$
מעסיקים

לאוורר את החדר או להפעיל מזגן? חזרה בטוחה לעבודה בצל הקורונה, גם במהלך גל החום

האם לבטל הפסקות משותפות של עובדים, האם כדאי לסגור את חדר האוכל כדי לוודא שמירת מרחק בין העובדים ומה לעשות במקרה שיש חשש להידבקות בקורונה במשרד - מדריך

אלון פל 11:5919.05.20

אחרי שבועות ארוכים של השבתה ועבודה מהבית – בימים אלה עסקים ומפעלים רבים החלו בחזרה חלקית לשגרה. אלא ששגרת החיים שלנו כעת, צפויה עוד ללוות אותנו זמן לא ידוע. על מנת לצמצם את הגעתו של הגל השני עלינו לנקוט באמצעי זהירות ומניעה שיפחיתו את הסיכון להדבקה והידבקות.

 

בהתבסס על מסמכי עבודה עדכניים של רשויות הבריאות מעולם, מומחי המוסד לבטיחות ולבריאות תעסוקתית הכינו מסמך המתמצת את הפעולות הבסיסיות והחשובות ביותר עבור העובדים והמעסיקים, בכדי להביא את סביבת העבודה בבריאה ובטוחה יותר. סביבת העבודה במשרד: עובדים חייבים לשמור על מרחק בטוח של שני מטר לפחות זה מזה. מחיצות שקופות חייבות להיות מותקנות להפרדה בין עובדים לציבור המבקר לעיתם קרובות, ובין תחנות עבודה. במקרה של ספק לגבי יכולת ברורה לשמור על מרחק מינימלי בין עובדים, חובה ללבוש מסכות אף ופה. אנשים הסובלים מתסמיני נשימה או עם חום אינם צריכים להיות כלל במקום העבודה.

 

אם לא די בהתמודדות עם השגרה החדשה, גל החום הוסיף אתגר למקומות העבודה. הנחיות משרד הבריאות והנחיות "התו הסגול" המיושמות במקומות עבודה אינן מקלות על עבודה בתנאי אקלים חמים ובייחוד בתנאים של עומס חום קיצוני. לבישת מסכה, כנדרש בהנחיות משרד הבריאות, במשך זמן ארוך עלולה להגביר את תחושת החום, אי נוחות, וצורך לגעת ולגרד בעור באמצעות האצבעות, אשר בזמן העבודה, קיים החשש כי הן עלולות להיות מזוהמות.

 

התסמינים האופייניים של עומס חום כוללים אובדן כושר ריכוז, התכווצות שרירים, גירוי עור התייבשות, עילפון, תשישות, כאבי ראש ובמקרים החמורים אף מכת חום, ואובדן הכרה. מכת חום עלולה אף להסתיים במוות, במידה שאינה מאובחנת ומטופלת בשלביה המוקדמים.

 

 

1. התנהלות נכונה בזמן הפסקות

 

בחדרי אוכל, מזנונים וחדרי מנוחה יש להבטיח שמירת מרחק בטוחה, לדוגמה ע"י סידור שולחנות וכסאות במרחקים בטוחים זה מזה. ניקוי סדיר של ידיות ומעקות מסייע למנוע זיהום. יש להקפיד על הימנעות מיצירת תורים בדלפקי אוכל, נקודות החזרת מגש אוכל וקופות. במידת הצורך, יש להאריך את זמני השירות בחדרי אוכל, מזנונים והגשת אוכל. יש לראות בסגירת חדר האוכל/מזנון כמפלט אחרון.

 

2. אוורור נכון של המשרד

 

באופן כללי, הסיכון של זיהום דרך מתקני מיזוג אוויר נחשב כנמוך. סגירת מיזוג האוויר אינה מומלצת, במיוחד בחדרים בהם אנשים נגועים בנגיף מטופלים, או מטופל בהם חומר מזוהם. זאת כיוון שהפסקת המיזוג עלולה להוביל לעלייה בריכוז החלקיקים הנישאים באוויר ובכך לעלייה בסיכון להדבקה.

 

שגרת העבודה במשרד ומחוצה לו יש לצמצם נסיעות עסקים ואינטראקציות פנים אל פנים (כגון פגישות) למינימום המוחלט, וככל האפשר, לספק חלופות טכניות לרשות העובדים כגון שיחת ועידה טלפונית או בוידאו. אם ישיבות פנים אל פנים נחוצות בהחלט, על המשתתפים לשמור על מרחק בטוח ביניהם.

