סגור
ג'רום פאוול יו"ר ה פדרל ריזרב פד במסיבת עיתונאים 31.1.24
ג'רום פאוול, יו"ר הפד. יתקדם עם הורדתת הריבית בקצב איטי (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

דעה
הנגידים בעולם יחששו, ולא ימהרו להוריד ריביות ב-2024

הודעות הריבית האחרונות של הבנקים המרכזיים בארה"ב, גוש האירו ובריטניה, התוו קו ברור ל-2024, שונה לחלוטין מזה של 2022 ו-2023. לפיו בין היתר ינקטו בקו זהיר וימשיכו הריביות הגבוהות, כדי לא להסתכן בעלייה חוזרת של האינפלציה

הודעות הריבית האחרונות של הבנקים המרכזיים בארצות הברית, גוש האירו ובריטניה, התוו קו ברור במבט ל-2024, שונה לחלוטין מזה של 2022 ו-2023. ניתן לתארו על ידי שש נקודות עיקריות:
• הודאה במעבר מכיוון ברור של עליית אינפלציה וצורך להיאבק בה דרך העלאות ריבית חדות ומתמשכות, לירידת אינפלציה, אך הדרגתית, עדיין לא משכנעת, שאמנם מייתרת העלאות ריבית נוספות, אך לא תאפשר בתקופה הקרובה, שינוי כיוון שלהן.
• המשך נקיטת קו קשוח וזהיר, יחסית, מתוך רצון לא להוריד את הריבית מוקדם מדי ו/או במינון חד מדי ולהסתכן כך בעלייה חוזרת של האינפלציה – ויש די סיבות שהדבר עלול לקרות. אם כבר לטעות, יעדיפו הבנקים המרכזיים להחזיק את הריבית "גבוהה מדי לתקופה ארוכה מדי".
• מתן דגש יתר על מדיניות תלוית סיכונים, כך שהריביות תיקבענה מדי פגישה ופגישה ותהיינה תלויות בנתונים מהשטח ובראשם קצב האינפלציה, צמיחת התוצר והתעסוקה.
• הקפדה על עמימות. אם לא תעורער, עלולה אופטימיות יתר של השוק לקראת הורדות ריבית גבוהות/ניכרות לגרור התפרצות של הצריכה הפרטית, שעד כה הייתה מרוסנת יותר נוכח הריביות הגבוהות, כמו גם עליות חזקות של שוקי המניות, מה שעשוי להוליך לגלי אינפלציה חדשים. לכן, כל עוד השוק מתקשה להעריך את הצעדים הבאים, ייטב מבחינתם.
• תלות חזקה יותר במדיניות הפיסקאלית. אם הממשלות לא תשכלנה לצמצם את יחסי החוב הציבורי והגירעון התקציבי לתוצרן, יקשה על הבנקים המרכזיים להוריד ריביות וגם אם תרדנה, השפעתן על ריביות השוק תהייה נמוכה יותר. לבנקים המרכזיים אסור לשחוק את האמינות שהשיגו בעמל כה רב על ידי בלימת האינפלציה בחודשים האחרונים.
• מדיניות דומה בכל המדינות המפותחות. הורדת יתר של הריבית באחד הגושים עלולה לגרור פיחות יתר של המטבע בהשוואה למטבעות של גושים אחרים ועקב כך לחצי המחירים בגוש זה יהיו חזקים יותר. לכן, כל בנק מרכזי ישתדל להביט מעבר לכתף ולבחון מה עושים עמיתיו.
נוכח הגורמים הללו, סביר להניח כי תשואות הפדיון על איגרות החוב של המדינות המפותחות תישארנה גבוהות, יחסית, וכשתרדנה יהיה התהליך איטי ומדוד. כמו כן, גם הסבירות לגלי עליות וירידות של תשואות הפדיון בתווך תישאר גבוהה.
מה שככל הנראה כן ניתן לומר הוא שעולם הריביות האפסיות שחווינו אך לפני שנתיים לא יחזור עוד.

רונן מנחם הוא כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות


לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.