סגור

מחאת הדיור החדשה: חשיפת מחיר הדירה והגבלתו

בניגוד ל־2011 איש לא ממהר להציב אוהלים בשדרות רוטשילד, אך הרשתות החברתיות גועשות במחאה. בין הדרישות: איסור פרסום מודעות ללא מחיר וסירוב למחירים מופקעים. שיכון ל' בת"א ופרדס־חנה־כרכור לדוגמה

הזינוק במחירי השכירות לצד היצע הולך ומצטמצם של דירות להשכרה הוביל במספר אזורים ברחבי הארץ למחאות מקומיות ברשתות החברתיות שעד כה טרם נראו בהיקפן, גם לא במחאת הדיור של שנת 2011. נכון, פייסבוק חיה ובעטה גם אז, ובהתאם גם באותם ימים נשמעו קריאות לשינוי ברשתות. אך בניגוד למחאת יוקר המחיה של 2011 - אשר החלה כמחאת דיור - ובה הדגש היה על פעילות מול הממשלה והטייקונים, והוצאת ההמונים אל רחובות הערים, כעת מסתמן, כי לפחות לפי שעה, המחאה מסתכמת למסכים. זאת אף שחלק מהמארגנים לא שוללים יציאה לרחובות וחושבים כי למהלך כזה יש עדיין כוח רב.
פרדס חנה־כרכור היא אחד מאותם היישובים שמצאו עצמם בגל עליות בלתי סביר במחירי השכירות הודות לביקוש למגורים באזור שנחשב עדיין לכפרי, אך גם ניתן להגיע ממנו למרכז הארץ בקלות יחסית. גיל סהר, יליד המושבה שבעצמו שוכר בה דירה, החליט כי הגיע הזמן לנקוט עמדה ולהפסיק לעמוד מהצד, בדיוק כפי שעשה לפני שנתיים בימי הקורונה כאשר המחירים החלו להרים את הראש.
2 צפייה בגלריה
גיל שחר פעיל במחאת הדיור
גיל שחר פעיל במחאת הדיור
גיל סהר, ממובילי המחאה בפרדס חנה כרכור
(צילום: שרון צור)
באותם הימים, כך הוא מספר, הקים קבוצה בשם "לוחמי הדיור" שהחלה לתפוס תאוצה. לדבריו, באותה העת הוא הרגיש שהצליחו למשך תקופה מסוימת למתן את המחירים. בהמשך הוא זנח את הנושא לתקופה, אך כעת ראה שהמצב גרוע בהרבה. בתגובה כתב סהר את הפוסט הבא שגרר אחריו בתוך כמה שעות כ־200 תגובות לצד מאות לייקים. "שכל שוכר ירשום כמה הוא משלם על הדירה שלו. כמה חדרים יש בה, קרקע/יחידת דיור/דירת גן וקומות, כמה שיותר פרטים. ככה אנשים שמחפשים דירות יוכלו לקבל פרספקטיבה. כי מחירי שכירויות השתגעו שוב כמו לפני שנתיים. לכו על זה! אני כאן כדי לעקוב".

