$
מגזין מנהלים

מגזין מנהלים

קלאסיקה מחשמלת

שורה של מכוניות אספנים קלאסיות מקבלות כיום חיים חדשים, באמצעות מנועים חשמליים. יש מי שחושבים שמדובר בחילול קודש

תומר הדר 08:3631.12.19
האם מכונית קלאסית, שבקרביה הושתל מנוע חשמלי, היא עדיין מכונית קלאסית? השאלה הזו, שמזכירה את העיסוק בעצמאותה של בינה מלאכותית, הפכה באוקטובר לנושא הבוער בכנס הארגון הבינלאומי לשימור מכוניות קלאסיות (FIVA), שמפולג לשני מחנות: הטהרנים, שמתעקשים שכל חלק במכונית יהיה נאמן למקור ורואים בקלאסיקות עם קרביים חשמליים חילול קודש — והמודרניסטיים, שמבקשים לשמר את החוויה של נסיעה במכונית קלאסית גם בעתיד שכולו חשמל.

 

בעולם שנמצא במהלכו של מעבר להנעה חשמלית, ההתנגשות הזו היתה בלתי נמנעת. הפעם ידם של הטהרנים היתה על העליונה, ו־FIVA קבע שמכונית קלאסית חייבת להיראות ולפעול בדיוק כפי שיצאה מן המפעל — עם מנוע בעירה פנימית, שמן, נוזלי קירור וכמובן רעש ועשן.

ועם זאת, לא כל יצרני הרכב מסכימים עם הקביעה של FIVA. רבים מהם אפילו מציעים ללקוחות לבצע את ההסבה החשמלית בעצמם. הנה כמה דגמים קלאסיים שיאפשרו לאספנים ליהנות מהייחוד של מכוניות העבר, מבלי לוותר על טכנולוגיית העתיד של המכונית החשמלית.

 

לדירוג 50 המנהלים הטובים ל-2019, לחצו כאן

 

 

יגואר E-Type Zero

הרודסטר החשמלי של הארי ומייגן

 

כשה־E-Type של יגואר הושקה ב־1961, אנזו פרארי הגדול כינה אותה "המכונית היפה ביותר שנוצרה אי־פעם". לצד עיצוב אייקוני שהפך אותה לחביבתם של אריסטוקרטים וכוכבי קולנוע, היא התהדרה במנוע בנזין בן שש בוכנות (12 בגרסה האמריקאית). כעת, תמורת 80 אלף ליש"ט, יגואר תחלץ את המנוע הישן ותתקין במקומו מנוע של הדגם החשמלי I-PACE ומארז סוללות של ריינג' רובר PHEV. הביצועים נותרו מענגים: המנוע החשמלי מפיק 255 כ"ס (לעומת 265 במקור), הזינוק ל־100 קמ"ש נותר 6.7 שניות, ורק המהירות המרבית צנחה מ־250 ל־180 קמ"ש לטובת שימור הסוללה. אפילו הנסיך הארי ומייגן מרקל הגיעו בה לחתונתם.

 

יגואר E-Type Zero רודסטר חשמלי יגואר E-Type Zero רודסטר חשמלי צילום: AFP

 

 

אסטון מרטין וואלנטה אלקטריק DB6

למי שעוד לא בטוח

 

אסטון מרטין, יצרנית מכוניות־העל הבריטית, הבינה שרבים מהאספנים הקלאסיים שלה ישמחו להחליף את המנוע לחשמלי בתנאי שמקוריות הרכב לא תיפגע, כלומר ניתן יהיה להחזיר לתוכו את המנוע המקורי. החברה לא הותירה את מלאכת ההסבה המורכבת בידיהם של חובבים, אלא לקחה על עצמה את המשימה: היא מציעה לבעלי אסטון מרטין DB6 - מכונית גראן טוריסמו שיוצרה ב־1965–1971 וירשה את ה־DB5 ששימשה את ג'יימס בונד - לעבור הסבה רוורסבילית להנעה חשמלית. במסגרת השירות, מנוע הבנזין הישן שהפיק 282 כ"ס מוחלף במנוע חשמלי בהספק זהה וגם בסוללה; אלו שוקלים יחד כ־350 ק"ג, כך שלפי אסטון מרטין חלוקת המשקל של הרכב לא נפגעת. יתרה מזאת: בשם האותנטיות, אסטון מרטין לא נוגעת במערכות הבלימה או המתלים, אלא רק משפצת אותם קלות כדי לשמר את ההתנהגות האופיינית למכונית. והדובדבן: היצרנית מאחסנת אצלה את המנוע הישן, כך שזה יכול לחזור למקומו משכבר הימים.

