סגור
מימין יצחק תשובה ו עידן עופר
מימין יצחק תשובה ועידן עופר (צילומים: אייל טואג, עוז מועלם)

הגופים הריכוזיים ב-2024: יצחק תשובה ועידן עופר בחוץ, משפחת שנידמן בפנים

במסגרת עדכון רשימת הגורמים הריכוזיים נוספו לרשימה ביג מרכזי קניות של האחים רוני ויהודה נפתלי, צור שמיר אחזקות של משפחת שנידמן השולטים בביטוח ישיר ומימון ישיר, מבנה נדל"ן של דוד פורר, בתי זיקוק אשדוד (בעקבות התפצלותה מקבוצת פז חברת הנפט) וקבוצת בז"ן שאינה עוד חלק מקבוצת עידן עופר. רני צים והחברות שבשליטתו התווספו לרשימת הגורמים הריכוזיים בשל השליטה בפסגות

קבוצות העסקים של יצחק תשובה ועידן עופר (מלבד חברות הקשורות לזיכיון ים המלח) וכן איש העסקים נתן חץ - בחוץ, האחים רוני ויהודה נפתלי, משפחת שנידמן ורני צים - בפנים. כך עולה מרשימת הגורמים הריכוזיים לשנת 2024.
הוועדה לצמצום הריכוזיות פרסמה היום (ד') את עדכון רשימת הגורמים הריכוזיים, רשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים ורשימת הגופים הפיננסיים המשמעותיים. המשמעות של הופעת חברה ברשימות היא שמתן רישיונות או זיכיונות בתשתיות חיוניות, או הפרטה של חברות ממשלתיות על ידי המדינה, לגורמים המנויים ברשימות, מחייבים את הרגולטור לשקול שיקולי ריכוזיות כלל-משקית ולהיוועץ בוועדה לצמצום הריכוזיות לגבי ההשלכות של ההקצאה על הריכוזיות הכלל-משקית.
בנוסף, להימצאות ברשימות השלכות בהקשר לחובת ההפרדה בין תאגידים ריאליים משמעותיים ובין גופים פיננסיים משמעותיים.
במסגרת עדכון רשימת הגורמים הריכוזיים (ריאליים או פיננסיים) נוספו לרשימה הקבוצות הבאות: ביג מרכזי קניות בע"מ והשולטים יהודה נפתלי ורוני נפתלי; צור שמיר אחזקות בע"מ והשולטים דורון שנידמן, משה (מוקי) שנידמן ושרה שנידמן; מבנה נדל"ן בשליטת דוד פורר, בתי זיקוק אשדוד (בעקבות התפצלותה מקבוצת פז חברת הנפט). קבוצת בז"ן (בתי זקוק לנפט בע"מ) שאינה עוד חלק מקבוצת עידן עופר. רני צים והחברות שבשליטתו התווספו לרשימת הגורמים הריכוזיים בשל השליטה בפסגות.
כמו כן, נגרעו וסווגו אחרת תאגידים ויחידים בקבוצות שונות, לאור שינויים שהתרחשו בקבוצות אלו. כאמור הבולטים שבהם הם קבוצת דלק-תשובה שנגרעת הן מרשימת הגורמים הריכוזיים והן מרשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים. גריעתה מהרשימות מתבצעת בעקבות מכירת החזקותיה במאגר הגז תמר, ומכיוון שהיקף האשראי שנטלה הצטמצם וירד מתחת לרף. בהתאם, גם בעל השליטה בחברה יצחק תשובה יוצא מן הרשימות.
גם קבוצת עידן עופר חדלה מלהיות ריאלית משמעותית, מאחר שמחזור המכירות והאשראי של הקבוצה בישראל הצטמצמו, בעקבות מכירת השליטה בבז"ן ובצים שירותי ספנות משולבים בע"מ. הקבוצה חדלה להיות בעלת זכות בלפחות ארבעה תחומי תשתית חיונית, באמצעות לפחות עשרה רישיונות או חוזים.
עם זאת, קבוצת עידן עופר ממשיכה להיות גורם ריכוזי בשל החזקה של למעלה ממחצית מהפעילות בתחום הפוספטים (פרט 9.1 לתוספת) ובתחום הפעילות שעליו חל חוק זיכיון ים המלח.
נתן חץ חדל מלשלוט באלוני חץ, שהיא תאגיד ריאלי משמעותי בשל היקף האשראי הקובע שנטלה, ויוצא מהרשימה. אלוני חץ נותרת ללא שולט.
רשימת הגופים הפיננסיים המשמעותיים כוללת 17 קבוצות, שבהן, 5 בנקים ו-11 גופים מוסדיים, ששווי כלל נכסיהם עולה על 44.431 מיליארד שקלים.
ברשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים 29 קבוצות, שמתקיים בהן לפחות אחד מהתנאים הבאים: האשראי הקובע של התאגיד הריאלי עולה על 6.664 מיליארד שקל (15 קבוצות); מחזור המכירות הקובע של התאגיד הריאלי עולה על 6.664 מיליארד שקל (19 קבוצות) או על 2.221 מיליארד שקל בשוקי מונופולין.
ברשימת הגורמים הריכוזיים 88 קבוצות שכוללות לפחות אחד מאלה: גוף פיננסי משמעותי; תאגיד ריאלי משמעותי; גורם בעל השפעה בתחום השידורים או העיתונות הכתובה (29 קבוצות); היקף פעילות מצטבר בתחום תשתית חיונית העולה על מחצית מכלל הפעילות באותו תחום (18 קבוצות), בעלי זכות בלפחות ארבעה תחומי תשתית חיונית באמצעות לפחות עשרה רישיונות או חוזים.