$
מוסף 16.12.10

תוכנית הלימוד החדשה של פרופ' ליבנה

המטרה: תלמידים שיודעים לחשוב; האמצעי: שינוי צורת לימוד המתמטיקה

הדס שפר 10:5816.12.10

אחד הרעיונות שהוועדה בראשותו של ליבנה תבחן הוא מעבר ממבנה של שלוש רמות ידע (בהיקף של 3, 4 ו־5 יחידות לימוד) לשיטה של ארבעה מסלולי לימוד: יישומי, כללי, מדעי ומתמטי. הרעיון הוא להתאים את הלימוד לאוכלוסיות השונות ולהפוך את מקצוע המתמטיקה לרלבנטי יותר. "כרגע מה שאנחנו מנסים

לעשות זה לשנות קצת את דרכי ההוראה, בכל המובנים", הוא אומר, "לעודד יותר חשיבה וקריאה של טקסט מילולי. שהמתמטיקה לא תהיה רק לכתוב סדרה של נוסחאות, אלא שתהיה בה מגמה, שהתלמיד יבין שזה איזשהו שיח. אנחנו לא רוצים שהתלמיד ילמד את הידע שלו במגירות נפרדות. איך לעשות את התרגיל הזה או תרגיל אחר. אבל צריך לזכור שאי אפשר להנחית תוכנית שתהיה אולי נפלאה לפינלנד אבל לא תתאים לנו. אנחנו צריכים להרגיל את המערכת לדרכי החשיבה החדשות. צריכים כבר עכשיו לשכנע את המורים בתוך התוכנית הקיימת לשנות את דרכי ההוראה והחשיבה שלהם".

 

למעשה, ליבנה מאמין שהשיטה החדשה תוביל את התלמידים לחשוב ותועיל להם בסיטואציות בחיי היומיום, כמו מציאת עבודה או קריאת עיתון. "נניח שאת רוצה למצוא עבודה במפעל או כמוכרת בחנות. עבור אנשים כאלה השיטה החדשה תהיה יעילה יותר מאשר ללמוד שאלה על רכבת שיוצאת מחיפה לתל אביב. מה שזה מלמד אותם, שכאשר הם רואים מצב נתון, הם צריכים לזהות את האלמנטים המשמעותיים ולהבין איך הם מתחברים. למשל הבחורה ההיפותטית שרוצה לקבל עבודה צריכה להתייעץ עם חברות, לחשוב 'איך אני אקבל את העבודה הזאת?', 'למי אני אפנה?', 'אולי הדוד שלי מכיר מישהו?'. זו סדרה של החלטות כחלק מתכנון לקראת מטרה מוגדרת. אפשר להוציא הרבה יותר מהילדים האלה, אם רק נפסיק ללמד אותם באופן שרירותי על ידי שאלות ספציפיות שהסיטואציות בהן לא קשורות בכלל לעולם שלהם. אנחנו יכולים להסביר להם שמה שמשנה זה לא הסיטואציה הספציפית, אלא שהם יזהו את הדברים הנכונים ויעשו איתם משהו".

 

אתה רוצה שהתלמידים ישתמשו בלימודי המתמטיקה בחיי היומיום?

"אני רוצה לחנך אותם לחשוב. תלמידים חלשים לא מבינים למה הם צריכים ללמוד מתמטיקה, למה זה טוב. אותו דבר אפשר להגיד על תנ"ך או היסטוריה. אבל בשורה התחתונה ללמוד איך לקבל החלטות זה דבר שתורם לחיים, לימוד תוכני רק באמצעות שינון - לא. הכוונה היא להביא את התלמידים והמורים להבנה שזה הדבר החשוב ואת זה אנחנו מתכוונים לעשות. אני מקווה שנצליח. זה אחד הכיוונים.

 

"יש הרבה מאוד לשפר כדי להפוך את הלמידה למשמעותית עבור התלמידים, אבל למרבה הצער הדברים האלה צריכים להתבטא בבחינה. אחרת, התמריצים יפעלו נגד השיטה. לכן במתווה שלנו יש חשיבות עצומה לבחינות, מפני שהן קובעות מה המערכת תקבל ומה לא. לאן שהבחינה תלך, לשם ילכו התוצאות. ובכל מקרה, זה תהליך הדרגתי. זה לא מהיום למחר".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x