מחיר מומלץ או מחיר מופקע

כאמור, התגובות לא איחרו לבוא. שוכרים החלו להעלות את מחירי השכירות של הבית או הדירה שלהם, בליווי של המלצות תושבים ושוכרים אחרים לגבי מחיר מומלץ לעומת מחיר מופקע. לצד התוצאות עלו מיני דוגמאות להצעות שכירות מוזרות אך יקרות כמו קרוואן נגרר שמושכר בכרכור בתמורה ל־3,500 שקל בחודש. באחת התגובות מספרת תושבת המקום כי "גרתי בפרדס חנה עד לפני שנה ושילמתי 5,200 על בית קרקע, 6 חדרים. השוכרים שהחליפו אותי משלמים 6,700(!!) בלתי נתפס". תושבת אחרת כותבת: "דירת 5 חדרים, דו־משפחתי במושבה הלבנה (נווה פרדסים), משלמים 5,700. בעל הבית העלה ל־8,500 שקל. חתמו איתו משפחה מהקריות על הסכום ההזוי". עם זאת, לצד אלה ישנם גם מחירים שפויים, מרביתם כך זה נראה מקורם בחוזים ישנים יותר.
חשיפת מחיר השכירות של כל בית ואזור היא אחד הסודות השמורים של בעלי הדירות והמתווכים שנוהגים לציין בפני השוכרים כי המחיר שהם משלמים נמוך לאזור. לכן, אחת ממטרות המחאה היא לקרקע את המתווכים שעל פי הטענה הם אלה שאחראים לחלק בלתי מבוטל מהעליות באמצעות יצירת קשר עם בעלי הנכסים, ומתן הצעות להכנסת שוכרים במחירים גבוהים יותר.
2 צפייה בגלריה
דירה להשכיר דירה להשכרה שכירות
דירה להשכיר דירה להשכרה שכירות
דירה להשכיר
(שאול גולן)
בשלב השני, מדובר על ייצור של מחירון שכירות לפי שכונות ובתים, מהלך לא פשוט באזור של צמודי קרקע שבו כל בית שונה משכנו. עם זאת, מחירון כזה, גם אם לא ידייק בחלק מהמקרים, יאפשר לשוכרים פוטנציאליים לקבל נקודות ייחוס ולהבין האם הם משלמים מחיר סביר עבור דירתם.
סהר מספר, כי בכוונתו לפעול בנושא בדומה לפעילותו לפני כשנתיים כשביקש לשוב לגור בפרדס חנה לאחר לימודים בבאר שבע. "בהתחלה היינו מגיבים לכל פוסט ופוסט, העלינו פוסטים של מחירים זולים יותר בתגובה על פוסטים של מחירים יקרים, ואפילו קיבלתי איומים מאחת המתווכות המקומיות שטענה שאני פוגע לה בפרנסה. כשבדקתי את המצב כעת, ראיתי שלא מדובר בהעלאת מחירים סבירה. בחצי השנה האחרונה חל זינוק לא הגיוני. למשל, לפני חצי שנה ושנה ראיתי שפרסמו בית במחיר של 5,200 שקל וכיום מבקשים על אותו הנכס כ־8,500 שקל".
אם בעבר סהר ייצר מחירון שכירויות וקרא לשוכרים שלא לפנות אל המתווכים כי הם ליבת הבעיה לטענתו, היום הוא עדיין לא שם אך לפי ההיענות בקבוצות הוא מעריך כי גם זה יגיע בקרוב. "בסופו של יום הנזק הוא לזוגות הצעירים שמנסים לחסוך לבית משלהם ומשלמים דמי שכירות גבוהים יותר מהמשכנתא שהיו מחזירים אם היו רוכשים בית. הבעיה היא שמחירי השכירות הנוכחיים לא מאפשרים לחסוך לבית. כשעליתי עם הפוסט הייתי בטוח שיגיבו כ־20 איש והגיבו קרוב ל־200. לפני שנתיים הקצב היה איטי יותר ולהערכתי עכשיו זה יקרה הרבה יותר מהר".
סהר סבור כי המחאה לא צריכה להישאר במסכים. "מחאה כמו ב־2011 שבה יוצאים אל הרחובות חייבת להגיע. מחירי הדירות עלו בצורה לא הגיונית והשכר לא עלה בהתאם. זוג צעיר עם ילד כמוני וכמו אשתי לא מצליח לחסוך לבית. שכר ממוצע של 20 אלף שקל כבר לא מספיק. אנחנו בין הפטיש לסדן בין שכירות גבוהה לבין זה שצריך לחסוך כדי לקחת משכנתא. לבעלי הדירות לא העלו באותו ההיקף, הסכומים שהם מבקשים הם חזיריים וזה ניצול ציני של המצב".
שרון אוחנה, מנהל קבוצת "פרדס חנה־כרכור זה הבית שלי" שבה עלה הפוסט, מספר כי בכוונתו לקחת במחאה חלק פעיל. "זה השיח הכי חם כרגע בפרדס חנה וכנראה בעוד מקומות בארץ. ב־15 השנים האחרונות הגיעו לכאן המון שוכרים ממרכז הארץ, הרבה צעירים מתל אביב שהופתעו לגלות מחירי שכירות נוחים ושפויים, אבל בשנה האחרונה הכפילו כאן את המחירים, אלה לא עליות זניחות. חבר שלי שילם 4,500 שקל ועוזב בגלל שדורשים ממנו 8,000 שקל. יש הרבה עוול בשוק הזה גם באותיות הקטנות שבחוזים. בעלי דירות לא מוכנים לתקן כלום, הכל על הדיירים. מי שעושה את הבלגן בפרדס חנה הם המתווכים, הם רעבים ומתסיסים את בעלי הדירות גם בנושא השכירות. אני עצמי מפרנס יחיד של ילדיי, ואני מחפש בית קרקע. אבל המחירים לא יורדים מ־8,000-7,000 שקל ואנשים לוקחים".
באופן מעשי, בכוונת אוחנה לחסום מודעות שמתפרסמות ללא מחיר שכירות, והוא חושב שצריכה להיות הגבלת מחיר של 4,500 שקל. "אני מבין שזה מהלך קיצוני כי יש כאן כל מיני סוגים של בתים, אבל הכוונה היא לגרום לבעלי הבתים להוריד מחירים. אני חושב שהממשלה מוגבלת ולכן אני חושב שהכוח הוא בידי האזרחים. זה יהיה קשה להתאחד אבל חייבים לנצל את המומנטום ולבצע מהלכים. צריך לגרום לכולם לחשוף מחירים, גם בגלל שיש הרבה בעלי דירות שמעדיפים לא לשלם מס הכנסה".

