סגור
מתקני אגירה
מתקן אגירה ( צילום: ארז עוזיר)

חשש מעליית התעריף: הממשלה אישרה את תוכנית החשמל הכשר

התוכנית תאפשר לחברת החשמל להקים את מתקן האגירה בבני ברק שיספק חשמל שלא הופק על ידי יהודים בשבת, לשכונה בצפון העיר. ההחלטה מגיעה לאחר השתלטות חברת החשמל על המכרז שנועד לשוק הפרטי, מה שמייצר בקרב דרגי המקצוע חשש שהדבר יעלה את תעריף החשמל לכלל הציבור

הממשלה אישרה היום (א') את התוכנית המאפשרת לחברת החשמל להקים את מתקן האגירה בבני ברק, שיספק "חשמל כשר", כזה שלא הופק על ידי יהודים בשבת, לשכונה בצפון העיר. ההחלטה גם מנחה את רשות החשמל לייצר מתווה לקידום אגירת חשמל במרכזי ערים ברחבי הארץ.
ההחלטה מגיעה לאחר שחברת החשמל השתלטה על המכרז שנועד לשוק הפרטי, מה שמייצר חשש בקרב דרגי המקצוע שהדבר יעלה את תעריף החשמל לכלל הציבור, על אף טענת שר האנרגיה ישראל כץ שהפרויקט לא יעלה את התעריף. רשות החשמל טרם פרסמה את המודל הכלכלי המלא של ההחלטה.
בפתח ישיבת הממשלה אמר סגן השר אורי מקלב: "הרשות החרדית מלווה את הפיתוחים האלה חודשים רבים, ומדובר במתקני ייצור חשמל רווחיים מאוד שחברות גדולות במשק מתעניינות בהם בזכות רווח כלכלי גדול ומוכח". קשה למצוא אדם שיחלוק על עמדתו של סגן השר - לא במגזר הפרטי, שחיכה להזדמנות להתחרות על מתקני החשמל הכשר, ולא בקרב דרגי המקצוע בממשלה. הבעיה עם אמירת סגן השר היא שהחלטת הממשלה שהעביר פועלת בניגוד לעיקרון שהציע.
השוק הפרטי לא יהיה זה שיקים את מתקן החשמל הכשר בבני ברק, אלא חברת החשמל. החברה, שהכנסותיה מגיעות מתעריף החשמל האחיד לכל משקי הבית, תוביל ותממן את הפרויקט שעלותו מוערכת ב-100 מיליון שקל. מכיוון שהכנסות חברת החשמל מגיעות מתעריף החשמל המשולם באופן אחיד על ידי כל תושבי ישראל, עלה החשש שהקמת המתקנים על ידי חברת החשמל ולא השוק הפרטי תוביל להעלאת תעריף החשמל לכלל הציבור. סבסוד מתקני החשמל הכשר לא היה החשש היחיד. במרבית העולם נהוג להכיר במתקני האגירה כתחליפיים לייצור, כלומר מתן האישור לחברת החשמל מאפשר לה להגדיל את חלקה בתחום ייצור החשמל, מה שנאסר עליה על פי הרפורמה בחברה משנת 2018, שנועדה לעודד תחרות בשוק החשמל.