סגור

מועצת רשות המים אישרה לחבר את ישובי העמקים המנותקים למערכת הארצית

לפי התוכנית, ישובי בקעת הירדן, עמק חרוד ועמק המעיינות - שכיום אספקת המים אליהם מגיעה ממקורות טבעיים ומקומיים בלבד - ייהנו מכמויות מים גדולות ובאיכות טובה יותר, שיתקבלו דרך הכנרת והמוביל הארצי


מועצת רשות המים אישרה היום (ה') בצהריים את תוכנית הפיתוח לחיבור האזורים המנותקים באזור העמקים המזרחיים: בקעת הירדן, עמק חרוד ועמק המעיינות למערכת המים הארצית.

לפי רשות המים, מימוש תוכנית זו יאפשר לראשונה אספקת כמויות מים גדולות ובאיכות טובה יותר עבור החקלאות במקומות אלו, וזאת באמצעות חיבורם למערכת הארצית - הן דרך הכנרת והן דרך המוביל הארצי.

1 צפייה בגלריה
שטח חקלאי בקעת הירדן
שטח חקלאי בקעת הירדן
שטח חקלאי בבקעת הירדן
(צילום: נמרוד גליקמן)

התוכנית מוסיפה לאזור 96 מיליון קוב מים, מתוכם 86 מיליון קוב של מים חדשים שייכנסו לאזור, והיתר - מים מליחים שיעברו מעמק הירדן לבקעת הירדן. התוכנית תבוצע ע"י מספר אגודות מים ובהן אגודת עמק הירדן, אפיקי מים, בקעת הירדן וכן ע"י חברת מקורות (שלא היתה חלק מהתוכנית המקורית).
מקורות עתרה לבג"ץ
ההחלטה על חיבור האזורים המנותקים למערכת הארצית התקבלה בהמשך לשורת החלטות של מועצת רשות המים וכיישום החלטת הממשלה בנושא. חברת מקורות עתרה לבג"ץ נגד הכוונה לקבל את ההחלטות במועצת רשות המים, אך עתירתה תידון רק בחודש יולי.
השבוע פנתה מקורות לבג"ץ וביקשה להורות על צו ביניים דחוף שיאסור על מועצת המים להתכנס היום, אולם היא נדחתה בהחלטה של השופטת יעל וילנר. יחד עם זאת, ההחלטה שהתקבלה במועצת המים כוללת בתוכה כאמור גם את חברת מקורות ולא רק את אגודות המים הפרטיות. ממקורות נמסר בתגובה: "החברה טרם קיבלה את ההחלטה. לכשתתקבל - החברה תלמד אותה"
התוכנית שאושרה כוללת ארבעה רכיבים: הראשון הוא הזרמת כמות מים גדולה מהכנרת שהם מים שפירים במליחות טובה. הרכיב השני הוא הבאת מים מהמערכת הארצית. השלישי הוא שכלול מערכת המים באזור, ויצירת אפשרות לשכלל את המערכת ולנתב מים לחקלאות לפי סוגי הגידולים. גידולים שמתאימים להשקייה באמצעות מי קולחין ומים מליחים יושקו באמצעותם, וגידולים אחרים יושקו במים השפירים שיוזרמו לאזור. העוגן הרביעי של התוכנית כולל הקמת מתקן התפלה יבשתי.
מרשות המים נמסר כי תוכנית הפיתוח שתתבצע בשלבים, נותנת מענה לצורך לאספקת מים לחקלאות וכוללת גם טיפול בהיבטים סביבתיים, קיימות, תיירות וטיפוח נופי: "ביצוע התוכנית יוביל לכך שבעתיד אזור מורד הירדן יהפוך לפנינת חן למבקרים ויסייע לשיקום הטבע ובעלי החיים בסביבה".
לפי רשות המים, חלק בלתי נפרד בתוכנית, הינו ביצוע פעולות לשימור הכנרת כמקור מים אסטרטגי למדינת ישראל. פעולות אלו יסייעו למניעת ירידת המפלסים באגם לרמות המסכנות את אמינות אספקת המים במצבי חירום, ושמירה על היציבות האקולוגית באמצעות תגבור תחלופת המים וקיצור זמן שהותם בכנרת.
גיורא שחם, מנהל רשות המים ויו"ר המועצה מסר: "מדובר במשימה לאומית שתביא בשורה של ממש לתושבי בקעת הירדן, עמק בית שאן ואזורים נוספים. התוכנית שאושרה היום תספק פתרון מהיר, יעיל ומיטבי לתושבים ולחקלאות והיא בעלת תועלת משמעותית וארוכת טווח להבראת הכנרת ושימורה שנים קדימה עבור הדורות הבאים".