינה מכך שחברות התעופה מבקשות “לעשות סיבוב” על האוצר, ודורשות סיוע כספי כבר באופן חצי־אוטומטי כמו בפעמים רבות במהלך השנה האחרונה.
2 צפייה בגלריה
מימין קני רוזנברג רמי לוי ו אבי נקש
מימין קני רוזנברג רמי לוי ו אבי נקש
מימין: קני רוזנברג בעלי אל על, רמי לוי בעלי ישראייר ואבי נקש בעלי ארקיע
באוצר דורשים מבעלי השליטה של החברות להכניס את היד לכיס ולסייע לחברות בעצמם במקביל להלוואה של המדינה. בעלי השליטה מצידם מעוניינים שהמדינה תציל את החברות שלהם בעצמה ואפשר גם להבין מדוע: האוצר מנהל את המשא ומתן בעמדת נחיתות מוחלטת, ובעלי השליטה מודעים לכך. רק לאחרונה אמרה שרת התחבורה מרב מיכאלי בנוגע למשבר התעופה כי “עלינו לקחת אחריות ולסייע לחברות”, וגם ליברמן לא מתכוון בסופו של דבר שחברות תעופה ישראליות יקרסו בעקבות המשבר. לפיכך, אנשי האוצר שמנהלים את המשא ומתן אינם יכולים לאיים על החברות בשום תרחיש – מצד אחד המדינה לא תאפשר לחברות לקרוס ומצד שני אין באוצר שום כוונה להלאים אותן, וכך נוצר מצב אבסורדי שבו המדינה מעוניינת בהצלחת החברות יותר מבעלי השליטה עצמם.
בשלב הנוכחי לא ברור כיצד ייראה מתווה הסיוע, ומסתמן שלכל חברה ייתפר מתווה סיוע שונה לפי מצבה הפיננסי הייחודי. המשא ומתן של האוצר אל מול חברת אל על צפוי להתחדש היום ונכון לעכשיו נציגי החברה דורשים סיוע בהיקף של בין 100–150 מיליון דולר מהמדינה ללא הזרמת הון מצד הבעלים. דרישה זו מגיעה לאחר שחברת אל על הפרה את הסיכום הקודם שלה עם האוצר, שכלל יציאה להנפקת מניות בשווי 105 מיליון דולר יחד עם הזרמת הון מצד הבעלים קני רוזנברג שהיתה אמורה לבוא בדמות רכישת מניות בסכום של 43 מיליון דולר. באל על ביקשו מהאוצר לדחות את ההנפקה ואת הזרמת ההון של רוזנברג וזאת כדי שזו תבוצע בתקופה שבה מצב הענף יהיה טוב יותר וערך המנייה יהיה גבוה יותר – ובאוצר הסכימו לכך. בשבוע האחרון מניית אל על קפצה במעל 10% בעקבות הודעת האוצר על מתווה הסיוע ובעקבות ההקלות על השבים מחו”ל שעליהן הכריזה הממשלה.


ישראייר וארקיע נמצאות גם הן במשא ומתן אל מול האוצר, כשכל אחת מהחברות דורשת מהמדינה סיוע של 15–20 מיליון דולר. בדומה לאל על, גם בעליהם של שתי חברות התעופה הקטנות אינם מעוניינים להזרים כסף מכיסם הפרטי ומצפים כי המדינה תישא במלוא נטל הסיוע. גורמים ממשלתיים סיפרו לכלכליסט כי בארקיע מבקשים גם לא לעמוד בסיכומים העקרוניים שנעשו איתם במסגרת הסכם הסיוע לתעופה הקודם. לפי טיוטת ההסכם של ארקיע עם האוצר, האחים נקש (בעלי השליטה בחברה) היו אמורים להזרים לחברה כ־8 מיליון דולר, אך כעת נודע כי הם מעוניינים לעשות זאת רק בשנה הבאה.
מתווה סיוע שלישי בשנה
משבר הקורונה פגע קשות בחברות התעופה הישראליות, והמדינה החלה להתערב בשוק כבר עם תחילת המשבר בשנה שעברה. אל על נקלעה למצוקה חמורה עם תחילת המשבר בעקבות ביטולי הטיסות וסגירת השמיים, ומעל 6,000 מעובדיה הוצאו לחל”ת. כבר במרץ 2020 החברה פנתה בבקשה לסיוע ממשרד האוצר וסורבה, ובמשך כארבעה חודשים הנהלת החברה ניהלה משא ומתן מול האוצר ומול בעלי המניות בחברה, כשעד הרגע האחרון האופציה של הלאמת החברה הייתה על השולחן. בסופו של דבר, בספטמבר החברה יצאה להנפקת מניות בגובה 505 מיליון שקל כחלק מהסכם עם האוצר. במסגרת ההנפקה המדינה קנתה כ־395 מיליון מניות והזרימה לחברה כ־265 מיליון שקל. כמו כן, ההנפקה הסתיימה עם אלי רוזנברג (בנו של קני רוזנברג) כבעל השליטה עם אחזקה של 43% ממניות החברה והוא החליף את בעלי השליטה הקודמים, חברת כנפיים של משפחת בורוביץ’. גם ישראייר זכתה לסיוע בדמות הלוואה בנקאית בערבות המדינה בגובה 100 מיליון שקל במסגרת קרן הסיוע לחברות גדולות.
8 חודשים לאחר שהמדינה הזרימה 265 מיליון שקלים לאל על, היא מצאה את עצמה שוב במשא ומתן מולה ומול חברות התעופה האחרות. במתווה שגובש במאי 2021 העבירה המדינה לאל על כ־210 מיליון דולר ולישראייר תשלום של 16 מיליון דולר במסגרת עסקה שבה המדינה רכשה כרטיסי טיסה עבור עובדי מערך אבטחת התעופה, ל־20 שנה. בהסכם בעלי המניות היו אמורים להזרים הון לחברות בסכום של 50% מהסיוע הממשלתי.
מאל על נמסר: "איננו נוהגים להתייחס לשיחות ומגעים שאנו מקיימים מול גורמים ממשלתיים".