סגור
אריה דרעי יו"ר ש"ס במליאת הכנסת
אריה דרעי. ניסה להפוך את כרטיסי המזון לצינור נוסף של העברת כספים לחרדים (צילום: אלכס קולומויסקי)

לש"ס כבר לא אכפת: כרטיסי המזון של דרעי לא יחולקו בפסח

המדינה הודיעה לבג"ץ כי לא תחלק את הכרטיסים לקראת החג בשל העיסוק במלחמה, אך נראה שש"ס איבדה את המוטיבציה להתעקש על כך משתי סיבות: קושי משפטי לא יאפשר לה להפלות לטובה את תומכיה, וגם – אין בחירות, בניגוד לפעם קודמת

המדינה לא תחלק את כרטיסי המזון של דרעי לקראת פסח, כך עדכנה היום פרקליטות המדינה את בג"ץ. בעדכון מתרצת המדינה את העיכוב בעיסוק של משרדי הממשלה במלחמה. אבל נראה שש"ס איבדה את המוטיבציה לאור הקשיים המשפטיים שנוצרו לה לשלוט בחלוקה. הסבר אחר יכול להיות שהמפלגה מעריכה שחלוקה לקראת החגים הבאים תהיה הרבה יותר משמעותית מבחינתה לקראת בחירות אפשריות לכנסת. עמותת חדו"ש, אחת העותרות לבג"ץ נגד הכרטיסים, הודיעה שתדרוש לגבש קריטריונים שוויוניים שיאפשרו לחלק את הכסף לאוכלוסיות נזקקות.
בתשובת המדינה לעתירות שהגישו חדו"ש והתנועה לאיכות השלטון נאמר ש"לנוכח המשימות הרבות המונחות לפתחם של משרדי הממשלה הרלבנטיים עקב מלחמת 'חרבות ברזל', ועל רקע אי־התכנסות צוות המנכ"לים בנסיבות הקיימות, חל עיכוב בהתקדמות בבחינת הסוגיה ובגיבוש מתווה הסיוע". עוד נאמר ש"בנסיבות אלה נראה שעשוי להתעורר קושי להשלים את הבחינות הנדרשות ולהותיר פרק זמן מספיק לצורך ביקורת שיפוטית קודם לחג הפסח".
בג"ץ ספג ביקורת קשה מצד החרדים בדיונים בספטמבר האחרון בשל החשש שיעכב את החלוקה לפני החגים. נראה שהחלוקה הקודמת היתה חשובה במיוחד לש"ס לקראת הבחירות לרשויות המקומיות, וחלוקה לקראת פסח הרבה פחות חיונית בהיעדר בחירות.
הפרקליטות התחייבה לשופטים ש"בנסיבות אלו, וכדי לאפשר ביקורת שיפוטית, יבקשו המשיבים לעדכן את בית המשפט הנכבד בדבר המתווה שיתגבש חודש לפני תחילת חלוקת התקציב בפועל".
ש"ס קיבלה במסגרת הכספים הקואליציוניים לשנים 2024-2023 סכום של מיליארד שקל לחלק בכרטיסי מזון. היא חילקה 400 מיליון שקל בסוף 2023, ובג"ץ הקפיא את 600 מיליון השקלים הנותרים בשל הקריטריונים המפלים, המעניקים עדיפות ברורה למשפחות חרדיות, ובייחוד לאברכים.
"כלכליסט" חשף מסמך של אגף תקציבים שלפיו 30% מהסיוע שחולקו בכרטיס מזון של משרד הפנים בסוף השנה היוצאת הגיעו למשפחות חרדיות. זה פי 3.3 מחלקן של המשפחות החרדיות בקרב המשפחות הנמצאות בחוסר ביטחון תזונתי חמור (רעב), שעומד על 9% מהאוכלוסייה הכללית. מחישובי "כלכליסט" שנעשו על סמך טבלת היישובים שמשרד הפנים העביר לכנסת עולה שהסיוע הממוצע לתושב בעיר החרדית מודיעין עילית גבוה פי 10-9 מזה של ערי המפונים קריית שמונה ושדרות. ההקצבה הממוצעת למשפחה זכאית בערים חרדיות גבוהה פי שלושה מהממוצע הארצי.
במסגרת התקציב המעודכן לשנת 2024 נקבע שהסכום לשנה זו יפחת מ־600 מיליון שקל ל־300 מיליון שקל. המדינה התחייבה לבג"ץ שוועדת מנכ"לים תקבע קריטריונים לחלוקת הכסף, ותבדוק את העברת התקציב למשרד הרווחה.
סמנכ"לית חדו"ש, עו"ד יפעת סולל, מסרה בתגובה: "תגובת המדינה בעניין כרטיסי המזון מוכיחה את מה שטענו כל העת: כרטיסי המזון של דרעי מעולם לא נועדו לתת מענה לאנשים שסובלים מחוסר ביטחון תזונתי, אלא להוות צינור נוסף של העברת כספים לציבור החרדי.
"מרגע החלטת בג"ץ, שחייבה קביעת קריטריונים שווים, ש"ס והממשלה איבדו עניין בתקציב זה. הוא קוצץ לחצי והקריטריונים שיאפשרו חלוקה לשנת 2024 פשוט נזנחו. חדו"ש תפנה לבג"ץ בדרישה לחייב את הממשלה לכנס את הוועדה ולקבוע קריטריונים, כדי שלפחות התקציב שנותר לעניין זה יחולק לאוכלוסיות המוחלשות, שאכן זקוקות לו". שר הפנים משה ארבל סירב להגיב לידיעה.