סגור

לראשונה: נהגי אוטובוס יעברו מחברה לחברה – והוותק שצברו יישמר

חברת מטרופולין חתמה עם ההסתדרות על הסכם שמאפשר קליטת נהגים מחברות אחרות ללא מחיקה של הוותק שצברו; ההסכם יחול רטרואקטיבית; בישראל קיים מחסור של כ-3,000 נהגי אוטובוסים בתחבורה הציבורית

ההסתדרות וחברת מטרופולין חתמו על הסכם שבמסגרתו נהגי אוטובוס שייקלטו בחברה יוכלו לשמור על הוותק שצברו מהמעסיק הקודם ולקבל בגינו שכר בסיס גבוה. באותו הסכם הוחלט כי לנהגים יתאפשר גם לשמור על ימי החופשה וההבראה השנתיים שנובעים מהוותק שנצבר – וזאת בכפוף להצגת אישורים רלוונטיים. ההסכם צפוי לחול גם רטרואקטיבית, וישפיע גם על נהגים שמועסקים במטרופולין ולא זכו בעבר להכרה בוותק מהמעסיק הקודם.
שכרם של נהגי האוטובוס הוותיקים בחברת מטרופולין עומד על כ-46 שקל לשעה, כך לפי הסכם שנחתם עמם לפני כשנתיים ותקף עד שנת 2023. בחברות התחבורה הציבורית האחרות שכר הנהגים נע בין 43 ל-60 שקלים לשעה. מספרים אלו משקפים שרובם המוחלט של נהגי האוטובוס מרוויחים פחות מהשכר הממוצע במשק שעומד על כ-12 אלף שקל לחודש, אך מרביתם משתכרים בדומה לשכר החציוני שנע סביב 8 אלף שקל בחודש.
בישראל חסרים היום מעל 3,000 נהגים בתחבורה הציבורית, ומצב זה צפוי רק להחמיר. כתוצאה מכך, חברות התחבורה הציבורית "נלחמות" על נהגי האוטובוס ומציעות להם שלל הטבות. בפברואר השנה פורסם בכלכליסט כי אגד מציעה מענק של 20 אלף שקל לכל נהג שיצטרף לחברה. המאבק על נהגי האוטובוס הוא גם על שימור הנהגים הקיימים כדי למנוע פרישות ו"עריקות" לחברות התחבורה המתחרות.

1 צפייה בגלריה
אוטובוסים של חברת מטרופולין תוצרת גולדן דרגון סין סינית הראשונים ש מונעים באמצעות גז
אוטובוסים של חברת מטרופולין תוצרת גולדן דרגון סין סינית הראשונים ש מונעים באמצעות גז
אוטובוסים של חברת מטרופולין
(צילום: בן ניקסון)
חברת מטרופולין פועלת כ-21 שנים, מעסיקה כ-1,600 נהגות ונהגים ופועלת באשכולות שונים ברחבי הארץ דוגמת השרון, הנגב וגוש דן. עובדי החברה מאוגדים בהסתדרות מזה כחמש שנים.
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בירך על ההסכם שמיטיב משמעותית את תנאי ההעסקה של הנהגים בחברה ואמר: "מה שעשתה היום ההסתדרות זה תיקון של עוול ארוך-שנים בענף, והודות להבנות עם מטרופולין – מהחברות ההוגנות ביותר בתחום – הצלחנו סוף סוף לשנות את פני הענף: כעת, יש כבוד אמיתי לנהג, יש כבוד גם לוותק. אנחנו נמשיך להיטיב את תנאיהם ואת זכויותיהם של העובדים בתחבורה הציבורית כדי לאפשר לענף הזה להמשיך לצמוח".
יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי הוסיף: "אנחנו גאים להסדיר נושא קריטי ופורץ דרך זה יחד עם חברת מטרופולין, ומקווים ששאר החברות בתחבורה הציבורית יאמצו את ההסכם על מנת שנהגים ימשיכו ליהנות מרציפות זכויות במעבר בין מעסיקים".
יו"ר מטרופולין ערן כץ: "נהגות ונהגי התחבורה הציבורית מחזיקים על כתפיהם את כל התחבורה הציבורית במדינת ישראל, ומספקים שירות יומיומי לציבור בתנאים מורכבים ביותר. לא יתכן שעובדות ועובדים מסורים אלו ייאלצו להיות במצב של חוסר ודאות לגבי הביטחון התעסוקתי שלהם. חברת מטרופולין בשיתוף ההסתדרות גאה להוביל את סיום העיוות הזה ואת חוסר הוודאות האישי שנבע ממנו. כל נהגת ונהג תחבורה ציבורית שיגיעו למטרופולין, יידעו שזכויות הוותק שלהם יישמרו ויימשכו, וזאת בנוסף לשיפור תנאי השכר הקיימים".