סגור
בנימין נתניהו מקבל חיסון חיסונים שיבא תל השומר 3
בנימין נתניהו מקבל חיסון של פייזר (צילום: רויטרס)

דו"ח המבקר
נתניהו הבטיח לפייזר בלעדיות על החיסונים - בלי להתייעץ עם קבינט הקורונה

על פי מבקר המדינה, ראש הממשלה הסתיר שסיכם עם מנכ"ל פייזר בשיחה טלפונית לתת "בלעדיות" לחיסונים של החברה, ללא התייעצות עם קבינט הקורונה או שרים בממשלה. "ההחלטות היו כרוכות בנטילת סיכונים שכן מדובר היה בחיסון חדש שמעולם לא נוסה". משרד רה"מ: "הבלעדיות הייתה עד סוף מרץ 2021 וניתנה קדימות לפייזר מטעמים מקצועיים-רפואיים"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הסתיר הסכמה בעל פה שנתן למנכ"ל פייזר בשיחה טלפונית על מתן "בלעדיות" לחיסונים של החברה, זאת ללא התייעצות עם קבינט הקורונה או שרים בממשלה, כך על פי דו"ח של מבקר המדינה. המשמעות היא, שההחלטה על חיסון האוכלוסייה כולה מתוצרת של חברה אחת התקבלה על ידי נתניהו - לבדו - בשיחת טלפון, ולא דווחה לקבינט הקורונה, הגוף המוסמך החוקי לקבל החלטות כאלו. ומשכך קבינט הקורונה לא אישר אותה.
עם זאת, יש לציין שבחוזה שנחתם בין ישראל לפייזר (למרות שחלקו עדיין חסום בעיני הציבור) נכלל דווקא סעיף "היעדר בלעדיות" שמאפשר לצדדים לפעול עם צד שלישי. "ההחלטות היו כרוכות גם בנטילת סיכונים הנוגעים לבריאות הציבור שכן מדובר היה בחיסון חדש שמעולם לא נוסה, מתבסס על טכנולוגיה חדשנית ושאושר בהמשך בתהליך מזורז. סיכונים אלו הוזכרו בשיחות ההיוועצות שקיים רה"ם (נתניהו) קודם לקבלת ההחלטות... " נכתב בדו"ח.
מנכ"ל משרד הבריאות דאז, פרופ' חזי לוי, הודה על דבר הבלעדיות בפני המבקר ומסר לצוות הביקורת בנובמבר 2022 כי "במהלך הרבעון הראשון של שנת 2021, כאשר התקבלו חיסונים של מודרנה, הוחלט להשתמש בהם לחיסון הפועלים הפלסטינים וכך לעמוד בהתחייבות לחיסון האוכלוסייה הישראלית בחיסוני פייזר בלבד", נכתב בדו"ח. לוי פעל תחת שר הבריאות, יולי אדלשטיין. לדברי לוי, "הבלעדיות לפייזר ניתנה לאחר שמוצה תהליך המשא ומתן עם שאר חברות התרופות, וכי פייזר הייתה החברה היחידה שיכלה לספק כמות כה גדולה של חיסונים, ולפיכך נוצרה "בלעדיות תוצאתית".
"הבלעדיות" הייתה עד סוף מרץ 2021 ונתנה קדימות לפייזר, מטעמים מקצועיים-רפואיים, נוכח העובדה שבאותה העת אף חברה אחרת לא הייתה מסוגלת לתת מענה נרחב ומהיר כמו החברה", מסרו בתגובה ממשרד רה"מ. מפייזר נמסר שהבלעדיות איננה קשורה לשיקולים עסקיים אלא להיבטים "בריאותיים": "במבט לאחור הנתונים שהתקבלו מישראל היו בעלי השפעה מכרעת ואולי אף שינו את כללי המשחק בהתמודדות עם המגפה ברמה העולמית, כפי שפייזר קיוותה". כאשר אותם הנתונים "היו מהימנים ובעלי ערך רב במיוחד, לא רק מנקודת מבט של פיייזר או ישראל, אלא גם בהיבט העולמי וכי הם היו אמורים לתרום לידע המדעי העולמי".
וזה בעצם לב ליבו של הדו"ח כפי שגם מאשרים בכירים במשרד המבקר: הפרכת המיתוס כי ליבו של "היהודי החם" בורלא (מנכ"ל פייזר) ויכולות השכנוע הבינלאומיות שיש "רק לנתניהו" הם שהכריעו את הכף. מדובר בעצם בהסכם WIN-WIN בין ראש ממשלה שהיה מוכן להביא כמות עצומה של חיסונים ושילם כ-3.4 מיליארד שקל (רובו לפייזר שכן עדיין ממשלת ישראל מסרבת להציג פירוט תשלום לפי חברות) ומנכ"ל חברה מסחרית שרצה לבדוק את יעילותו של מוצר חדש וניסיוני אך לצורך כך היה חייב במדגם "נקי" ללא מתחרים שרק בלעדיות, גם אם חלקית, היתה יכולה לספק.
