סגור
רום כנרת סי טאוור
סי טאוור של רום כנרת (צילום: רום כנרת)

ביהמ"ש דחה כניסת משקיע שטען כי ברצונו להזרים 190 מיליון שקל לחברת רום כנרת שקרסה

הנאמנים דיווחו לאחרונה כי למעלה מ-450 נושים הגישו תביעות חוב בסך העולה על מיליארד שקל, וכי הם חקרו את הבעלים אילן ששון; שופטת המחוזי בתל אביב נועה גרוסמן דחתה את הצעת ההשקעה: "ייכנס לתמונה משקיע חדש שיסעיר את הרוחות? לא בא' רבתי"

איש העסקים אילן ששון, בעלי חברת הנדל"ן רום כנרת שקרסה נחקר ארוכות במשרדי נאמני קבוצת רום כנרת – כך עולה מדו"ח שהגישו השבוע הנאמנים, עו"ד שי מילוא ועו"ד אהוד גינדס. "הנאמנים נוקטים בפעולות רבות על מנת למקסם את נכסי החברה והזכויות בפרויקטים השונים. הנאמנים מנהלים חקירות מקיפות לשם בירור נסיבות קריסת קבוצת רום כנרת. לשם כך, בין היתר, הוגשו על ידם מספר בקשות. אילן ששון נחקר ארוכות במשרדי הנאמנים", צוין בדו"ח. הנאמנים מונו לחברת הנדל"ן בשנה שעברה ובהמשך טענו כי למעלה מ-450 נושים הגישו תביעות חוב בסך העולה על מיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
הנאמנים שמונו לרום כנרת אהוד גינדס ו שי מילוא
הנאמנים שמונו לרום כנרת אהוד גינדס ו שי מילוא
הנאמנים שמונו לרום כנרת אהוד גינדס ושי מילוא
(צילום: עמית שעל)
בתוך כך דחה היום (ה') בית המשפט המחוזי בתל אביב הצעת השקעה בסך 190 מיליון שקל ברום כנרת. השופטת נועה גרוסמן ציינה בהחלטתה כי חברת רום כנרת השקעות "קרסה בקול נפץ גדול" בחודש אוגוסט 2023. עורכי הדין אהוד גינדס ושי מילוא מונו כנאמנים על נכסיה והם עמלים, כלשון ההחלטה, למפות את חובותיה ולצמצם את הנזקים שנגרמו לרוכשי הדירות בפרויקטים השונים של החברה תוך ניסיונות להוציא לפועל את הפרויקטים.
לפני למעלה מחודש הוגשה בקשה לבית המשפט להתיר כינוס אספות נושים על מנת לדון בהצעת הסדר נושים. השופטת מציינת כי "הבקשה הוגשה על ידי משקיע המורכב מקבוצה של שלושה גורמים שהם: אוריה יזמות, אטלס פיננסים ואופקים גשם. המשקיע טוען כי המתווה שהציעו הנאמנים בדוחות המשקפים את העבודה הרבה אותה השקיעו עד כה וצפויים להשקיע גם בעתיד, בסופו של יום יגרום לפירוק החברה ולדעתו גם לא יועיל לנשייה. לעומת זאת, הוא סבור כי המתווה של הסדר הנושים שאותו הכין המשקיע ייתן לטעמו 'מענה מיטבי למכלול הבעיות שהועלו על ידי המציעים'. המשקיע סבור, כי קיימת היתכנות סבירה, כי ההצעה שמפורטת על ידו תתקבל ע"י כלל נושי החברה. במיוחד כי הוא מתכוון לדבריו להזרים לקופת הנאמנים סכום משמעותי בסך 190 מיליון שקל ואף מצהיר על כוונתו להפקיד בקופת בית המשפט ערבות בנקאית של 10 מיליון שקל". השופטת אף ציינה בהחלטתה כי המשקיע פירט את הצעתו תוך שהוא סוקר פרויקט אחר פרויקט ואכן מגדיר לוחות זמנים אופטימיים לתשלום חלק מהחובות לנושים.
