סגור
מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא
22.9.2025

שנת הפליק־פלאק וההתרפסות

מגזין 100 משפיעים ומשפיעות 2025 מארק צוקרברג מנכ"ל מטא( צילום: REUTERS/ Manuel Orbegozo)
במשך כשני עשורים היה מארק צוקרברג התגלמות כל הסטראוטיפים על מייסדי חברות טכנולוגיה. צנום, לבוש תמיד בקפוצ'ון אפור, מדבר במידה מסוימת של חוסר ביטחון. אבל 2024 היתה שנת מהפך. צוקרברג, שבמשך שנים מתאמן באומנויות לחימה, הפך מחנון ל־Bro: שרירי, לבוש בבגדים אופנתיים שמבליטים את השרירים, עונד שרשרת זהב, לעתים מזוקן, ומדבר ופועל בביטחון שלא אפיין אותו בעבר.
המהפך החיצוני התרחש במקביל למהפך פוליטי. בעוד שבעבר צוקרברג תמך בעמדות פוליטיות ליברליות ופרוגרסיביות ותרם כסף לקידומן, בשנה האחרונה ביצע תפנית חדה לימין ולעולם ה־MAGA. זה התחיל כשלאחר ניסיון ההתנקשות הכושל בטראמפ ביולי 2024 כינה אותו צוקרברג Badass, המשיך עם חנופה אחרי הניצחון בנובמבר, הסלים לפגישה אישית במאר־א־לגו (בה הוא העניק לטראמפ אב־טיפוס של משקפי AR), והגיע לשיא של התרפסות כשהעביר תרומה של מיליון דולר לקרן ההשבעה של הנשיא הנבחר.
על רקע זה ביצע בינואר השנה צוקרברג שינוי משמעותי במדיניות מטא, שכלל את ביטול תוכנית בודקי העובדות בפייסבוק ובאינסטגרם והתרת מגבלות מודרציה שונות בפלטפורמה, למשל ביטול מגבלות על התבטאויות קיצוניות בנושאים כמו הגירה וזהות מגדרית. בכך נכנע צוקרברג לדרישות טראמפ. הסיבה לטרנספורמציה מורכבת ונטועה מצד אחד באכזבה מכך שמאמציה של מטא לנקות את הפלטפורמות שלה לא הובילו לשיפור תדמיתה בצד השמאלי של המפה הפוליטית, ומנגד ברצון לרכוב על הגל הטראמפיסטי.
אבל יותר מכל, שינוי הגישה של צוקרברג ממחיש שמי שמחזיק בשליטה בפלפטורמות המדיה החברתית הפופולריות בעולם מונע בראש ובראשונה משיקולים כספיים ולא מאידאולוגיה ורצון "לחבר את העולם", כפי שהצהיר בעבר. בכך גם הוכיח שלא יחשוש לעשות מהלכים נוספים שיפגעו במשתמשים ובקהילות אם הוא יחשוב שהם ישרתו את השורה התחתונה של מטא.
100 המשפיעים 2025