סגור
האוניברסיטה העברית
האוניברסיטה העברית. "מדינות בלי זכויות אדם הן נחשלות" (צילום: אלכס קולומויסקי)

ראשי האוניברסיטה העברית: המהפכה המשפטית תאפשר לכלוא מתנגדים לממשלה

נשיא האוניברסיטה, פרופ' אשר כהן, והרקטור תמיר שפר כתבו לסגל ולסטודנטים ש"המדינה היהודית בסכנה". לדבריהם, קריאתו של ח"כ רוטמן לעצור את מנדלבליט הבהירה שמדובר בסכנה שאינה מאפשרת להחריש; ראשי אוניברסיטת בן-גוריון: "ערעור הדמוקרטיה מאיים על זכויות אדם ואזרח, במיוחד בפריפריה"

נשיא האוניברסיטה העברית, פרופ' אשר כהן, והרקטור תמיר שפר כתבו לסגל האוניברסיטה ולסטודנטים כי "המדינה היהודית-דמוקרטית נמצאת בסכנה מהסוג שלא חווינו עד כה". הם מזהירים ש"אם החוקים המוצעים יעברו – הממשלה תוכל לכלוא כל אדם שיביע עמדות שאינן נושאות חן בעיניה כי לא תהיה מערכת משפטית שתוכל לאזנה". לדבריהם, "במצב של סכנה כזאת אי אפשר להחריש".
על רקע זה כהן ושפר מחריפים את עמדתה של האוניברסיטה נגד ההפיכה המשטרית. הם מודיעים כי "הנהלת האוניברסיטה העברית מעודדת את חברות וחברי קהילתה ליטול חלק בהפגנות נגד החקיקה המשפטית ביום שני הקרוב, ולהיות חלק מהמאבק הדמוקרטי נגד הניסיון להפוך את ישראל למדינה שבה יש עריצות שלטונית והממשלה יכולה לעשות כרצונה". הם מצטרפים להודעת אוניברסיטת חיפה שכל תלמיד שיפסיד מבחן מחר יהיה זכאי למועד נוסף. אנשי הסגל רשאים לקחת יום חופש.
לדברי השניים, הממשלה מנסה "להעביר חוקים שבאופן פוטנציאלי יעניקו לה כוח בלתי מוגבל. כולנו מבינים ששינויים מסוימים נדרשים במערכת המשפטית, אך יש הבדל מהותי בין שינויים במערכת המשפטית לבין הרס מוחלט שלה". הם מציינים ש"כל אוניברסיטאות המחקר, ללא יוצא מן הכלל, הביעו את התנגדותן לכל ניסיון של פגיעה בזכויות אדם, והוציאו הודעה משותפת שבה הביעו את חששן הכבד מהחקיקה המשפטית המוצעת כרגע, ולא בכדי. מדינות שבהן לא נשמרות זכויות אדם ויש עריצות שלטונית הן ככלל מדינות נחשלות".
כהן ושפר מציינים: "ניסינו עד כה להתנהל בצורה זהירה, תוך כבוד לעובדה שחלק מתוכנו אינו חש בנוח עם עמדות חדות בנושא המשפטי". הם מאשימים את הממשלה ש"התקווה שיהיה דיון אמיתי על השינויים החוקתיים לצערנו התבדתה. חבילת החוקים הנוכחית, שהיא בעיני כמעט כל המומחים שוות ערך להרס המערכת המשפטית, מובאת לחקיקה ביום שני הקרוב. אנו רואים התבטאויות קיצוניות בצורה ממש יוצאת דופן שנאמרות על ידי פוליטיקאים, ואשר ניתן יהיה לבצען אם השינוי החוקתי יעבור".
לדבריהם, "הדוגמה אולי המחרידה ביותר הייתה של פוליטיקאי שדרש לכלוא את היועץ הממשלתי לשעבר מפני שהעז להעריך שיש סכנה לשפיכות דמים במדינה בעקבות השינויים החוקתיים". הם מתכוונים לקריאת יו"ר ועדת החוקה של הכנסה, ח"כ שמחה רוטמן, לעצור את היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, עו"ד אביחי מנדלבליט, בעקבות אזהרתו ש"המאבק ייגמר באלימות ומישהו ישלם את המחיר בדם".
ראשי אוניברסיטת בן-גוריון: "התהליך הנוכחי מהווה איום על החברה כולה"
ראשי אוניברסיטת בן-גוריון, הנשיא פרופ' דניאל חיימוביץ ויו"ר הוועד המנהל ירום אריאב, כתבו היום לסטודנטים ולסגל ש"הרפורמה המשפטית מהווה איום על החברה כולה". זאת לאחר שעד כה האוניברסיטה לא נקטה עמדה ברורה כמוסד בנושא ההפגנה מחר. גם במכתב הם אינם מתייחסים ישירות להפגנה, אבל פרסום של מסמך חריף כזה יום לפני ההפגנה הוא מסר ברור.
לדברי חיימוביץ' ואריאב, "הרפורמה מאיימת להקריס את הפרדת הרשויות במדינה, שהיא תנאי לכל דמוקרטיה באשר היא. בכך התהליך הנוכחי מהווה איום על החברה כולה ועל האוניברסיטאות והחופש האקדמי בפרט. לכן חובתנו המוסרית לכתוב מכתב זה".
השניים כותבים כי "מערכת האיזונים והבלמים בין רשויות המדינה היא תנאי יסוד לדמוקרטיה הישראלית, ללא קשר לדעות הפוליטיות. כשמבקשים לעדכן את המערכת הזו, יש לבצע בחינה מעמיקה, תוך ריסון עצמי, שיבטיח שינויים נכונים. כחלק מהאקדמיה הישראלית, עלינו לדרוש יצירת הליך שיפור ותיקון מאוזן ומדוד, שמטרתו לבנות ולא להרוס, לחזק ולא לדכא".
הם מציינים ש"רשות שופטת עצמאית שתגן על האוטונומיה של האוניברסיטאות והחופש האקדמי היא הבסיס ליכולתנו לחקור. ההיסטוריה הראתה כי החלשת מערכת המשפט בפעולות מופרזות עלולה לערער את העקרונות הבסיסיים של ההשכלה הגבוהה. ערעור יסודות הדמוקרטיה הוא איום קשה על ההגנה על זכויות אדם ואזרח, במיוחד בפריפריה, ונוגע אלינו כמוסד אקדמי בנגב".
ראשי אוניברסיטת בר-אילן השמרנית פרסמו לעומת זאת קריאה להידברות. במכתב לסטודנטים ולסגל הם מציעים "לרתום את הידע האקדמי והמקצועי ואת המיומנות שפותחו באוניברסיטת בר־אילן לצורך גיבוש הסכמות לאומיות בנושאים שבמחלוקת". נשיא האוניברסיטה, פרופ' אריה צבן, הרקטור פרופ' אמנון אלבק והמנכ"ל זהר ינון מזהירים ש"הדיון סביב הרפורמות המשפטיות עלול לצאת מגבולות השיח הלגיטימי, ואנו חוששים שהוא ידרדר את מדינת ישראל למלחמת אחים, חס וחלילה". הם קוראים למאבק "תוך התנגדות נחרצת לאלימות".