סגור
בחירות 2022 גג עמוד דסקטופ
 משכן כנסת ישראל בירושלים
משכן כנסת ישראל בירושלים (צילום: לע"מ)

בחירות 2022
אתגרי הכנסת ה-25: אישור חוקי התקציב, הגיוס והפנסיות

לפתחה של הכנסת החדשה ממתינים שני חוקים שנויים במחלוקת: חוק הגיוס וחוק הפנסיות. במקרה של החלפת השלטון וצירוף ש"ס ויהדות התורה לקואליציה יחולו שינויים בחוק הגיוס שלו מתנגדים החרדים. קשה להניח שממשלה אחרת לא תחוקק את חוק הפנסיות

ב־15 בנובמבר תכונס הכנסת ה־25 לישיבת פתיחה חגיגית ראשונה שבה יושבעו ח"כיה. לאחר 3.5 שנים שבהן הכנסת כמעט לא עבדה, לנוכח 5 מערכות הבחירות, תתבקש המליאה בראש ובראשונה לאשר את הקמת הוועדות.
עד לכינון הקואליציה, אם אכן תקום, לכל המוקדם בסוף דצמבר, יוקמו ועדות זמניות: הכנסת, כספים וחוץ וביטחון. לאחר מכן יוקמו יתר הוועדות. בכנסת היוצאת, בשל טענתן לקיפוח במספר המקומות בוועדות החשובות (כספים, חו"ב ועוד), סירבו מפלגות האופוזיציה במשך תקופה ארוכה לשלוח את נציגיהן לוועדות אלה.
כתוצאה מכך לא הוקמו כמה מהוועדות החשובות כמו ועדת האתיקה, ולא פעל בכנסת גוף שיכול לפקח על התנהלות חברי הכנסת, כמו גם לדון בתלונות כנגדם. לאחר שתוקם ועדת כספים קבועה, היא תידרש לקראת סוף שנת התקציב לאשר העברת עודפי תקציב של מיליארדי שקלים בין סעיפים שונים, כמו גם משנת 2021 לשנת 2022.
בפני הכנסת מונחים שני חוקים שנויים במחלוקת בין הקואליציה לאופוזיציה: "חוק הגיוס" המסדיר את גיוסם לצה"ל של תלמידי הישיבות, ו"חוק הפנסיות" המעגן את המשך הסדרי הפנסיה בצבא. החוקים הללו התקבלו בכנסת היוצאת רק בקריאה הראשונה. המשך חקיקתם הוקפא בעקבות הקדמת הבחירות.
במקרה של החלפת השלטון וצירוף ש"ס ויהדות התורה לקואליציה יחולו שינויים בחוק הגיוס שלו מתנגדים החרדים. עתיד חוק הפנסיות שאותו מוביל שר הביטחון בני גנץ לא ברור במידה של החלפת השלטון, אם כי קשה להניח שממשלה אחרת לא תחוקקו.
זאת ועוד: החל מ־1 בינואר 2023 תפעל המדינה ללא תקציב מדינה מאושר, וזה יוגש לממשלה, אם תוקם, רק במרץ 2023, ובמאי–יוני 2023 לאישור הכנסת.