סגור

"עצמאות מנהלים תגביר פערים"

ביקורת על הרפורמה המתוכננת בחינוך. הן על המהות והן על סמכויות האוצר בניהולה

הממשלה עמדה לאשר היום לפנות בוקר את רפורמת עצמאות המנהלים בבתי הספר במסגרת התוכנית הכלכלית הנלווית לתקציב. התוכנית אינה מחייבת חקיקה ולכן די באישור הממשלה כדי לפתוח ביישומה. אלא שבימים האחרונים גברה הביקורת הציבורית על התוכנית. הסתדרות המורים, למשל, טוענת ש"מדובר בהפרטה שתגביר את הפערים ותפגע בפריפריה החברתית". מומחי חינוך גם מאשימים את האוצר בניסיון להתערב בהחלטות חינוכיות.
מערכת החינוך הישראלית נחשבת ריכוזית במיוחד. התוכנית הכלכלית מציעה להעביר למנהלי בתי הספר יותר סמכויות בתחומי התקציב וקביעת תוכנית הלימודים. מחקרים מגלים שתוספת עצמאות למנהלים מביאה לשיפור בהישגים.. החלת הרפורמה תיעשה בהדרגה במשך כמה שנים. מוסדות החינוך יחולקו לארבעה הקבצים על פי היכולות הניהוליות והתוצאות החינוכיות שלהם ויקבלו יותר עצמאות ככל שישובצו להקבץ גבוה יותר.
1 צפייה בגלריה
יפה בן דוד מזכלית הסתדרות המורים 10.8.19
יפה בן דוד מזכלית הסתדרות המורים 10.8.19
יפה בן דוד מזכ"לית הסתדרות המורים
(צילום: ראובן קפוצינסקי)
נייר עמדה של הסתדרות המורים קובע ש"מדובר בהחלטה שתוביל לתוצאה בלתי נמנעת - הגדלת הפערים בין תלמידי הרשויות החזקות לחלשות ופגיעה בפריפריה החברתית". זאת, בין היתר משום שלרשויות החזקות יהיו תקציבים לתגבר את האוטונומיה. עוד טוענים בהסתדרות המורים שהחלוקה להקבצים "נועדה לחיזוק מוסדות חינוך חזקים ממילא — בעוד ילדים מהשכבות החלשות נזנחים".
עו"ד הרן רייכמן מהקליניקה למשפט ומדיניות חינוך באוניברסיטת חיפה טוען בנייר עמדה של קרן ברל כצנלסון כי מדידות מהסוג שיעקבו אחרי רפורמת עצמאות המנהלים "מייצרות תיוג וסימון של אוכלוסיות ומוסדות חינוך". מנהל המרכז הרעיוני של קרן ברל כצנלסון רמי הוד אומר ש"אחת הרעות החולות של המערכת היא יותר מדידה. עכשיו עושים יותר מדידה". ראש תוכנית החינוך של מרכז טאוב נחום בלס אומר שהמדידה תגביל דרסטית את העצמאות של המנהלים.
אחת הדאגות העיקריות של הסתדרות המורים היא מפיצול מוקדי הסמכות שאיתם תיאלץ להתמודד, למשל חיזוק הרשויות המקומיות. היא טוענת ש"במקום הגברת האוטונומיה, ההחלטה כורכת את הרשויות המקומית בשיקולים פדגוגיים ותקציביים ולופתת את המנהלים בזרועותיהם".
ביקורת רבה נמתחת על התפקיד המיועד למשרד האוצר באישור הרפורמה. בלס אומר ש"למעלה מעשר פעמים מוזכר האוצר במסמך, כאשר מוענקת לו הזכות לאשר מהלכים שהם לחלוטין בתחום משרד החינוך. האם ראוי לתת לו כוח וסמכות כזאת?". הוד אומר ש"אין שום סיבה בעולם שמשרד האוצר ינקד בתי ספר. זה חלק משיגעון הגדלות של האוצר".
עוד טענה שמעלה הסתדרות המורים היא על עודף הרגולציה שיוטל על המנהלים ובין היתר דיווחי תקציב. בעניין זה מזהירים שם שיורו למנהלים לא לשתף פעולה. חלק גדול מהביקורת מופנה לאישור התוכנית במסגרת חבילת ההחלטות של התוכנית הכלכלית, מה שמונע דיון ציבורי מעמיק.
מהאוצר נמסר כי "משרד החינוך הוא המשרד האמון על קביעת מדיניות הממשלה בנושא החינוך בישראל. משרד האוצר מעורב בהחלטות הנוגעות לדרכי ההקצאה והאפקטיביות התקציבית של משאבי המערכת".