סגור
ישיבת פוניבז' בני ברק
ישיבת פוניבז' בבני ברק (צילום: שאול גולן)

לימוד תורה ייחשב ל"שירות משמעותי": כך מתכננת יהדות התורה לעגן את הפטור מגיוס לחרדים

יהדות התורה הגישה את הצעת חוק יסוד: לימוד התורה, המבקשת לקבוע כי "מי שמבקש להקדיש עצמו ללימוד תורה לתקופה ממושכת יקבל הכרה מלאה בכך לעניין זכויותיו וחובותיו". הצעת החוק, עליה הוסכם בהסכמים הקואליציוניים, מיועדת להחליף את פסקת ההתגברות כאמצעי להגן על הסדר דחיית השירות ההמוני לתלמידי הישיבות החרדים מפני התערבות בג"ץ

ח"כ משה רוט מיהדות התורה ויתר חברי הסיעה הגישו אתמול (ב') את הצעת חוק יסוד: לימוד התורה. ההצעה קובעת שלימוד תורה ייחשב ל"שירות משמעותי", והיא מיועדת להחליף את פסקת ההתגברות כאמצעי להגן על החוק שיעגן את הסדר דחיית השירות ההמוני לתלמידי הישיבות החרדים מפני התערבות בג"ץ.
בשנים האחרונות נוצר סטטוס קוו שבו הכנסת מעבירה חוק שיאפשר את דחיית השירות ובג"ץ פוסל אותו. ההסכם הקואליציוני עם מפלגת יהדות התורה קובע כי הממשלה תקדם חוק יסוד שיסדיר את מעמדם של לומדי התורה עוד קודם להעברת התקציב. עד כה המגמה היתה להגן על הפטור באמצעות פסקת התגברות במסגרת ההפיכה המשטרית, אולם לאור הקושי להעביר זאת הוגשה הצעת חוק היסוד.
הצעת החוק קובעת כי "לימוד התורה הוא ערך יסוד במדינת ישראל. מדינת ישראל כמדינה יהודית רואה חשיבות עליונה בעידוד לימוד התורה ולומדי התורה, ולעניין זכויותיהם וחובותיהם יראו במי שקיבלו על עצמם להתמסר לתלמוד תורה לתקופה ארוכה כמי שמשרתים שירות משמעותי את מדינת ישראל והעם היהודי".
יוזמי החוק טוענים בדברי ההסבר ש"מאז ומעולם היו ברורים ערכם וחשיבותם של לימוד התורה ולומדי התורה". לכן, "מוצע לעגן כראוי בחוק יסוד את החשיבות הרבה והערך הגדול שרואה המדינה בלימוד התורה, ואת רצונה לעודד לימוד תורה. חוק היסוד הזה נועד גם כדי להבהיר את עמדתה של הכנסת, המעגנת בחוק יסוד את מדיניותן של כל ממשלות ישראל, ולפיה לאור מרכזיותו של ערך לימוד התורה וחשיבותו כשירות לעם היהודי – מי שמבקש להקדיש עצמו ללימוד תורה לתקופה ממושכת יקבל הכרה מלאה בכך לעניין זכויותיו וחובותיו".
לדברי ח"כ הרב משה רוט: "בהסכם הקואליציוני סוכם כי הצעת חוק זו תהיה הצעה ממשלתית, אך הדבר לא נעשה בלוח הזמנים שסוכם. לכן החלטנו להגיש את החוק כהצעה פרטית מטעם כל הסיעה כדי שנוכל לקדם את החוק מיד בתחילת מושב החורף".
כאמור, נראה שהבחירה בכיוון של חוק יסוד נובעת מהכוונה של הקואליציה והסיעות החרדיות להימנע מהעברת פסקת ההתגברות לעת עתה. בשבוע שעבר קרא ביטאונה של דגל התורה "יתד נאמן" להפסיק את התמיכה בפסקת ההתגברות ולעצור את ההפיכה המשטרית לצורך הידברות לאחר אישור החוק לביטול עילת הסבירות. זאת, כדי להפסיק את ההתקפות והעוינות על הציבור החרדי. דגל התורה היא הסיעה הליטאית בתוך יהדות התורה, שבראשה עומד יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני.