סגור
נכה כסא גלגלים

ארגוני הטיפול בנכים מאיימים בהשבתת מסגרות היום

הארגונים דורשים להעלות את שכר המטפלים והמדריכים ל-8,000 שקל. מה-1.9 לא יקבלו מטופלים חדשים ומה-10.9 ישביתו כליל את המסגרות. הטענה היא ש-33% מתקני העובדים לא מאוישים ושבשל תוספות השכר לסייעות בחינוך המיוחד העובדים בורחים לשם

עוד איום שביתה עם פתיחת שנת הלימודים. 35 ארגונים המטפלים באנשים עם מוגבלויות, ביניהם אקים, איל"ן ואלו"ט, הודיעו שישביתו את מסגרות היום החל מה-10.9 אם לא תינתן תוספת שכר משמעותית למטפלים. זאת בשל המחסור החמור במטפלים שמגיע לשליש ממצבת כוח האדם. בשלב הראשון ב-1.9 לא יקלטו במרכזי היום לבוגרים ובצהרוני ילדים מטופלים חדשים.
המשבר הוא חלק מהבעיה החמורה של מחסור במטפלים ומטפלות בכל המשק שגורם לכך שבכל פעם שמעלים שכר במקום אחד, דוגמת גנים, מעונות יום או חינוך מיוחד, גורמים לבריחת עובדים ממוסדות אחרים. שירותי התעסוקה לאנשים עם מוגבלויות נותנים מענה לכ-12 אלף בוגרים. הארכות היום והמועדוניות בבתי הספר ובגני הילדים משרתים כ-7,500 ילדים ונערים, כלומר יושבתו השירותים לכ-20 אלף נכים.
ראשי הארגונים כותבים במכתב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי "בהתאם לנתוני משרד הרווחה העדכניים, קיים חוסר מתמשך של לפחות 33% במצבת כוח האדם ביחס לתקן. לאור המשבר החמור, ולאחר שכל פניותינו להעלאת שכר המטפלים והמדריכים לא נענו, אנו מודיעים על השבתת השירותים". הם מציינים ש"במשך תקופה ארוכה אנו מתריעים על קריסת המסגרות, משתתפים בישיבות ומעבירים נתונים למשרד האוצר, מקיימים עימם סיורים בשטח על מנת שיראו את הקריסה במו עיניהם, אך עד כה אין כל תגובה מעשית מצידם. אם לא יימצא תקציב מידי, קריסת השירותים תימשך, המסגרות תסגרנה מעצמן בשל היעדר צוות גם ללא השבתתן, ותיגרם פגיעה עמוקה וקשה במטופלים".
הם מסבירים ש"המדינה מתקצבת את שכר המטפלים והמדריכים בשכר מינימום, שלא מאפשר גיוס עובדים חדשים ואף לא שימור של הקיימים. אנו דורשים שיפור התנאים והעלאת השכר של המדריכים והמטפלים ל-8,000 שקל, בהתאמה להסכם השכר המבורך של הסייעות בחינוך המיוחד שנחתם לאחרונה".
לדבריהם, "ההשלכות החמורות של השבתה על הילדים והאנשים עם מוגבלות ועל בני משפחותיהם לרבות פגיעה משמעותית בפרנסת בני המשפחה וההכבדה של העומס הטיפולי, ידועות לנו. אלא שלא נותרה בידינו הברירה". לטענתם, הסכם השכר שהושג באפריל לסייעות בחינוך המיוחד "מוביל לנטישה של המסגרות ומעבר לתפקידים בהם השכר גבוה יותר"
מנכ"לית אקים וראש מטה המאבק סיגל פרץ יהלומי אומרת ש"התחושה היא שננטשנו. סוגיית משבר כוח האדם הועלתה על ידינו בשנים האחרונות ללא מענה, אך בתקופה האחרונה הגענו לשיא המשבר".