סגור
העיתון הדיגיטלי
20.04.25
כיתה תלמידים בראשון לציון
מורה בכיתה. ירידה ברצון להצטרף למקצוע (צילום: תומי הרפז)

צניחה של 22% במספר המורים החדשים שהצטרפו למערכת החינוך השנה

לפי נתוני הלמ"ס, מספר עובדי ההוראה החדשים שנכנסו למערכת החינוך צנח מכ-15 אלף בשנת הלימודים הקודמת לכ-11.5 אלף בלבד השנה. שיעור העובדים החדשים במערכת ירד מ-7.1% ל-5.4%. הסיבות האפשריות: ירידה במספר בוגרי המכללות להוראה וירידה חדה ברצון להצטרף במקצוע

ירידה דרמטית של 22% במספר עובדי ההוראה החדשים שנכנסו למערכת החינוך - מ-14,888 בשנת הלימודים הקודמת (תשפ"ד 2023/4) ל-11,624 בלבד בשנת הלימודים הנוכחית (תשפ"ה, 2024/5). שיעורם של עובדי הוראה חדשים בכלל מערכת החינוך ירד מ-7.1% בשנת תשפ"ד ל-5.4% בשנת תשפ"ה. כך לפי נתוני הלמ"ס, שאינה מפרשת את הנתונים. הנתון הקשה יכול להיות מוסבר בירידה במספר בוגרי המכללות להוראה, וכן בירידה גדולה ברצון להצטרף למקצוע.
בחינוך העברי נוספו 9,942 עובדי הוראה חדשים בתשפ"ה, לעומת 12,670 בתשפ"ד (ירידה של 21.5%), ובחינוך הערבי - 1,681 לעומת 2,218 (ירידה של 24.2%). שיעורם של עובדי ההוראה החדשים בחינוך העברי ירד מ-7.7% בתשפ"ד ל-5.9% בתשפ"ה, והשיעור בחינוך הערבי ירד מ-4.9% ל-3.6%.
גם נתוני העזיבה מדאיגים מאוד, אלא שהם נמדדים שלוש שנים אחורה. עלייה של 7.2% במספר עובדי ההוראה שעזבו את מערכת החינוך נרשמה מ-10,123 בשנת הלימודים תשפ"א (2020/1) ל-10,847 בשנת תשפ"ב (2021/2). בשנת תש"ף (2019/20) עזבו את המערכת 8,158 מורים בלבד, כך שמדובר בעלייה של 33% בכמות העוזבים תוך שנתיים. נתון מדאיג נוסף: שיעור העזיבה של מורים בחינוך העברי עומד על 6.0% לעומת 3.9% בלבד בחינוך הערבי. מדובר בשנות הקורונה וייתכן שהדבר תרם לנתונים הקשים.