 

 

אסטון מרטין וואלנטה אלקטריק DB6 אסטון מרטין וואלנטה אלקטריק DB6 צילום: Max Earey

 

 

פולקסווגן e-Kafer 

חיפושית אלקטרו

 

החיפושית של פולקסווגן נחשבה במשך שנים רבות למכונית הנמכרת ביותר בעולם. היא יוצרה בדרום אמריקה, באירופה ובאפריקה, ומיליוני יחידות שלה עדיין נוסעות ברחבי העולם — וככל הנראה ימשיכו לנסוע במשך שנים רבות, הודות למנוע הקטן ומקורר־האוויר שחי לו בשמחה בישבנה של החיפושית האלמותית.אבל דווקא אותו מנוע אינו מהווה חלק מהחיפושית שפולקסווגן יצרה בספטמבר האחרון, ה־e-Käfer. מדובר בחיפושית שמנוע הבנזין המזהם שלה הוחלף במנוע חשמלי של פולקסווגן e-Up חשמלית עירונית. לפי פולקסווגן, את ההסבה ביצעו בחטיבת החדשנות של החברה, ובעתיד ההליך יהיה זמין לבעלי מכוניות פולקסווגן ישנות שירצו שהמכונית שלהם לא תפלוט מזהמים כלל. המנוע החשמלי מפיק 82 כ"ס – יותר מזה של החיפושית המקורית, אבל לא הרבה ביחס לרוב המכוניות המשפחתיות המודרניות. גם הטווח, 200 ק"מ, לא בדיוק מדהים, אבל בפולקסווגן טוענים שמכוניות קלאסיות ממילא לא נוסעות אלפי קילומטרים בשבוע.

 

 

פולקסווגן e-Kafer חיפושית חשמלית פולקסווגן e-Kafer חיפושית חשמלית צילום: Kai-Uwe Knoth

 

 

מוריס JE

החלבן האוטומטי

 

מה ל"אוטו גלידה" ישן ולרכב חשמלי? בשנים האחרונות קיימת מגמה בולטת של שיפוץ טנדרים ישנים והסבתם למטרות מסחר – מהלך הגיוני, בהתחשב בעובדה שעסקים רבים מקדמים את עצמם ברשתות החברתיות באמצעות הרכב. אך מה עושים נוכח העובדה שעם הרכב הישן מגיע עשן? את הפתרון מספקת מוריס Commercial — חברה בריטית שנושאת את שמה של מוריס, יצרית רכב שפשטה רגל לפני שנים רבות והשאירה אחרי עשרות אלפי מכוניות שיוצרו בבריטניה. מוריס Commercial מתחילה את המסע לחשמול באמצעות מסחרית מוריס J ישנה, שאותה היא מייצרת מחדש תוך התבססות על רכיבים חשמליים למהדרין. במחיר של 60 אלף ליש"ט נכלל הרכב עצמו וגם מערכת ההנעה החשמלית, הכוללת סוללות ליתיום־יון שמאפשרות טווח נסיעה מרשים של 360 ק"מ. מוריס Commercial מדגישה שהרכב, שייכנס לייצור סדרתי ב־2020, מסוגל לשאת משקל של 1,000 ק"ג של סחורה, מה שהופך אותו לרכב חלוקת חלב או אוטו גלידה נקי במיוחד.

 

 

מוריס JE מוריס JE צילום: Simon Kay Quench

 

ברונקו אלקטריק

בולע את השטח בלי לשתות בנזין

 

הפורד ברונקו של שנות השישים הוא אחד מרכבי הפנאי הראשונים בעולם. כעת, חברת Zero Labs מאפשרת להמשיך ליהנות מהקלסיקה מבלי לשרוף דלק: היא מחליפה את מנוע הבנזין המיושן במנוע חשמלי שמפיק 360 כ"ס, המוזן מסוללת ליתיום־יון שמאפשרת טווח נסיעה של 306 ק"מ. החברה שומרת על המראה המקורי, אבל החלקים החיצוניים (כנפיים, דלתות, מכסה המנוע) מוחלפים בחלקים זהים למקור אך עשויים סיבי פחמן קלילים. Zero Labs גם משדרגת כל מה שקשור בנהיגת שטח: הסרנים מוחלפים, תיבת ההעברה לנסיעה בשטח משופצת, ולמנוע החשמלי משודכת תיבה ידנית בעלת חמש מהירויות, מה שהופך את הברונקו החדש לאחד הרכבים היחידים שמצוידים גם במנוע חשמלי וגם במצמד.

 

רכב שטח פורד ברונקו אלקטריק רכב שטח פורד ברונקו אלקטריק צילום: ZERO LABS

 

 

 

 

x