 

בעת גל החום יש לנקוט גם אמצעים להקלה על העומס. בעבודה משרדית ניתן להתגבר על היווצרות סביבה חמה ע"י הפעלת מיזוג אוויר. בהעדר מיזוג יש להפעיל מאווררים לקירור. מומלץ להקצות חדרי מנוחה שעונים על התנאים הנדרשים לאפשרות להסרת מסכה בזמן המנוחה כפי שמפורסמים בהוראות משרד הבריאות.

בעבודה שכרוכים בה תנועה או מאמץ פיזי מומלץ להאריך זמן הפסקות ובהתאם לצמצם את זמן העבודה כדי לאפשר לעובד לנוח בחדר קריר וממוזג ולהקטין בכך את עומס החום ואת אי הנוחות עקב לבישת המסכה. בהעדר מיזוג יש לספק צל, איוורור ומים קרים.

 

3. האם לבטל את ההפסקות המשותפות של העובדים?

 

יש להפחית את תפוסת אזורי העבודה והמתקנים המשותפים באמצעות פיזור השימוש על פני זמן (עבודה והפסקות בזמנים שונים או חלוקה למשמרות). בעת יצירת לוחות זמנים של משמרות, יש להקפיד להקצות את אותם עובדים למשמרות משותפות, במידת האפשר, על מנת לצמצם את המגע בין אנשים שונים בעבודה. יש לנקוט באמצעים ארגוניים מתאימים למניעת התכנסויות של עובדים בתחילת שעות העבודה ובסיומן (כגון מסופים להדפסת כרטיס עבודה, מלתחות, חדרי רחצה ומקלחות).

 

עבודה בטוחה במשרד, אילוסטרציה עבודה בטוחה במשרד, אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

 

 

4. התנהלות במקרים של חשש להדבקות במשרד

 

עובדים עם תסמינים רלוואנטיים יתבקשו לעזוב מייד את מקום העבודה ולהישאר בבית. העובד צריך להיחשב כלא מתאים לשהות בעבודה עד לבדיקת החשד ע"י רופא. על החשודים לפנות לרופא או למד"א לבדיקה והערכה ללא דיחוי ובתחילה באמצעות הטלפון. מעסיקים צריכים להדגיש נהלים בתכנית החברה להתנהלות בעת מגפה שמתייחסים לעובד שאובחן כחולה כדי לזהות וליידע אנשים (עובדים ולקוחות) מי מהם נמצא, כנראה, בסיכון להידבקות עקב מגע עם החולה המאומת.

 

5. השפעת נוספות של נגיף הקורונה על העובדים

 

משבר הקורונה אינו מהווה רק איום והפרעה לעסקים. המשבר מהווה מקור גדול לחרדה בקרב עובדים רבים. היבטים אחרים שיש להביאם בחשבון בהתייחס ללחץ פסיכולוגי כוללים קונפליקטים פוטנציאליים עם לקוחות, פרקי זמן ארוכים של עבודה בעצימות גבוהה בענפים רלוואנטיים למערכת המפעל ודרישות לריחוק חברתי. גורמי לחץ נוספים אלה צריכים להילקח בחשבון בעת הערכת סיכונים לצורך הפעלת אמצעים מתאימים למניעה.  

 

6. צמצום עומס חום תוך שמירה על ההנחיות למזעור החשיפה לנגיף הקורונה

 

מומלץ לתזמן עבודה לשעות שבהן טמפרטורת בסביבת העבודה היא מתחת לערך מסוים (שייקבע על ידי המעסיק על סמך נתונים מטאורולוגיים), או, לחילופין, לשעות הקרירות יותר של היום. יש לדאוג לאספקת שתייה קרה במקום העבודה ועידוד העובדים לשתיית כמויות קטנות לעתים קרובות לפני העבודה, במשך העבודה ולאחר ביצוע העבודה. פעולה זו מונעת התייבשות. בנוסף, יש לדאוג אספקת אמצעים לשטיפת ידיים או חיטויים לעתים תכופות עקב החשש למגע תדיר יותר בפנים שעוטות מסכה.על מעסיקים לזהות עובדים רגישים יותר לעבודה בתנאי חום כגון נשים בהריון או אנשים הסובלים מבעיות בריאותיות ולהתייעץ לגביהם עם מומחה לבריאות תעסוקתית.

 

הכותב הוא המנכ"ל בפועל של המוסד לבטיחות ולגיהות( בריאות תעסוקתית).

x