השופטת מציינת עוד בהחלטה כי "ההצעה נתמכה בתצהירו הקצר של יוסי מוזס הלא הוא אטלס פיננסים עוסק מורשה. המצהיר לא הרחיב רבות על המקורות הכספיים בשיעור 190 מיליון שקל שבדעתו להפקיד להבטחת הפרויקט ומנין ישיג אותם. אך הצהיר, כי מקור הכספים אינו קשור לרום כנרת, באילן ששון בעל השליטה בה, בחברות קשורות או בכספי נושים של רום כנרת או רוכשים".
מנגד הנאמנים טענו כי אין מקום להתיר כינוס אספות נושים על מנת לדון בהסדר הנושים, כי הצעת ההסדר הנוכחית מהווה בעיקרה מחזור של הצעה קודמת לעיכוב הליכים לשם גיבוש הסדר חוב אותה הגיש ששון בשמו ובשם חלק מן החברות וכי ההצעה אינה בעלת ערך, לא תסייע לנושי החברות ואף תגדיל את נזקיהם. לטענתם, חרף תצהירו של יוסי מוזס, הבקשה הנוכחית למעשה נשענת על הצעה קודמת שהגיש אילן ששון.
השופטת דחתה כאמור את בקשת המשקיע וקבעה כי "הנאמנים עמלו לא מעט כדי למפות את מצבה של החברה ואת הפרויקטים השונים שהיו תחת ידה ותחת ידי החברות הבנות שבשליטתה. באזמל חד הם ניתחו את הפעולות הנחוצות לצורך הצלת הפרויקטים, ממש כך. על מנת שהרוכשים, בעיקרם אנשים תמימים שהשקיעו את עיקר הונם, עתידם וחלומותיהם, בעיסקה לרכישת דירת מגורים לא ימצאו עצמם לפני שוקת שבורה לפני חברה חדלת פירעון שפעלה כחברה יזמית בתחפושת מלאכותית של מארגנת קבוצות רכישה, ואשר איננה יכולה כיום למלא את התחייבותה".
השופטת מוסיפה וקובעת כי "כניסתו של 'משקיע' חדש לתוך המארג הזה בנקודת זמן זו, לא רק שלא תועיל לקידום הפרויקטים, לנושי החברה, למשעבדים והמממנים, ולחברי קבוצות הרכישה השונות, אלא אף עשויה לקרוע את המארג שהנאמנים כה עמלים לטוות כדי לשקם ולהציל את הפרויקטים. עד שחברי קבוצות הרכישה השונות מצליחים להתאגד ביניהם ועם הנאמנים, במטרה לשקם את הפרויקטים ולהציל ולו במחיר גבוה משמעותית ממה שקיוו לו את הדירות שרכשו, ייכנס לתמונה משקיע חדש שיסעיר את הרוחות? ויגרום שוב לקרעים וסכסוכים בין חברי הקבוצות השונות לבין עצמם? וכפועל יוצא לעיכובים משמעותיים למציאת פתרונות לאחר שהנאמנים כבר יצאו לדרך והם עמלים להסדיר את כל הנושא? לטעמי - התשובה שלילית . לא בא' רבתי".
השופטת נמנעה מלהיכנס לטענה העובדתית שהעלו הנאמנים והיא, כי המשקיע המדובר למעשה אינו משקיע "חדש" אלא מדובר במיחזור של הצעה קודמת שהגיש אילן ששון ערב הקריסה. "אחת היא לי אם מדובר בהצעה ממוחזרת שהגורם העומד מאחוריה שונה מזה המוצהר, או בהצעה חדשה והמשקיע הוא אכן מי שהוא מצהיר שהוא. כך או כך, לעת הזו, ההצעה, אפילו הייתה מלוטשת ומהודקת יותר, עלולה להכניס טריז בגלגלי השיקום שכבר החלו לנוע לגבי הפרויקטים השונים. אני רואה לנכון לדחותה גם מסיבה זו. נימוק נוסף לדחיית ההצעה הוא חוסר הממשות והחורים הפעורים בה".
לסיום, קובעת השופטת כי ההצעה עצמה אוורירית, נטולת ממשות, מלאה בסיסמאות אך אין תכנית של ממש ביחס לכל פרויקט. "למעשה, התכנית הקוסמת שמציע המשקיע אינה בעלת תוכן ממשי והיא כולה מקסם שווא. לא די בפרוספקטים הצבעוניים שצורפו כנספחים", קבעה.