סגור
מימין המפקח על הבנקים יאיר אבידן ושר האוצר אביגדור ליברמן
מימין המפקח על הבנקים יאיר אבידן ושר האוצר אביגדור ליברמן (צילומים: רמי זרניגר, אבי מועלם)

בלעדי
ליברמן לחץ, והמפקח פנה לבנקים שיקלו על העולים מרוסיה

המפקח על הבנקים בבנק ישראל יאיר אבידן שלח אליהם מכתב שבו הוא מבקש להקל בפתיחת חשבונות והעברות כספים של העולים. לפני כחודש ביקש שר האוצר אביגדור ליברמן להקל על העברת כספי פנסיה מרוסיה שנתקעו בגלל הסנקציות של המערב

האם הלחץ של שר האוצר אביגדור ליברמן להקטנת הסנקציות על כספים מרוסיה חלחל לבנק ישראל? מכתב חריג ששלח אתמול יאיר אבידן, המפקח על הבנקים בבנק ישראל, למנכ"לי הבנקים קורא להם "להתנהל ברגישות גבוהה למצב בו נמצאים עולים חדשים בקשר עם פתיחת חשבונות וניהולם, לרבות לעניין העברות כספים והפקדתם במערכת הבנקאית".
אבידן כותב את הדברים "על רקע מידע שהועבר לבנק ישראל, ובכלל זאת פניות ציבור שהתקבלו, בדבר הקושי בביצוע העברות כספים לישראל והפקדתם במערכת הבנקאית".
עוד כותב אבידן למנכ"לי הבנקים כי מצופה מהם לוודא שהסניפים השונים יתנו מענה אחיד ומהיר, ככל הניתן, לצרכיהם של העולים החדשים, כתוצאה מטענות לחוסר אחידות בנוגע לתהליכי העבודה בקשר עם הפעילות מול העולים החדשים.
גורמים במערכת הבנקאית ציינו כי ההנחיה שהגיעה ממשרדו של אבידן נחשבת לחריגה נוכח ההתנהלות בנושא בעולם. גורם במערכת אמר אתמול ל"כלכליסט", כי "הסיכון לבנקים שאם מקבלים כסף שמקורו בהפרה של הסנקציות גם אם הכסף לא הגיע ישירות ממי שחלות עליו הסנקציות - חשוף לענישה בגין הפרת הסנקציות. מאחר שקשה עד בלתי אפשרי לקבל מידע מהימן על מקור הכספים והאם הלקוח שבא לבנק לא קיבל זאת קודם לכן ברוסיה מגורם שחלות עליו הסנקציות אין דרך אמיתית לעמוד בכללי הרגולציה האמריקאית בלי לקחת סיכון. כעת בנק ישראל לוחץ על הבנקים לקבל כספים כאלו ולקחת סיכון עצום במקום לאסור זאת כפי שעשו הרגולטורים בארה"ב ובאירופה".
אבידן אמנם אינו קובע שעל הבנקים לאפשר מעבר חופשי של כספים מרוסיה לחשבונות בישראל, אך ברור מהוראתו למנכ"לי הבנקים כי עליהם להקל על הלקוחות, בהם נכללים גם גמלאים שמקבלים קצבאות מהממשלה ברוסיה.
כתוצאה מהסנקציות שהוטלו על בנקים רוסיים, בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, הוצאו הבנקים הרוסיים ממערכת העברת התשלומים והתקשורת בין בנקים בעולם (SWIFT) לצד הגבלות שהושמו על הבנק המרכזים.
הסנקציות הוחמרו ככל שחלפו החודשים מאז פברואר האחרון והן כוללות רשימה של בנקים רוסיים שנאסר על הבנקים לעבוד מולם, כמו גם רשימות של אנשי עסקים רוסיים, בעיקר אוליגרכים, שנאסר על המערכת הבנקאית לאפשר להם פעילות בחשבונותיהם מחוץ לרוסיה.
כתוצאה מכך נוצרה כאמור פגיעה בקהל גדול של אזרחים ישראלים שזכאים לקצבאות מהממשלה הרוסי או כאלה שמחזיקים כספים ברוסיה. לפי נתוני משרד האוצר מדובר בכ־57 אלף גמלאים שמקבלים כ־300 שקל מדי חודש, שכעת תקועים בגלל הסנקציות.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", לפני כחודש זימן שר האוצר אביגדור ליברמן את מנכ"לי הבנקים וכן נציגים מהפיקוח על הבנקים ודרגים מקצועיים במשרד האוצר על מנת למצוא פתרון לסוגיה.
מדובר בפגישה שנייה שקיים ליברמן עם הבנקאים בתוך ארבעה חודשים, מה שהראה על דחיפות הנושא עבורו, ככל הנראה גם כתוצאה משיקולים פוליטיים ופגיעה בכוח האלקטורלי שלו לקראת הבחירות הקרובות. בסביבת בנק ישראל הדגישו אתמול כי הדאגה היא לגמלאים ואין כל כוונה להקל עם אוליגרכים בעלי זיקה לישראל, שנפגעו מהסנקציות.
בבנק ישראל ציינו ביוני האחרון כי "ניצולה של המערכת הבנקאית לצורך עקיפה של משטרי סנקציות שהוטלו על ידי מדינות זרות וארגונים בינלאומיים חושף את התאגידים הבנקאיים לסיכונים משמעותיים וביניהם, סיכוני ציות, סיכוני הלבנת הון ומימון טרור, סיכונים משפטיים וסיכוני מוניטין". אך מנגד, נתנו לבנקים חופש פעולה ולא כתבו חד־משמעית שנאסר עליהם לעבוד מול לקוחות מרוסיה. "על התאגידים הבנקאיים לקבוע מדיניות ונהלים באשר לאופן שבו יעשה שימוש ברשימות סנקציות בינלאומיות וברשימות סנקציות לאומיות של מדינות זרות", נכתב.
מבנק ישראל נמסר בתגובה: "המכתב לא חריג. הוא מדגיש לבנקים את חשיבות העולים ומנחה אותם לפעול ברגישות לצד ניהול סיכונים מושכל".