סגור
אורנה ברביבאי וארדואן
ארדואן ואורנה ברביבאי (AFP משרד הכלכלה והתעשייה)

מחממים יחסים: ישראל תחדש את פעילות הנספחות הכלכלית באיסטנבול

שרת הכלכלה והתעשייה הודיעה על חידוש הפעילות במטרה לאפשר קידום שיתופי פעולה כלכליים בין שתי המדינות, שהלכו ודעכו מאז המשט לעזה ב-2010, השתלטות צה"ל על המרמרה ובעקבות משברים נוספים שהעיבו על היחסים

ברקע התחממות היחסים המחודשת בין ישראל לטורקיה, שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי הודיעה היום (ג') על חידוש פעילות הנספחות הכלכלית של ישראל באיסטנבול, וזאת לאחר שפעילותה גוועה בשנים האחרונות ונוהלה במתכונת מצומצמת מאד.
בימים הקרובים צפוי מנהל סחר חוץ שבמשרד הכלכלה למנות נספח ישראלי שישרת בנספחות בטורקיה, שכן מאז 2019, עת סיים הנספח הכלכלי הקודם מוניר אגבאריה את תפקידו לא מונה לו מחליף והנספחות הופעלה באמצעות עובדת מקומית אחת.
לקראת חידוש הפעילות בנספחות באיסטנבול, שוקד מנהל סחר החוץ בראשות אוהד כהן על איוש של תפקידים נוספים בה וזאת במטרה לאפשר קידום של שיתופי פעולה כלכליים חדשים בין שתי המדינות, שהלכו ודעכו מאז המשט לעזה ב-2010 והשתלטות צה"ל על המרמרה ובעקבות משברים נוספים שהעיבו על היחסים ביניהן.
לדברי ברביבאי "לנספחות הכלכלית תפקיד מרכזי בהעמקת ובחיזוק קשרי המסחר עם טורקיה שהיא שותפת סחר חשובה של ישראל, בתמיכה וסיוע ליצוא הישראלי באמצעות זיהוי הזדמנויות עסקיות וביצירתן. פתיחתה המחודשת של הנספחות משקפת את המחויבות של ישראל להעמקת היחסים הכלכליים עם טורקיה, ובכוונתנו לקדם בקרוב ועידה כלכלית משותפת בין המדינות, לאחר למעלה מעשור".
אחת המשימות הראשונות שצפויה להוביל הנספחות הכלכלית במתכונתה המחודשת והמורחבת בטורקיה היא לכנס את הוועדה הכלכלית המשותפת לשתי המדינות, שלא התכנסה משנת 2009, ושדנה בסוגיות כלכליות המשפיעות על הסחר בין המדינות, תוך זיהוי חסמים המקשים עליו ופתרונם והיא צפויה להתכנס בסתיו הקרוב.
בין ישראל לטורקיה הסכם סחר חופשי שנחתם ב-1997 ולמעט עדכון מינורי שנעשה בו בשנת 2007, הוא לא עודכן: "יש לנו הרבה דברים שעליהם אנחנו רוצים לדבר עם הטורקים בכל הקשר ליחסים הכלכליים והמסחריים שלנו", אמר היום כהן, ממנהל סחר החוץ בשיחה עם כלכליסט: "כינוס הוועדה המשותפת של שתי המדינות הוא אחד הדברים שנכון לקדם ביחד לקראת בניית מערכת יחסים והידוק שיתופי הפעולה בין חברות מטורקיה לחברות מישראל".
טורקיה היא אחת מחמשת יעדי היצוא המרכזיים של ישראל ובשנת 2021 הסחר ההדדי בין המדינות הסתכם בכ-7.7 מיליארד דולר, עליה של כ-30% לעומת היקף הסחר ב-2020.
ישראל ייצאה ב-2021 לטורקיה סחורות ושירותים בהיקף של כ-2 מיליארד דולר. רוב הייצוא הישראלי לטורקיה הוא של כימיקלים, מתכות בסיסיות וגומי ופלסטיק. טורקיה ייצאה אשתקד לישראל בהיקף של כ-5.7 מיליארד דולר מתכות בסיס, מכונות ומיכון חשמלי ומכני, מוצרי תחבורה ותוצרת חקלאית טרייה: "כיום היצוא הישראלי לטורקיה הוא ריכוזי ויש פוטנציאל רב להרחבתו", אמר כהן.