המבקר מתייחס ל"הסבר" להסתרה של נתניהו לגבי אותו סעיף בלעדיות: "החשש מהדלפת פרטי ההסכם אינו יכול להצדיק את הדרך שבה התקבלה ההחלטה, ולהפך". כלומר, אינו פותר את רה"מ ואינו מהווה תירוץ להתנהגותו של נתניהו.
על פי המבקר, "הממשלה ה-35 החליטה כי קבינט הקורונה ישמש מסגרת תיאום עליונה בטיפול במשבר הקורונה וכן ירכז את אסטרטגיית היציאה. חיסוני הקורונה שימשו רכיב מרכזי באסטרטגיית היציאה. היות שמדובר היה בחיסון חדש שמתבסס על טכנולוגיה חדשנית, שמעולם לא נוסה ואשר אושר בהמשך בהליך מזורז, הרי שמשמעות הדבר היא שלצד התרומה הצפויה מהתחסנות כלל האוכלוסייה, יש גם סיכונים הנוגעים לבריאותה. חומרת הסיכונים וההיקף הרחב של השלכותיהם מחזקים את הצורך שהחלטות שכאלו יתקבלו בפורום שרים מתאים והולם, שלצורך עניין זה נקבע כקבינט הקורונה.
"משלא הוסמך רה"מ (נתניהו) על ידי הממשלה לקבל החלטות בנושא זה, היה עליו לפעול בהתאם להחלטת הממשלה כאמור ולהביא לדיון בפני קבינט הקורונה את הסיכום שלו עם מנכ"ל פייזר שמשמעותו מתן בלעדיות לחברה עד מרץ 2021 לחיסון האוכלוסייה". המבקר מרחיב: "למעט שני עדכונים כלליים לגבי המגעים שהתקיימו עם חברות התרופות ולגבי הצורך להמתין לאישור ה-FDA, ההחלטה האסטרטגית שתוצאתה הייתה מתן בלעדיות לפייזר וכן העובדה שהנושא כבר סוכם טלפונית עם מנכ"ל החברה, לא דווחו ע"י רה"מ או כל גורם אחר לקבינט הקורונה; משכך קבינט הקורונה לא אישר אותן, זאת אף שעל פי החלטת הממשלה קבינט הקורונה הוסמך לרכז את האסטרטגיה ליציאת ישראל ממשבר הקורונה... אין זו החלטה רגילה או פעוטה שנכון לקבלה על ידי גורם אחד, בכיר ככל שיהיה - ראש הממשלה, ללא הסמכה ע"י הממשלה. וגם לא - כנטען בתשובת רה"מ - לקבלה בידי גורמי המקצוע של משרד הבריאות. הממשלה גם לא קיבלה החלטה להסמיך את רה"ם לקבל החלטות אלו במקומה".
בסופו של דבר מסכם המבקר, "בפועל ההחלטה הובילה לכך שרוב רובה של האוכלוסייה הישראלית חוסנה בחיסונים אלו (של פייזר-א.פ.)". הוא מסיים את הדו"ח עם המסקנה של ועדת ליפקין-שחק מ-2007 (המשך ועדת וינודרג):" קבלת החלטות מחייבת מיומנויות רבות והיבטי חשיבה רבים, שאינם יכולים להיות מנת חלקו של אדם אחד, מוכשר ככל שיהיה, או של ארגון אחד, גדול ככל שיהיה".
ממשרד הבריאות נמסר, "מדינת ישראל הייתה הראשונה שהתחסנה והובילה מבצע חיסונים מפואר, הראשונה שעלתה על תופעות לוואי ושקיבלה החלטות שהובילו את כל העולם. לא הייתה מבחינת משרד הבריאות כל הבטחת בלעדיות לחברת פייזר או כל חברה אחרת. ביוזמת משרד הבריאות בהסכם מול חברת פייזר אף ישנו סעיף על כך שאין בלעדיות. הסכם זה מפורסם בשקיפות באתר משרד הבריאות. בישראל נרכשו וניתנו גם חיסונים מחברות שונות משאלו סיימו את כל שלבי האישור הנדרשים לכך, כמקובל".
מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ראש הממשלה נתניהו הוציא את ישראל ראשונה בעולם ממגיפת הקורונה, הציל חיים רבים והזניק את כלכלת ישראל. כפי שכתב מבקר המדינה: "במבחן התוצאה, ההחלטה שקיבל רה"מ להיענות בחיוב להצעת פייזר למתן בלעדיות לחברה עד מרץ 2021 תרמה למניעת תחלואה קשה ואף מנעה מוות של ישראלים רבים. לאורך כל ניהול המגפה עבד רה"מ נתניהו עם שר הבריאות, גורמי המקצוע במשרד הבריאות ובמשרדים הרלבנטיים, וכן התייעץ עם מנהיגים שונים בעולם שהתמודדו עם הפנדמיה".