הצבת רף מחיר בשיכון למד

יוזמה נוספת ומתקדמת יותר התגבשה בימים האחרונים בצפון תל אביב. אתמול בערב פרסמו תושבים בעמוד הפייסבוק של "שכונת למד תל אביב ־ הדף הרשמי" ובקבוצת הווטסאפ המקומית הודעה שמכריזה "שכונת למד נלחמת במחירי השכירות". הכוונה של ההנהגה היא לקבוע רף מחיר בשכונות למד הוותיקה והחדשה, תוך תיאום עם משרדי תיווך, וכך להגביל את מגמת עליית המחירים.
נוסח ההודעה, שעליו חתומה הנהגת השכונה, שאותה מוביל אלון לוי, מכריז כי "אנחנו ביחד איתכם מוכנים לצאת למלחמה כנגד אוזלת היד של המדינה ושל העירייה במחירי השכירויות. כולנו מבינים מה זה ביקוש והיצע, אבל עדיין מישהו צריך לעצור את הסחרור הזה". לצורך העניין הם הודיעו כי מחיר השכרתה של דירת 5 חדרים יגיע ל־11אלף שקל, דירת 4 חדרים עד 9,750 שקל, ודירת 3 חדרים עד 8,500 שקל. ההמלצה היא להגביל את גובה חוזי השכירות המתחדשים לעלייה של עד 5%.
הנהגת שכונת למד יצאה בקריאה לשוכרים, למשכירים ולבעלי דירות לעבוד רק עם מתווכים "משתפי פעולה". משה יודקביץ, מתווך הפועל באזור שכונות למד וצפון ת"א כבר כעשר שנים, שנמצא ברשימת המומלצים של ועד השכונה, מספר שלא חווה עד כה ביקוש כה גדול. "אין דירות להשכרה. יש לחץ אדיר של שוכרים, ופשוט כל דירה נחטפת ולא משנה מה מצבה ומה מחירה. אנחנו בבעיה גדולה פה במדינה".
אלון לוי, יו"ר הנהגת השכונה, מעיד שיש לו אמנם דירה בבעלותו, אך הרבה חברים שלו, אפילו אמידים, לא מצליחים לעמוד במחירי השכירויות בשכונה. "אחת מקבוצות הווטסאפ של השכונה שלחה הודעה על דירת 4 חדרים במחיר של 13 אלף שקל + תיווך והחלטנו לעצור את כדור השלג. אני מבין שהמדינה ברמת המאקרו לא מסוגלת לטפל בנושא, ולכן אנחנו מנסים לפעול ברמת המיקרו. שכונה, עיר ואז מדינה. קבענו רף, שיהיה מוסכם על המתווכים והם יצטרכו לעמוד בו בכל הנוגע לדירות חדשות".
לוי מדגיש כי הרף שנקבע מתייחס רק לדירות חדשות, והציפייה היא שדירות יותר ישנות יושכרו במחירים זולים יותר. כמו כן, הנהגת השכונה החליטה לחסום את קבוצות הווטסאפ המקומיות ואת דפי הפייסבוק להשכרת דירות בסדרי הגודל שנקבעו, ומי שירצה לפרסם מודעה, יצטרך לעמוד במגבלות שקבעו.