סגור
בחירות 2022 גג עמוד דסקטופ
בנימין נתניהו יו"ר האופוזיציה ויו"ר ה ליכוד ו מרב מיכאלי יו"ר מפלגת העבודה
מרב מיכאלי ובנימין נתניהו. מתמודדים לראשות מפלגה לא מקבלים מימון ( צילום: אלכס קולומויסקי, קובי קואנקס)

בלעדי
הח"כים מתמודדים, הציבור משלם: הכנסת מימנה את הפריימריז במפלגות ב־11.6 מיליון שקל

27 ח"כים מהליכוד קיבלו 8.9 מיליון שקל, 8 ח"כים מהעבודה – 1.4 מיליון שקל, 6 ח"כים ממרצ – 772 אלף שקל ו־4 ח"כים מהציונות הדתית – 592 אלף שקל. מתמודד שאינו ח"כ וייכנס לכנסת יקבל החזרים רטרואקטיבית

הכנסת שילמה 11.6 מיליון שקל ל־45 ח"כים למימון הפריימריז במפלגותיהם. כך נודע ל"כלכליסט". ארבע מפלגות עורכות פריימריז שעבורם הח"כים מקבלים מימון מהכנסת בהתאם למספר המתפקדים בכל מפלגה.
ח"כ בליכוד שמתמודד בפריימריז שייערכו מחר זכאי ל־330.6 אלף שקל, ח"כ שמתמודד בפריימריז בעבודה שייערכו היום מקבל 175 אלף שקל, בציונות דתית 148 אלף שקל ובמרצ 128.8 אלף שקל לכל חבר כנסת. המימון ניתן כמענק וחברי הכנסת לא נדרשים להחזירו – בין אם ייכנסו לכנסת הבאה ובין אם יישארו בחוץ.
מתמודד בפריימריז באחת מהמפלגות הללו שאינו ח"כ ויושבע לכנסת ה־25 יקבל מהכנסת החזר על הוצאותיו לפריימריז עד לתקרה בכל מפלגה. ההערכה היא שלפחות עוד 5 מתמודדים מהמחוזות בליכוד ייכנסו לכנסת ויקבלו מימון מהמדינה. מדובר בתוספת עלות של 1.65 מיליון שקל.
מנתונים שמתפרסמים כאן לראשונה עולה כי ל־27 ח"כים בליכוד שילמה הכנסת 8.9 מיליון שקל. לליכוד יש כיום 29 ח"כים מכהנים. יו"ר הליכוד בנימין נתניהו וח"כ יובל שטייניץ אינם מתמודדים בפריימריז.


בין מקבלי המימון לפריימריז בליכוד גם ניר ברקת שמסרב לקבל מהכנסת משכורת חודשית מאז נבחר באפריל 2019. היקף התשלומים המגיעים לברקת עבור משכורות נאמד בכ־2.3 מיליון שקל. לטענת ברקת, הוא לא לוקח כסף עבור עבודתו הפרלמנטרית אבל מממש כמו יתר חברי הכנסת את המימון לפריימריז.
בנוסף, הח"כ לשעבר אברהם נגוסה ליכוד קיבל מהכנסת הלוואה של 200 אלף שקל להתמודדות בפריימריז בליכוד בתמורה להצגת ערבות בנקאית.
במפלגת העבודה קיבלו הח"כים המכהנים ו־2 השרים עומר ברלב ונחמן שי מימון בסכום כולל של 1.4 מיליון שקל. יו"ר המפלגה מרב מיכאלי לא קיבלה מימון, שכן הוא ניתן רק לח"כ המתמודד בפריימריז על מקום ברשימה.
במרצ קיבלו את המימון 6 ח"כים: יאיר גולן שגם מתמודד על משרת יו"ר המפלגה, ניצן הורוביץ, מיכל רוזין, מוסי רז, גבי לסקי, ועלי סלאלחה. העלות: 772 אלף שקל.
עוד נודע כי זהבה גלאון המתמודדת על ראשות מרצ גייסה תרומות בסכום של 134,590 שקל. בין התורמים: שירה שילוח (5,000 שקל), יגאל אהובי (11,690 שקל) ובנו גיא אהובי (11,690 שקל), ינקי מרגלית ומנכ"ל משרד התעשיה לשעבר ראובן חורש.
בציונות הדתית קיבלו את המימון 4 ח"כים (אורית סטרוק, אופיר סופר, מיכל וולדיגר, ושמחה רוטמן) בסכום כולל של 592 אלף שקל. יו"ר הרשימה בצלאל סמוטריץ לא זכאי למימון כי לא התמודד על מקום ברשימה.
המימון למתמודדים בפריימריז על מקום ברשימה לכנסת נקבע בחוק מינואר 2018 ביוזמתו של ח"כ דודי אמסלם (ליכוד). החוק חוסך מהח"כים את הצורך לגייס תרומות למימון הפריימריז. החוק מעודד ח"כים מכהנים להתמודד בכך שהוא מעניק להם מימון מהמדינה גם אם הם חשים שאין להם סיכויים גבוהים.במסגרת הפריימריז הח"כים שוכרים משרדים ויועצים, עורכים כנסים ומפרסמים ברשתות החברתיות, בשלטי חוצות ובעיתונים.